כיצד מתמודדים עם אתגרי שרשרת האספקה לנוכח התפרצות נגיף הקורונה?

בשיתוף כיצד מתמודדים עם אתגרי שרשרת האספקה לנוכח התפרצות נגיף הקורונה?

נגיף הקורונה מעורר לא מעט בהלה ובמצב הנוכחי מעורר חששות בכל הנוגע ליבוא ויצוא סחורות מסין ואליה. כיצד ניתן למזער נזקים ולהבטיח המשך פעילות שוטפת של ייצור ושילוח? על כך בסקירה זו


13:11 ,03.03.2020 מאת: תוכן מקודם

היקף היבוא מסין לישראל הציג בעשור האחרון גידול דרמטי. במהלך שנת 2018 בלבד חל גידול בשיעור של כ-20% והגיע להיקף של 11 מיליארד דולר. ולכן, כאשר פורץ משבר גלובלי בסין, בדומה למשבר שאנו חווים בימים אלו עם התפרצות נגיף הקורונה, ההשלכות הן דרמטיות ואיתם באים החששות.

 

כידוע, מרבית היבוא מסין הוא של מכונות וציוד חשמלי, ומכשירים מכניים, ולאחריהן פריטי לבוש, ברזל ופלדה, וייבוא כימיקלים אורגניים. כלומר מרבית הייבוא כולל חומרי גלם עבור תעשיות במשק – מה שמייצר אימפקט כלכלי שלילי בהיקפים גדולים.

 

בהודעה דרמטית שהוציאה לאחרונה חברת הרכב ניסאן היא דיווחה על השבתתו של מפעל ייצור רכב ביפן עקב מחסור משמעותי בחלקי חילוף שמגיעים מסין ועל פי הערכות של S&P Global Ratings יצרני רכבים שנשענים על חלקים מסין יצטרכו לחתוך ברבעון הראשון של 2020 בכ-15% מכמות הייצור.

 

אין ספק כי הדוגמה של חברת ענק כמו ניסאן והירידה שנרשמה בשוקי ההון ברחבי העולם מייצרות חוסר וודאות וחשש אמיתי בקרב חברות יבוא/יצוא ויצרנים. אליהם מצטרפות גם תחושות כאוס וחוסר אונים. מתי והאם בכלל סחורות יגיעו? כמה זמן ימשך המצב? והאם יש בכלל מה לעשות? הרי גם אם, באופן היפותטי, המשבר יחלוף בשבוע הבא, בנמלים ובשדות התעופה כבר נוצרו צווארי בקבוק וברור כי לחברות הסיניות ייקח זמן להתאושש מהמכה ולהשלים פערים. ולמרות כל זה, כל חברה מסחרית יודעת כי לשבת בחיבוק ידיים ולחכות שהמצב יסתיים זו לא אופציה. לנוכח האילוצים צריך לנהל את הסיטואציה, לזהות מוקשים, לשאול את השאלות הנכונות ובעיקר למצוא פתרונות חלופיים ויצירתיים כדי למזער נזקים.

 

על מנת לעשות זאת, חשוב להגדיר מטרות מיידיות וברות ביצוע, לנהל ולתקן תוך כדי תנועה וכדי לעשות זאת, יש לקחת בחשבון שלוש נקודות מפתח:

 

  1. הגדלת רשת הנטוורקינג העסקית וחיפוש הזדמנויות לשיתופי פעולה: החל מיבוא דרך מדינות אחרות וספקים שונים ועד לנסות למצוא חברות שאפשר לעשות איתן החלפת סחורות. הרי יתכן שמה שחסר אצל חברה אחת במלאי קיים אצל אחרת וההיפך.
     
  2. ביצוע אופטימיזציה למלאי ולהגיע לרמת אמינות מלאי של כמעט 100%: מה חסר, מה יש בעודף, מהו תיעדוף הייצור - ייתכן שישנם מוצרים שכרגע אין צורך ממשי לייצר ועדיף להתמקד במוצרים שיש להם ביקוש גדול יותר.
     
  3. שקיפות לכל אורך שרשרת האספקה: איפה נמצא כל פריט שכרגע בהליכי שילוח, מה נמצא על פס הייצור, מה במלאי וכו. רק לאחר שמתקבלת תמונה מלאה יהיה ניתן להפיק תובנות עסקיות אמיתיות לגבי ניהול המשבר.

 

כדי לתת מענה לאתגרים אלה, חברות ניהול בשרשרת האספקה כבר מייצרות ומתאימות פתרונות אלטרנטיביים ששמים דגש על גמישות ומהירות תגובה.

 

כך למשל, בחברת FRITZ, שמספקת פתרונות ניהול בכל הסגמנטים של שרשרת האספקה, החל מאחסנה, שילוח, הובלה ועד רכש ומימון, כבר מוצעים פתרונות ששמים דגש על קיצור ה-time to market של החברות הנעזרות בשירותיה. החברה מציעה בין השאר פתרונות רכש חלופי מספקים מארצות הברית ואירופה, ע"י חברת הבת LK. בזכות הניסיון של LK באיתור מקורות, מאגר הספקים עומד כיום על 3,000 – מה שמקנה יתרון לגודל בכוח הקנייה ואפשרות לקבל פתרון כמעט בכל סקטור, למשל מכניקה, אופטיקה, מתכת, קוסמטיקה ועוד. מלבד הרכש עצמו, הפתרון כולל גם יבוא ושילוח עד לשער המפעל.

 

יתרה מכך, עבור משלוחים קריטיים, הקימו ב-FRITZ מרכז הפצה ייעודי בהונג קונג לטובת טיסות והובלות יבשתיות ברחבי סין. המרכז יפעל 24/7 והמשלוחים יהיו בשיטת NFO עם העדיפות גבוהה ביותר בהעמסת המשלוח למטוס. השירות משמש למשלוחים לסין, בתוך סין ומסין לרחבי העולם. סביר להניח כי ברגע שהקורונה תחלוף יהיה צורך לייצר מלאי גיבוי או ולרכוש בהיקפים גדולים, לעתים בסכומים שאינם זמינים ברגע זה. לכן ב-FRITZ מציעים מימון יבוא בהלוואה חוץ בנקאית שאינה יושבת על תזרים המזומנים. כלומר, הרכישה ורישום המלאי נעשה דרך FRITZ והתשלום לשחרור הסחורה נעשה רק כאשר יש לחברת הייצור צורך ממשי ברכיב. גם פתרון זה כולל פתרונות אחסנה ושילוח מלאי.

 

קשה לדעת מתי הכל יסתיים, אך גם בנקודת הזמן הזו חשוב להיות אקטיביים ולמצוא פתרונות כאן ועכשיו.

 

צריכים ייעוץ או פתרון? צרו קשר >>