ביום שישי האחרון, בחצות, נכנסה לתוקפה חקיקה אירופאית 4056/86 המחילה על מגזר הספנות את חוקי התחרות האירופאים האוסרים פעילות כלשהי בעלת צביון מונופוליסטי. על חברות הספנות חל איסור גורף לדון במשותף על תעריפי ההובלה הימית ועל היטלים כמו הטל דלק, מטבע כמו גם חל איסור גורף על פרסום תעריף אחיד
החל מיום שישי האחרון, בחצות, תם עידן הקונפרנסים הימיים באירופה והחל עידן התחרות בין חברות הספנות הפוקדות את נמלי האיחוד. ביום שישי האחרון, בחצות, נכנסה לתוקפה חקיקה אירופאית 4056/86 המחילה על מגזר הספנות את חוקי התחרות האירופאים האוסרים פעילות כלשהי בעלת צביון מונופוליסטי .
על חברות הספנות חל איסור גורף לדון במשותף על תעריפי ההובלה הימית ועל היטלים כמו הטל דלק, מטבע כמו גם חל איסור גורף על פרסום תעריף אחיד. כחלופה, תוכלנה חברות הספנות לדון עם המשתמשים באופן אינדיבידואלי לגבי תעריפים והיטלים.
מאז הצביע הפרלמנט האירופאי בעד תחרות חופשית במגזר הספנות, בשנת 2006, הכינו עצמן חברות הספנות למועד הקובע ורובן, אם לא כולן, החלו, במהלך השנים האחרונות, לפעול באופן עצמאי. רבות נכתב בשנים האחרונות על מגזר הספנות בעידן שאחרי אולם בפועל קשה כיום להעריך מה תהייה מידת ההשפעה של עידן התחרות על חברות הספנות מחד ועל ציבור המשתמשים מאידך.
בהקשר זה ראוי לציין שבמהלך השנים תעריפי ההובלה הימית הוכתבו על ידי כוחות השוק ולאו דווקא על ידי הקונפרנסים.
עפ"י החוק האירופאי, חברה אחת המחזיקה בנתח שוק של 40% או יותר הינה מונופוליסטית. יחד עם זאת, מגזר המכולות הינו ענף תחרותי ביותר וכיום חברת הספנות הגדולה בעולם (חברת מארסק) מחזיקה בנתח שוק שאינו עולה על 15%.
גם בשוק האמריקאי, בו פועלות שלושת החברות הגדולות Maersk, MSC ,CMA CGMבהסכם לשיתוף פעולה, נתח השוק אותו הן מחזיקות יחד אינו עולה על 40%. לא ניתן גם להתעלם מכך שהקונפרנסים העניקו בשנות פעילותם יציבות מחירים, אחידות בהיטלים ופריסה גיאוגרפית סבירה. מסיבות אלו ואחרות מתקשים מומחי ספנות להעריך כיצד תפעלנה חברות הספנות ביום שאחרי ומה תהייה ההשפעה על יחסי החברות עם ציבור המשתמשים.
יש לציין שכניסתו לתוקף של החוק האירופאי, תפשה את חברות הספנות בעיתוי הגרוע ביותר מבחינתן - עיתוי שבו תעריפי ההובלה הימית בצניחה דרמטית בעיקר נוכח עודף היצע האוניות והמיתון ההולך ומתפשט באירופה. בהקשר זה ראוי להדגיש כי בעיית היצע האוניות רק תלך ותחריף נוכח כניסתן הצפויה של 65 "אוניות על", למגזר המכולות, במהלך השנים הקרובות, כניסה לה תהיה השפעה רבה על תעריפי ההובלה הימית.
אולם, בעוד המשתמשים באירופה מביטים בהנאה מהולה בעצב אחר מצבן של חברות הספנות החשש עובר למזרח. בסוף השבוע הביעו משתמשים במדינות המזרח מורת רוח מהמצב הבלתי סביר שאליו נקלע הענף ודואגים מכך שחברות הספנות תנצלנה את המצב כדי לשפר את מצבן על ידי הטלת היטלים חדשים או העלאת שיעור ההיטלים.
יש לציין שבהקשר זה ירצה ד"ר יורם זבה באריכות על תום עידן הקונפרנסים במסגרת הכנס השנתי של איגוד המשתמשים בהובלה ימית, שייערך במלון קרלטון ב- 6 בנובמבר.
תם עידן הקונפרנסים הימיים באירופה
ביום שישי האחרון, בחצות, נכנסה לתוקפה חקיקה אירופאית 4056/86 המחילה על מגזר הספנות את חוקי התחרות האירופאים האוסרים פעילות כלשהי בעלת צביון מונופוליסטי. על חברות הספנות חל איסור גורף לדון במשותף על תעריפי ההובלה הימית ועל היטלים כמו הטל דלק, מטבע כמו גם ח
00:00 ,19.10.2008
עשוי לעניין אותך
28.09.2008
האונייה MSC Rita עגנה לראשונה בנמל באבו דאבי
24.09.2008
המובילים ייגבו תשלום עבור שעות ההמתנה בנמלים
23.09.2008
המשבר הכלכלי ומחירי הדלק בכנס השנתי של איגוד המשתמשים
21.09.2008
צוק: ניסיון החקיקה הוא מעשה אטימות וכוחנות מצד משרדי הממשלה
18.09.2008
המשתמשים והמובילים תובעים משרי האוצר והתחבורה להתערב מיד בנעשה בנמלים
17.09.2008
צים: נשוב לפקוד את נמלי ישראל