תוכנית לימודים חדשה ל- M.A בלוגיסטיקה תיפתח באוניברסיטת חיפה

אוניברסיטת חיפה ולשכת המסחר והתעשיה חיפה והצפון משתפות פעולה בבניית תוכנית מיוחדת ללוגיסטיקה, הפצה ותובלה ימית ויבשתית. לימודי הלוגיסטיקה יכללו בין היתר חקר ביצועים וחיזוי, שיטות אופטימיזציה, ניהול פרויקטים ושימוש במערכות מידע לוגיסטיות


00:00 ,19.03.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

אוניברסיטת חיפה ולשכת המסחר והתעשיה חיפה והצפון משתפות פעולה בבניית תוכנית מיוחדת ללוגיסטיקה, הפצה ותובלה ימית ויבשתית. לימודי הלוגיסטיקה יכללו בין היתר חקר ביצועים וחיזוי, שיטות אופטימיזציה, ניהול פרויקטים ושימוש במערכות מידע לוגיסטיות
 
בלשכת המסחר והתעשייה חיפה והצפון, שבין חבריה חברות ספנות ושילוח ימי, נמל חיפה וסוכני המכס, והיא ארגון הגג גם לאיגוד המשתמשים בהובלה ימית, ערים לצורך באנשי מקצוע מיומנים ובהקניית ידע תיאורטי נרחב בתכנון כלכלי ולוגיסטי, תוך הבנה מעמיקה בתחום הימי.
 
עודד פלר, נשיא לשכת המסחר חיפה, שיזם את שיתוף הפעולה עם רקטור האוניברסיטה, פרופסור יוסי בן ארצי, אומר כי הצורך במסלול אקדמי בתחום זה גבר בשנים האחרונות, נוכח השינויים המפליגים שחלו בתחום ההובלה הימית. במדינה כמו ישראל, שאליה מגיעות אלפי אוניות בשנה ובה שלושה נמלים, דרוש כוח עבודה מקצועי שיהיה דור העתיד של מנהלי הלוגיסטיקה, ההפצה והתובלה. המטענים הפכו לאחודים יותר, כמו במכולות, האוניות הנבנות עתה הן אוניות ענק, הפוקדות כמה נמלים בדרכן, ותכנון הטעינה והפריקה שלהן מורכב מאוד. התובלה הבינלאומית היום אינה מסתכמת בהעברת מטען מנמל לנמל, אלא כוללת גם את ההובלה היבשתית מהספק לנמל המוצא ומנמל היעד לצרכן. חוסר יעילות בתכנון מסלולי ההובלה ובתיאום בין ההובלה היבשתית לימית, בטעינה או בפריקה, מתבטא בנזקים כבדים. לנוכח עובדות אלו גוברת הדרישה להתמחות בתחום שרשרת האספקה והלוגיסטיקה הימית, ברמה של תארים מתקדמים.
 
פרופסור דוד פרג'י, המשנה לרקטור באוניברסיטת חיפה, מסר כי תוכנית הלימודים החדשה תעניק תואר M.A. בהתמחות בלוגיסטיקה, ותעוגן בחוג לסטטיסטיקה. ראשיה יהיו פרופסור שמואל גל ופרופסור גדעון וייס. ההצעה המתגבשת עתה להגשה לרשויות האוניברסיטה מציגה את מטרות התוכנית: להכשיר אנשי מקצוע מובילים בתחומי התפעול הלוגיסטי של מערכות ארגוניות מורכבות ולהעניק להם השכלה, ידע וכלים במגוון התחומים המרכיב את מקצועות הלוגיסטיקה. הכוונה היא להכשיר בוגרים של מגוון חוגים ממוסדות השכלה גבוהה, באמצעות לימודי M.A., למענה על הדרישות בניהול לוגיסטי מתקדם בארגונים גדולים במשק, ולקיים מוקד ידע אוניברסיטאי (הן במחקר והן בהוראה) בלוגיסטיקה עם זיקה ליישומים בארגונים גדולים.
 
ראש החוג לסטטיסטיקה, פרופסור אבנר הלוי, אמר כי לימודי הלוגיסטיקה יכללו ניהול מלאי, רכש, הספקה ומערכי תמיכה; חקר ביצועים וחיזוי, שיטות אופטימיזציה; ניהול ותפעול שרשרות הספקה; ניהול פרויקטים; תקצוב ותמחור; ולא פחות חשוב – שימוש במערכות מידע לוגיסטיות. על מנהל לוגיסטיקה להתמצא היטב בכל המקצועות האלה, הכוללים ידע במתמטיקה, בסטטיסטיקה ובתהליכים סטוכסטיים ובמערכות מידע ניהוליות.
 
קהל היעד לתוכנית הוא בוגרי מדעי החברה (מדעי ההתנהגות, גיאוגרפיה, מדעי המחשב, סטטיסטיקה, כלכלה, מערכות מידע), הנדסה, מתמטיקה, חקר ביצועים, בריאות ורווחה, ובוגרי תואר ראשון בלוגיסטיקה. לימודי הלוגיסטיקה באוניברסיטת חיפה יפנו אל חוג רחב של תלמידים פוטנציאליים. תוכנית הלימודים תכשיר לא רק מהנדסים או מתמטיקאים למקצוע הניהול הלוגיסטי, אלא גם בוגרי מדעי החברה והבריאות. תוכנית הלימודים מעניקה, בסמסטר הראשון, רקע מקצועי נאות לתלמידים מכל התחומים כדי להתמודד עם האתגרים המקצועיים שבניהול מערכות לוגיסטיות. התוכנית תדגיש לימודי מערכות תובלה, מקצוע הנדרש בקרב מובילים ימיים, יבשתיים ואוויריים. פן נוסף שיהיה חזק בתוכנית הוא תכנון, הפעלה ושימוש במערכות מידע לוגיסטיות.