מנכ״ל חברת ארקיע, עוז ברלוביץ, השתתף הבוקר בישיבה של ועדת הכלכלה של הכנסת שעסקה במתווה לפיצוי ישראלים שנאלצו להישאר בחו״ל בעקבות סגירת השמים במצבע ״עם כלביא״.
ברלוביץ׳ הזהיר בוועדת הכלכלה בכנסת ואמר כי ״ברגע אחד סדרי עדיפויות השתנו. 150 אלף ישראלים גילו כי הם תקועים בחו״ל, באוויר, או בדרכם לנחיתה. בהוראת גורמי הביטחון, פתחנו מיד במבצע לוגיסטי יקר ומורכב - הוצאת כלל צי המטוסים ליעדים סמוכים, על מנת להגן על חיי אדם, לשמור על נכס אסטרטגי של מדינת ישראל - נמל התעופה בן-גוריון - ולמנוע מהאויב תמונות ניצחון בדמות פגיעה באזרחים, מטוס ישראלי, או בתשתית לאומית.
ברלוביץ׳ הוסיף ואמר כי ״איננו מבקשים רק סיוע. אנחנו מבקשים הכרה. הכרה בחשיבות האסטרטגית של קיומנו. הכרה בכך שללא תעופה ישראלית - ישראל מנותקת. הכרה בכך שחברה שלא טסה לא שורדת. אני אומר זאת בכאב ובדאגה: אם המדינה לא תספק מענקי קיום מיידיים, לא נוכל לעמוד באתגרי התקופה. הנזקים נאמדים במיליוני דולרים – והסכנה מוחשית: קריסה כלכלית של חברת תעופה ישראלית״.
לדבריו, ״בדקות הראשונות לפרוץ המלחמה, ארקיע בדומה לשאר החברות הישראליות נדרשה לעצור לחלוטין את פעילותה. מ־100% פעילות באוויר ל־0. וזאת, דווקא ברגע השיא של עונת הקיץ בענף התעופה. היינו הראשונים לקום, הראשונים להגיב. מטוסינו יצאו ריקים מישראל והצוותים הועברו ליעדים בטוחים בחו״ל, שם לנו ימים שלמים כל זאת, בעלויות עתק הנאמדות במיליוני דולרים. עשינו זאת מתוך ציונות, מחויבות לאומית עמוקה, ומתוך הבנה ברורה: בלי חברות תעופה ישראליות - מדינת ישראל מנותקת מהעולם.
״חשוב לי להדגיש: לצד חיל האוויר המפואר של צה״ל, שפעל בגבורה מעוררת השתאות התגלתה שוב עוצמתו של ״חיל האוויר האזרחי״ של ישראל – חברות התעופה הישראליות, שפעלו ללא לאות. נדרשנו להוציא את כלל המטוסים מנתב״ג, להרחיק את אנשי הצוות, ולהיערך למבצע חילוץ אזרחי בקנה מידה לאומי היסטורי הכול תחת מגבלות בטיחות קשות, מתווים נוקשים, טיסות חד-צדדיות ריקות ובעיקר, ללא כל סיוע כלכלי. לא הייתה לנו אפשרות לשיקול דעת כל פעולה נעשתה באישור ובתיאום עם גורמי הביטחון בלבד.
״כאשר התקבלו האישורים, התחלנו להוציא טיסות חילוץ - באחריות ובזהירות המתבקשת, תחת מגבלות דרמטיות, בעלויות חסרות תקדים. במקביל, התמודדנו עם ציבור מודאג, עם אזרחים תקועים, עם עשרות אלפי פניות, עם שאילתות ותקשורת – כאשר גם אנחנו פועלים תחת ערפל הקרב. לצערי, כל זאת התרחש מבלי שמדינת ישראל תספק עד כה כל שיפוי או סיוע לחברות התעופה הישראליות.
״הגיעה השעה שמדינת ישראל תעשה את חלקה. אם לא תוענק תמיכה מיידית - אם לא יינתנו מענקי קיום - לא תהיה כאן תעופה ישראלית ביום שאחרי. איננו מבקשים רק סיוע. אנחנו מבקשים הכרה. הכרה בחשיבות האסטרטגית של קיומנו. הכרה בכך שללא תעופה ישראלית - ישראל מנותקת. הכרה בכך שחברה שלא טסה - לא שורדת.