צוק תוקף את התעשיינים: תמרנו את האוצר ולא שעו לספנות

נשיא לשכת הספנות: "נציגי 'השולחן העגול', שהוא כוח משמעותי בכלכלה הישראלית, תמרן את נציגי המדינה והפך להיות הגורם המרכזי שאליו התייחסה המדינה בנושא הרפורמה בתעריפים. ד"ר יורם זבה: בסופו של דבר הספנות היא זאת שנותרה עם הצורך לגבות מיליוני דולרים בשנה, היישר


00:00 ,03.06.2010 מאת: מערכת פורט2פורט

נשיא לשכת הספנות: "נציגי 'השולחן העגול', שהוא כוח משמעותי בכלכלה הישראלית, תמרן את נציגי המדינה והפך להיות הגורם המרכזי שאליו התייחסה המדינה בנושא הרפורמה בתעריפים. ד"ר יורם זבה: בסופו של דבר הספנות היא זאת שנותרה עם הצורך לגבות מיליוני דולרים בשנה, היישר מהלקוחות
 
אתמול נערכה במלון דן כרמל בחיפה האסיפה הכללית השנתית של לשכת הספנות הישראלית במהלכה נערכו בחירות לנשיאות הלשכה ולוועד הלשכה. ראובן צוק נבחר לקדנציה שלישית כנשיא לשכת הספנות ואילו עשרת חברי הוועד של הלשכה שמרו אף הם על מעמדם כחברי הוועד.
 
בין עשרות האורחים שהגיעו לכנס הלשכה נזכיר את רפי דניאלי- מנכ"ל צים, שי באב"ד- מנהל אזור ישראל בצים ישראל, עדני סימקין- מנכ"ל MSC ישראל, ד"ר יורם זבה- יו"ר קבוצת UTIישראל, מנדי זלצמן- מנכ"ל חברת נמל חיפה, דורון ארבלי- ראש מינהל המכס, רב חובל ראובן סדנאי, וצבי פלדה- יו"ר ועדת תובלה בהתאחדות התעשיינים.
 
ד"ר יורם זבה, אשר היה הנואם המרכזי באסיפה הכללית, לא חסך את שבטו מנציגי התעשיינים, וציין במהלך דבריו כי הוועדה, אשר בראשה עמד וייצגה את ארבעת הארגונים המייצגים את הלקוחות ואת הספנות, איבדה אט אט את עמדתה האחידה, עד שנוצר בה בקע והיא הובלה על ידי נציגי התאחדות התעשיינים דבר שהוביל לבידודה של  לשכת הספנות בעמדתה כנגד עמדת משרד האוצר וטיוטת הרפורמה בתעריפים. ד"ר זבה ציין כי בשלב זה הוא העדיף לא להשתתף יותר בשיחות ובמו"מ. לדבריו, במשרד האוצר הבינו במהירות את יחסי הכוחות ובסופו של דבר הספנות היא זאת שנותרה עם הצורך לגבות את ההפרשים העצומים, אשר נאמדים בסכומים של מיליוני דולר בשנה, היישר מהלקוחות.
 
ד"ר זבה שב והזכיר לנוכחים כי הלקוחות עדיין אינם יודעים כמה הם יצטרכו לשלם עבור הובלת המכולות ואין להם כל דרך לחשב זאת ולהיערך לכך מראש ורק כאשר תוגש להם החשבונית הראשונה הם יגלו את עלות ההובלה. הוא העריך כי הרפורמה הנוכחית תצריך בוודאי רפורמות נוספות ותצטרך לענות על השאלה "כיצד יבואן שמרוויח הרבה מהרפורמה ישלם פיצוי ליצואן שמפסיד הרבה עקב הרפורמה?".
 
ד"ר זבה אף הקריא אפילוג שכלל דיאלוג דמיוני בין נציג ספנות ובין יבואן/ יצואן שמתרחש לאחר כניסת הרפורמה בתעריפים לתוקף לפיה הלקוח נדהם לשמוע מנציגי הספנות כי מחירי ההובלה מתייקרים בהרבה, מכנה את הספנות "חוצפנים ועזי מצח", וטוען כי הארגונים המייצגים אותו עדכנו אותו ואת עמיתיו כי אף אחד מהם לא ישלם יותר.
 
גם ראובן צוק התייחס לרפורמה בתעריפים ואמר כי "לשכת המסחר והתעשיינים מיהרו לקפוץ על הפטנט שלפיו בתיאוריה איש לא משלם יותר, אבל אלו שנהנים מרוויחים קצת פחות. את מי הם שכחו? את הספנות, שהרי כל העלויות שמקורן בהפחתת אגרת הרציף הוטלו על הספנות באמצעות אגרות כלי השיט והמעגן ואגרות הניטול".
 
צוק המשיך וטען כי נציגי 'השולחן העגול', שהוא כוח משמעותי בכלכלה הישראלית, תמרן את נציגי המדינה והפך להיות הגורם המרכזי שאליו התייחסה המדינה מבלי לשעות כלל לטענות הספנות ולניסיון העצום שיש לחברי הלשכה.
 
הוא התייחס לשיטת ההשבה ואמר כי "ימים יגידו איך הרפורמה תעבוד ומה העלות האמיתית למשק אבל אין ספק שמדובר בסבסוד צולב זהה למה שהיה קיים עד הרפורמה והיה מהמניעים העיקריים לשינוי השיטה".
 
נציין כי בבחירות לוועד הלשכה נבחרו החברים הללו: זאב לייבוביץ מאלאלוף, דוד קסטל מסוכנות ימית סקנדינבית, עדני סימקיןמ- MSC ישראל, ירון כץ ממארסק ישראל, יורם הופמן מסוכנויות ים מאוגדות א.מ.א, יגאל בריף מקמור שירות ספנות, גל תורן מלוסי בורכרד, יוני איזקוב מקוראל שירותי ים, שי באב"ד מחברת צים וסמי ניאגו מכרמל שירותי ספנות.