רפי דניאלי בכנס איגוד המשתמשים: המשבר תפס את צים בעיתוי בעייתי; עדני סימקין: אני אופטימי ומצפה לטוב

עדני סימקין מנכ"ל MSC ישראל ציין כי החברה הצליחה בזמן המשבר להגדיל את נתח השוק העולמי שלה ב-2%. רפי דניאלי, מנכ"ל צים על הרפורמה בתעריפים: צריך להיכנס לדיונים רציניים גם אם הדבר יעכב ההנפקה. גד שפר: אני מודאג ממצב יחסי העבודה בנמלים


00:00 ,17.11.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

מנכ"ל MSC ישראל ציין כי החברה הצליחה בזמן המשבר להגדיל את נתח השוק העולמי שלה ב-2%. רפי דניאלי, מנכ"ל צים על הרפורמה בתעריפים: צריך להיכנס לדיונים רציניים גם אם הדבר יעכב ההנפקה. גד שפר: אני מודאג ממצב יחסי העבודה בנמלים
 
הכנס השנתי של איגוד המשתמשים בהובלה ימית שהתקיים היום בתל אביב משך אליו עשרות בכירים ממגזר הספנות אשר שמעו דברים מפי מנהלי חברות ספנות בנושא המשבר הכלכלי והרפורמה המוצעת בתעריפים והשפעתם על הספנות בישראל.
 
בין הדוברים היה גם מנכ"ל צים, רפי דניאלי, אשר ציין בדבריו כי "חברת צים לא הייתה חריגה בענף", בהתייחסו להסדר החוב בחברה. "החברה הייתה בקצב צמיחה מואץ בשנים האחרונות, והמיתון תפס אותה בעיתוי בעייתי. לעומת חברות אחרות בענף, הגענו להסדר בתקופה קצרה יחסית. העיתונות בתקופה הזו לא הייתה מחמיאה ואני שמח שאנחנו אחרי זה".
 
דניאלי ציין כי למרות המשבר וחוסר הוודאות צים לא הפסידה אף לקוח בעולם, "אנחנו נמשיך לשרת את הלקוחות ולהתרחב, לא מתוך כוונה להרחיב את נתח השוק, גודל או מחזור, אלא מתוך רווחיות", הוא אמר. "צים נמצאת בסחר הישראלי ותישאר בו, בניגוד לחברות ספנות אחרות שנכנסות עכשיו על בסיס של הזדמנות. כאשר המשבר יחלוף, הן כבר לא תהיינה כאן".
 
מנכ"ל צים ציין כי הלקוחות מבינים כיום כי זמני ההפלגה פחות משמעותיים כי האטת מהירות ההפלגה היא אחד מהכלים של החברות הספנות להתמודד עם המשבר.
 
בנושא דמי ההובלה הימית הביע דניאלי אופטימיות, וציין כי צפויה עלייה בדמי ההובלה הימית בשנה הקרובה. לדבריו, אנליסטים חוזים עלייה בדמי ההובלה ב-2010 בשיעור של 7.5%-20%. בהתייחסו לשוק הישראלי אמר דניאלי, כי "הסחר הישראלי נפגע גם, אך פחות מהסחר העולמי. הכלכלה הישראלית וההתנהלות של בנק ישראל היתה כזו שתרמה ליציבות והמשבר היה קטן מהצפוי. התחזיות מדברות על כך שב-2010-2011 יימשך הגידול ביבוא וביצוא".
 
בנושא הרפורמה המתוכננת בתעריפי הנמלים מתח מנכ"ל צים ביקורת קשה על הממשלה. לדבריו, "מי שחושב שאפשר להעביר את המאסה של 'סבסוד צולב' ולהעביר עשרות מיליוני דולרים ולהטיל אותן על חברות הספנות, טועה בגדול, ובפרט בעיתוי הנוכחי. אני חושב שצריך להיכנס לדיונים הרבה יותר רציניים, גם אם זה יעכב את ההפרטה. לא עושים משהו עקום כדי לקדם משהו אחר, גם אם הוא חשוב".
 
עדני סימקין, מנכ"ל MSC ישראל, התייחס בדבריו לגורמים שהביאו למשבר הנוכחי בענף הספנות וציין כי מדובר בענף בעל מחזוריות. לדבריו, הגאות בסחר בין אסיה וסין לבין אירופה וארה"ב הביאה לרווחיות גבוהה ולהרגשה כי מצב זה יימשך במשך שנים רבות. הדבר גרם לחברות הספנות להזמין אוניות בקצב מואץ מה שהביא לכך שחברות ספנות רבות היו מוכנות לשלם עבור 'חלון' לרכישת אוניות במספנות בסכומים של עד 30 מיליון דולר. לדברי סימקין, חלק מהשיקולים של חברות הספנות לא היו רק כלכליים אלא נבעו גם מאגו ואמוציות.
 
סימקין סיפר כי חברות הספנות התמודדו עם המשבר במספר צעדים בהם דחיית אספקת אוניות על מנת שלא להעמיק את בעיית עודף ההיצע בענף, השבתת אוניות מתעסוקה, גריטת אוניות ישנות ומעבר למהירות הפלגה 'אקולוגית' אשר סייעה לחיסכון בדלק שעלותו התפעולית אינה ניתנת לשליטה.
 
כמו כן, סיפר סימקין, חברות הספנות ביצעו הליך רציונליזציה של קווי הספנות כך שבחברת MSCלמשל, קיבלו אניות חדשות וגדולות והעביר את הישנות לקווי סחר אחרים דבר שאפשר הימנעות מהשבתת אוניות של החברה. כמו כן, מציין סימקין, חברות הספנות נכנסו להסכמי קונסורציום וקנו תאים מחברות אחרות, מה שאפשר לחברות מסוימות לפעול באזורי סחר בלי אניות.
 
סימקין התייחס למצבה של חברת MSC בשוק העולמי ואמר כי הוא מניח כי חברת MSC נפגעה במשבר, אך ציין כי "אם מסתכלים על פעילות החברה, היא לא העמידה אף אונייה והמשיכה לקבל אניות בסדר גודל של 10-14 אלף TEU. החברה אומנם גרטה 40 אניות אבל עדיין עומדת כיום עם 600 אלף TEU בהזמנה ממספנות. היא היחידה שהגדילה את חלקה בסחר העולמי בכמעט 2%. גם היא הבינה שהמצב הוא כזה שאין ברירה אלא לשתף פעולה עם חברות הספנות האחרות, ואם שלושת האויבות - מארסק CMA CGM ו-MSC משתפות פעולה - הרי שהעולם הבין שהמציאות השתנתה".
 
לדברי סימקין, חייבת להתקיים עליית מחירים בדמי ההובלה והוא מניח כי פעילות חברות הספנות בתקופה האחרונה גורמת לכך. "אפשר להגיד שבנושא דמי ההובלה פעל אפקט הדומינו. הירידה בדמי ההובלה במזרח הרחוק גרמה לכך פסיכולוגית שכל דמי ההובלה בשאר הקווים ירדו. לכן, צריך להתחיל להעלות מחירים במזרח הרחוק ואז אפקט הדומינו יהיה בכיוון ההפוך. חברות הספנות הוציאו 27% מנפח האניות, באופן מלאכותי, במזרח הרחוק. וכך גם עלו המחירים ואני מניח שזה יקרה גם במקומות אחרים".
 
סימקין אף התייחס לפעילותה של חברת MSC בישראל וציין כי הוא אופטימי ומצפה לטוב. "המשבר לא כל כך פגע בנו והמשכנו לתת את אותם השירותים. להפך, אנו משפרים את רמת השירות ביצוא חקלאי לנמל נובורוסיסק ושת"פ עם צים. נתח השוק של MSC ישראל עלה בשנה האחרונה. זו מחמאה גדולה לנו ולצוות העובדים. אני מקווה שכל אלה שנכנסים לסחר הישראלי, לא מתוך שיקול כלכלי אלא כי יש אניות שאין להם מה לעשות איתן, אני מקווה שיוכח שהוא יצא גם מהר מהסחר".
 
יו"ר איגוד המשתמשים, גד שפר, אמר בכנס, כי "בשלושת החודשים האחרונים הייתה עלייה דרמטית בייצוא סחורות מישראל, ועלייה של 12% בתנועת המכולות בנמלים, בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. אבל סימני ההתאוששות אינם מצדיקים אופטימיות. לנוכח תוכניות ההפרטה והדרך בה הן מקודמות, אני מודאג מאד ממצב יחסי העבודה בנמלים".
 
שפר ציין כי במסגרת ההסכמים בהם היו חתומים העובדים על 'שקט תעשייתי' נמנו כ-20 ימי שביתות ועיצומים בנמלים. "אם תחת השקט התעשייתי היו יותר מ-20 ימי עיצומים ושביתות בנמלים, ניתן להעריך איך תתנהל העבודה בנמלים לאחר פקיעת ההסכמים", הוא הוסיף.
 
לדברי שפר, "ממשלת ישראל, במקום להבין שבהידברות עם עובדי הנמלים אפשר לקדם בהליכי רפורמה וגם הפרטה, עושה הכל כדי לקומם את העובדים ולהגיע איתם לפיצוץ עוד לפני סיום תקופת ההסכמים בפברואר 2010. אמונים עלי דבריו של מאיר תורג'מן, יו"ר ועד עובדי נמל חיפה, שפנה בעניין זה לראש הממשלה, כי הבין שפקידי משרדי התחבורה והאוצר מתעלמים מהעובדים".

 

את יום העיון הנחה ד"ר יורם זבה. הארוע הופק על ידי הגב' מרים אלפרט-צוק.