הפרטת נמל חיפה: הממשלה אישרה את ״צו ההגנה על האינטרסים״ ומקרבת את ההכרזה על הזוכה

צו האינטרסים מוודא כי האינטרסים הכלכליים, החברתיים והביטחוניים של המדינה יישמרו גם לאחר שהנמל יופרט ויעבור לבעלים חדשים, ואישורו היה צעד הכרחי לקראת ההפרטה של נמל חיפה. בהתמודדות על הרכישה נותרו ארבע קבוצות עם סיכויי זכייה ריאליים


12:57 ,21.10.2021 מאת: מערכת פורט2פורט

הממשלה אישרה אתמול את ״צו הגנה על האינטרסים הייחודיים בחברת נמל חיפה״. המשמעות היא כי כעת, לאחר שהקבינט החברתי-כלכלי אישר את צו האינטרסים החיוניים של חברת נמל חיפה, ייכנס הליך המכירה של מניות החברה לישורת האחרונה עם הגשת הצעות בתוך שבועות ספורים. נציין כי הדיון, שעסק בסוגיות בין היתר בסוגיות ביטחוניות, היה סגור לתקשורת.

 

צו האינטרסים שאושר אתמול כאמור מוודא כי האינטרסים הכלכליים, החברתיים והביטחוניים של המדינה יישמרו גם לאחר שהנמל יופרט ויעבור לבעלים חדשים, ואישורו היה צעד הכרחי לקראת ההפרטה של נמל חיפה. צו זה מחליף למעשה את מניית המדינה או ״מניית הזהב״ שהייתה נהוגה בחברות מופרטות בעבר דוגמת אל על וצים.

 

נזכיר כי הפרטת נמל חיפה יצאה לדרך ב-2018 בקול תרועה והייתה צפויה להסתיים תוך מספר חודשים אולם מגיפת הקורונה וכן הסתייגויות של רשות החברות, עיריית חיפה, חנ״י ורמ״י גרמו לעיכובים בלתי צפויים.

 

הצו מכיל שישה סעיפים שאותם תאשר הממשלה: א. הבטחת המשך קיומן של פעילויות שהן חיוניות לביטחון המדינה, המפורטות בנספח הביטחוני, או ליחסי החוץ שלה ובין היתר המשך קיום טעינה ופריקה של חומרי נפץ וציוד אמצעי לחימה והמשך מתן שירותי נמל ותפעול לחיל הים. ב. הבטחת קיומם הרציף של שירותי נמל בידי החברה. ג. שמירת אופייה של החברה כחברה ישראלית שמרכז עסקיה וניהולה יהיו בישראל. ד. מניעת חשיפה או גילוי של מידע מסווג, מטעמים של ביטחון המדינה או יחסי החוץ שלה, לרבות מידע בקשר לאבטחה פיזית ולרבות אבטחת מערכות ממוחשבות חיוניות. ה. קידום התחרות בתחבורה נמלית ומניעת ריכוזיות במשק. ו. מניעת היווצרות של עמדת השפעה על החברה של גורמים עוינים או של גורמים העלולים לפגוע בביטחון המדינה או ביחסי החוץ שלה.

 

כמו כן הצו מטיל על החברה חובות מסירת מידע בקשר לעניינים חיוניים של המדינה, שמירה על זהות ישראלית של דירקטורים ובעלי תפקידים אחרים בחברה והדרישה להיותם בעלי סיווג ביטחוני מתאים, ושמירה על סודיות מידע מסווג. בנוסף, שינויים מהותיים במבנה התאגידי של החברה יהיו טעונים את אישור שרי הממשלה, למדינה תהיה סמכות למינוי משקיף לדירקטוריון החברה ותינתן לה ״סמכות להוצאת צווים נוספים שנועדו להבטיח כי תתקיים פעילות חיונית כפי שנקבעה בעניינים החיוניים של המדינה בחברה״.

 

ההכרזה על הזוכים בהפרטת נמל חיפה הייתה אמורה להתקיים כבר החודש (אוקטובר) אך  מחלוקת על שטחי חזית הים בקרבת הנמל מעכבת אותה. המחלוקת כעת נמצאת בדיונים בין הצדדים, כשמצד אחד נמצאות חברת נמל חיפה ורשות החברות שמנהלת את מכרז ההפרטה ורשות מקרקעי ישראל (רמ״י) מצד שני כאשר ברקע מעורבות בנושא חנ״י ועיריית חיפה. הצפי הוא כי המחלוקות ייפתרו עד דצמבר 2021 – תאריך ההכרזה החדש לזוכה במכרז.

 

במירוץ לרכישת נמל חיפה נותרו למעשה ארבע מתחרות ריאליות: הקבוצה הראשונה מורכבת מחברת מספנות ישראל ו-DP World מדובאי, חברת Adani ההודית עם קבוצת גדות (קרן טנא), קבוצה נוספת כוללת את קרן ג׳נריישן קפיטל, LOMAR Shipping הבריטית ויבואן הרכב דני אונגר, והקבוצה הרביעית מורכבת משפיר הנדסה יחד עם יבואנית הדגן ״ים השיבולים״ בבעלות מיקי שירן.

 

גורמים ממשלתיים העריכו בעבר כי רכישת נמל חיפה תעלה לקבוצה הזוכה בין 1.5 ל-1.8 מיליארד שקל. מיליארד שקל מסכום זה יושקע בנמל, והיתר יועבר למדינה.