המשלחים: תקופה מאתגרת במיוחד ביבוא האווירי

תקופת החגים העמוסה ממילא בייבוא האווירי מתאפיינת השנה בהיצע קיבולת מוגבל בשל צמצום טיסות המטען של אל על וצמיחה ניכרת בפעילות האי-קומרס ביבוא. אמיר ברנדל מאוריין: עוד לא היתה שנה כזאת ביבוא האווירי, ומבחינתנו זוהי סערה של ממש


11:05 ,28.11.2018 מאת: מערכת פורט2פורט

למערכת PORT2PORT נודע כי מספר גדול של משלחים מלינים על מצוקת קיבולת ביבוא האווירי לישראל, ובייחוד מאירופה וארה״ב. נציין כי תקופת החגים הנוצריים – בחודשים נובמבר דצמבר – מתאפיינת מזה מספר שנים בלחץ גובר שמאפיין את השילוח האווירי בכל רחבי העולם.

 

אולם בחודש האחרון הלחץ בשוק הישראלי גובר במיוחד וזאת בשל צמצום מספר טיסות המטען של אל על מחמש-שש טיסות בשבוע לשתיים-שלוש טיסות בלבד. חברת ק.א.ל אשר מפעילה שמונה טיסות שבועיות בין אירופה וישראל ופועלת גם בקו בין ישראל וארה״ב שומרת על מספר טיסות יציב אולם למערכת PORT2PORT נודע כי השבוע בוטלו שתי טיסות של החברה לאירופה בשל תקלה במטוסים. גם טיסת המטען של אל על שהיתה אמורה להמריא היום מליאז׳ מתעכבת בשל תקלה במטוס.

 

גורמים בכירים בשוק ההובלה האווירי הישראלי ציינו בשיחה עם מערכת PORT2PORT כי ללחץ הקיים מתווספת הצמיחה המתמשכת בתחום האי-קומרס ועלייה ביבוא האישי של תושבי ישראל שמתבצע רובו ככולו באוויר.

 

אמיר ברנדל, מנהל הייבוא באוריין: ״זה נכון שטרנד הצמיחה ביבוא נמשך כבר כמה חודשים, וזה מתעצם בכל שנה לקראת תקופת החגים הנוצריים, אבל השילוב של עם הירידה בהיצע – בעיקר בגלל המספר הלא יציב של טיסות המטען של אל על - הופך את זה לשנה מאתגרת במיוחד, והכל כמובן משפיע על המחיר כי כשההיצע קטן והביקוש עולה זה מה שקורה. עוד לא היתה שנה כזאת ביבוא האווירי, ומבחינתנו זוהי סערה של ממש״.

 

ציפי אגיוף, מנהלת תחום היבוא האווירי באוריין, מוסיפה: בסופי שנה תמיד היה לחץ של קיבולת, אבל תמיד היום תגבורים של טיסות כדי לענות על הביקוש הגובר. השנה במקום תגבור יש דווקא פחות טיסות״.

 

ברנדל מוסיף כי ״כרגע השוק רחוק מנקודת שיווי משקל ואם ראינו בחודשים האחרונים עליות של שוק הייבוא האווירי מאירופה ב-15%, אני מעריך שהשוק יעלה בעוד 15% עד 20% כבר במהלך החודשים הקרובים״.

 

עמית חן, מנכ״ל רות קרגו, ציין בשיחה עם מערכת PORT2PORT כי ״אין ספק כי קיימת ירידה חדה בהיצע הקיבולת של טיסות המטען בחלק מחברות התעופה, ויש לכך השפעה על כל המטענים שעוברים במטוסים רחבי גוף כי הם טסים בתדירות יותר נמוכה. אין ספק שכאשר הביקוש עולה וההיצע יורד זה מוביל לעליית מחירים. הדבר המעניין הוא שלמרות שמחיר הדלק יורד לאחרונה זה אמור לבלום את מגמת עליית המחירים אבל זה דווקא לא קורה״. 

 

לצד קולות אלו נשמעים גם קולות אחרים. בכיר בחברת הובלת מטענים באוויר ציין כי מדובר בריטואל שחוזר על עצמו מדי שנה בתקופה זו, וכי ״הכל עניין של היצע וביקוש. סוף השנה האזרחית מאופיינת בעדכון מלאים והתכוננות לקראת דוחות סוף השנה המלווה ברצון לשפר את הרווחיות״.