משרד הסחר האמריקאי מבקש מהציבור להציע טכנולוגיות לפיקוח

בין התחומים המוצעים לדיון ציבורי כראויים לפיקוח נמנו הקטגוריות הבאות: אינטליגנציה מלאכותית, טכנולוגיות מחשוב מתקדמות כולל טכנולוגיות מעבדים, מערכות עיבוד נתונים, טכנולוגיית קוואנטום, רובוטיקה ועוד


09:07 ,28.11.2018 מאת: מערכת פורט2פורט

משרד הסחר האמריקאי (BIS) יצא השבוע ב׳קול קורא׳ לציבור האמריקאי (מצ״ב לינק)  בבקשה להציע לו תחומים וטכנולוגיות חדשות שונות אשר ראוי שיוכנסו לפיקוח כ״יצוא דו שימושי״ ולפיכך יוצרכו בקבלת רישיון יצוא.

 

מהלך זה עלול להשפיע גם על מערכת פיקוח היצוא הדו שימושי הישראלית, שכן ישראל עוקבת באדיקות אחר החמרות שונות ולא הקלות, (לדוגמא נוהל "דה מינימיס " או סיווג מקל כ- ER99 שאינם מיושמים בישראל) שמנהיגה ארה״ב במשטר הפיקוח שלה ומיישמת אותן גם היא על היצוא הישראלי.

 

כיום עיקר הפיקוח ביצוא דו שימושי נובע ממשטרי הפיקוח הבינ״ל השונים בעיקר משטר ואסנאר, אולם במקרה זה ארה״ב החליטה לנקוט צעד עצמאי ולהגדיר לעצמה תחומים טכנולוגיים אשר לדעתה נותנים לה יתרון טכנולוגי עולמי, ואשר יצוא שלהם יכול לאיים על בטחונה הלאומי.

 

בין התחומים המוצעים לדיון ציבורי כראויים לפיקוח נמנו הקטגוריות הבאות: אינטליגנציה מלאכותית, טכנולוגיות מחשוב מתקדמות כולל טכנולוגיות מעבדים, מערכות עיבוד נתונים, טכנולוגיית קוואנטום, רובוטיקה, הייפרסוניק, חומרים מרוכבים, טכנולוגיות מעקב מתקדמות וכן קטגוריה העונה לשם Brain-Computer Interfaces.

 

לאחר קבלת ההצעות בתחומים אלו ואחרים תבדוק ארה״ב הוספת טכנולוגיות אלו לרשימת המוצרים המחייבים ברישוין יצוא, וכאמור יש להניח שהחמרה זו תיושם גם בישראל. אם יש לכם ספק כלשהו שאלו את עמיל המכס שלכם.

 

עמירם הלוי שירת כציר כלכלי של ישראל ביפן , בהודו, בספרד ובאוסטרליה, והיה עד לאחרונה מנהל תחום פיקוח יצוא דו שימושי במשרד הכלכלה ושימש בתפקיד זה במשך 10 שנים. ליצירת קשר במייל ניתן לפנות לכתובת דוא״ל [email protected]