אל על: הסכמי פרישה מרצון לעובדים ותכנית סיוע לשוהים בחל״ת

במסגרת ההסכמים עתידים לפרוש מרצון עד 50 עובדים קבועים במגזר התחזוקה וההנדסה, ועד 250 עובדים קבועים במגזר המנהלי. יו״ר ההסתדרות ארנון בר-דוד: ״הסכמים חיוניים שיסייעו לאל על לצלוח את המשבר״


12:08 ,24.10.2021 מאת: מערכת פורט2פורט

ההסתדרות, אל על וועד החברה חתמו היום (א׳) בבית ההסתדרות בתל-אביב על הסכמים קיבוציים מיוחדים ליישום תוכנית פרישה מרצון לעובדי חברת התעופה וסיוע לעובדים שעדיין בחל״ת.

 

ביולי 2020, בעקבות משבר הקורונה, נחתם בין ההסתדרות, ועדי העובדים וחברת אל על הסכם קיבוצי ליישום תוכנית הבראה בכלל מגזרי החברה. לנוכח הימשכות המשבר שפגע בחברות התעופה בכלל, ובאל על בפרט, נדרשת כעת החברה לבצע פעולת הבראה נוספת.

 

ההסכמים שנחתמו היום, לאחר מו״מ ארוך ומורכב, יחולו על עובדים קבועים עם ותק של למעלה מ-10 שנות עבודה באל על – במגזר המנהלי ובמגזר התחזוקה וההנדסה.

 

 במסגרת ההסכמים עתידים לפרוש מרצון, בתהליך מדורג, עד 50 עובדים קבועים במגזר התחזוקה וההנדסה, ועד 250 עובדים קבועים במגזר המנהלי. אחרון הפורשים יסיים את עבודתו עד 28.2.2022. לכל עובד תוצע תוכנית פרישה מרצון המתאימה לנתוניו האישיים, באחד משני מסלולי פרישה הקבועים בהסכם – מסלול פיצויים מוגדלים או מסלול פנסיה מוקדמת, כשבמסגרת מנגנון הליך הפרישה המדורג שהוסכם בין הצדדים, כל עובד יקבל סימולציה אישית ומותאמת לנתוני הפרישה המוצעים לו. לאחר מכן תהיה לו הזדמנות לחזור בו מבקשתו להיכלל בתוכנית הפרישה מרצון.

 

בנוסף, נחתם הסכם ייחודי שמעניק סיוע לעובדי אל על שנמצאים עדיין בחל״ת עקב משבר הקורונה. זאת לאחר שהחודש הפסיקה המדינה את תשלום דמי האבטלה לעובדים בני 45 ומעלה השוהים בחל״ת. ההסכם שנחתם בין ההסתדרות, הוועדים וחברת אל על יהיה בתוקף באוקטובר-דצמבר 2021, ויחול על עובדים קבועים השוהים למעלה מ-10 שנים בחברה, שוהים בחל״ת במועד חתימת ההסכם, אינם מועסקים במקום אחר ולא זכאים לקבלת דמי אבטלה מביטוח לאומי.

 

סכום הסיוע שיוענק לעובדים יהיה שווה לסכום (ברוטו) הממוצע של דמי ביטוח לאומי שקיבל כל עובד בהתאם לנתוניו האישיים בתקופות הקבועות בהסכם, וייקבע בהתאם למנגנונים הקבועים בו.

 

יו״ר ההסתדרות ארנון בר-דוד: ״הבטחתי בתחילת משבר הקורונה שאעשה הכל למען הצלת חברת אל על שמהווה נכס אסטרטגי חשוב למדינת ישראל. מאז פרוץ המשבר ההסתדרות פועלת באופן נמרץ לשמור על הביטחון התעופתי של ישראל, לשקם את הענף ולהציל את החברה. ההסתדרות העבירה עד כה למעלה מ-10 מיליון שקל כדי לאפשר את הסכמי ההתייעלות באל על. הסכמי הפרישה מרצון ומענק הסיוע לעובדי אל-על הנמצאים בחל״ת, עליהם אנחנו חותמים היום, הם רובד חיוני בדרך להשגת היעד הזה. אני מודה להנהלת החברה על ההירתמות ושיתוף הפעולה בנקודת זמן קריטית זו, וכן תודה והערכה ליו״ר איגוד עובדי התחבורה, אבי אדרי, ולצוותו המסור שעמלו ללא לאות כדי לגשר על הפערים בין הצדדים ולגבש הסכמים שיאפשרו לאל-על לצלוח את המשבר ולשמור על פרנסתם של אלפי עובדיה הנוספים. קשרנו את גורלנו בגורל ההנהלה. על מטוסי אל על מתנוסס דגל המדינה, וזו גאווה ישראלית. אנשים רוצים לחזור לטוס, ואני משוכנע שאל על בדרך הבטוחה להצלחה״.

 

מנכ״ל אל על אביגל שורק: ״ההסכם הוא צעד חשוב בתוכנית הרחבה שלנו לחילוץ  אל על מההשלכות הקשות של משבר הקורונה, וליישם אסטרטגיית צמיחה בצד הקורונה. חשוב לי לציין כי מדובר בצעד לא קל עבור כל הצדדים - אך הוא משקף את הרצון של כולנו להעלות את החברה לפסים של הבראה וביטחון כלכלי, לטובת כלל מחזיקי העניין״.

 

יו״ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות אבי אדרי: ״מדובר בהסכמים שממלאים את הריאות ומזכירים לכולנו את עוצמתה ורגישותה של העבודה המאורגנת גם בזמנים קשים. עוד בתחילת המשבר ליבנו היה עם העובדים ששוהים בחל״ת, ומרגע שהבנו שהמדינה מפסיקה את תשלומי החל״ת החלטנו שאנחנו דואגים להם בכל מחיר. הצלחנו לשכנע את המעסיק להיכנס בנעליו של הביטוח הלאומי ולהמשיך לשלם לעובדים את דמי החל״ת, ולא פחות חשוב מכך - הצלחנו לסכם תוכנית פרישה מרצון נדיבה לעובדים שיחליטו מרצונם לפתוח דף חדש. נמשיך לשמור על חברת אל על ועובדיה ונביא אותה בכוחות משותפים לקדמת התעופה העולמית״.

 

יו״ר רוחבי מועצת עובדי אל על, שרון בן יצחק: ״מדינת ישראל צריכה את חברת אל על חזקה. הקורונה הביאה אותנו למציאות לא פשוטה בה נפרדנו מ-2,000 עובדים והגענו להסכמי פרישה מכובדים עבור אלה שביקשו לא להמשיך. עכשיו אנחנו עם הפנים קדימה להסתער על השוק ולהחזיר את החברה ואת החברה הבת סאן דור לטוס. אל על תישאר חברה גדולה עם לפחות 36 מטוסים ו-4,000 עובדים, אשר ימשיכו לשאת את דגל ישראל בגאווה״.

 

המו״מ לגיבוש ההסכם לווה מצד ההסתדרות על ידי יו״ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, יו״ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות אבי אדרי, מנהל חטיבת אל על באיגוד עובדי התחבורה עו״ד מור אבלה, מנהל חטיבת מטה ורגולציה באיגוד עובדי התחבורה עו״ד רועי בליטנטל, סגנית היועץ המשפטי להסתדרות עו״ד רעות רינצקי, ראש תחום רפורמות בלשכה המשפטית באגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות עו״ד מירי מלכי, ראש תחום מרחבים בלשכה המשפטית באגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות עו״ד גלי שטיינברג, יועץ משפטי באגף הפנסיה עו״ד יניב וייס וראש תחום בכיר באגף הפנסיה בהסתדרות טל שטיין. המו״מ לווה גם על ידי ראשי ועדי העובדים ועו״ד יפעת גירון.

 

הנהלת אל על יוצגה במו״מ על ידי סמנכ״ל משאבי אנוש ומינהל יהודית גריסרו, ראש אגף משאבי אנוש לימור בוזגלו, מנהלת יחסי עבודה ונציבת התלונות עו״ד קרן קלפר, ראש ענף יחסי עבודה עו״ד גפן שפירו ועו״ד אוהד גלעדי.