נחתם הסכם קיבוצי באל על

תוקף ההסכם הוא לשלוש שנים, והוא כולל, בין השאר, תוספות שכר, מענק חתימה, מסלול פנסיה מוקדמת בתנאי פרישה מיטיבים ותוספות שכר נוספות המותנות בביצועי החברה


12:22 ,23.06.2015 מאת: מערכת פורט2פורט

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, מנכ"ל אל על דוד מימון, יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות אבי אדרי ויו"ר ועד עובדי אל על שרון בן יצחק חתמו אתמול (ב') על הסכם קיבוצי חדש לעובדי אל על.

 

ההסכם שתוקפו עד ליום 31.08.2018, הבשיל לאחר משא ומתן מורכב שהתארך כשנתיים וחצי.

 

במסגרת ההסכם החדש, עובדי אל על יהיו זכאים לתוספת שכר של 3% מכלל רכיבי השכר הנקובים ב- CARD 1 (משכורת הבסיס של עובדי החברה). כמו כן, העובדים יקבלו תוספת רטרואקטיבית בגובה 2% מ- CARD 1, החל מה-1.1.2015 ועד לחודש הנוכחי.

 

במקביל לתוספות השכר, העובדים יקבלו גם מענק חתימה חד פעמי בסך כולל של 3 מיליון דולר. סכום זה יחולק בין כל עובדי החברה על פי מנגנון חלוקה שייקבע על ידי נציגות העובדים וההסתדרות.

 

ההסכם הקיבוצי מתייחס גם לתוספות שכר מותנות בכפוף לביצועי החברה. בכל אחת משנות ההסכם שבהן הרווח הנקי של אל על לאחר ניכוי המס יהיה גבוה מ-10 מיליון דולר, החברה תשלם לכלל עובדיה תוספת שכר בשיעור 0.5%. בשנים רווחיות במיוחד, בהן הרווח הנקי של החברה יהיה מעל 30 מיליון דולר, העובדים יקבלו תוספת שכר בגובה 1%. מנגנוני תוספות השכר המותנות ימשיכו ויחולו על הצדדים גם לאחר מועד תפוגת ההסכם הנוכחי.

 

בנוסף לכך, ההסכם הקיבוצי מסדיר את פרישתם של 50 עובדים קבועים באל על במסלול פנסיה מוקדמת. מדובר בעובדים שאינם טייסים והוותק שלהם בחברה הוא לפחות 20 שנות עבודה. בנוסף לפנסיית הגישור ותנאי פרישה מיטיבים, העובדים הפורשים יהיו זכאים לפיצויים מלאים בשיעור 100% מהמשכורת הקובעת.

 

בהקשר זה, הוסדר בין הצדדים כי לפחות מחצית מתקני העובדים הפורשים, לרבות דרגות התקן, לא ייגרעו ממצבת התקנים והדרגות במשך כל תקופת ההסכם.  

 

בהמשך לחתימת ההסכם הקיבוצי הנוכחי, הצדדים ימשיכו לנהל משא ומתן מגזרי עם נציגי אצ"א (הטייסים) בנוגע לסוגיות שנמצאות במחלוקת, ביניהן: הצבת קברניטים כקצינים ראשונים בשכר ובתנאי קברניט, שיבוץ הטייסים המדריכים לביצוע הדרכות בהיקף שעולה על הקיים, הפעלת הטייסים בפעילות לא טיסתית בסופי שבוע, בחגים ובחול המועד, וסוגיות נוספות. בכל הנושאים אשר יישארו במחלוקת, הצדדים יוכלו לפנות לבורר. 

 

ההסכם מעגן גם את מסלול הפיתוח המקצועי של חניכי הטיס בחברה ולקליטתם של בוגרי ההסמכה הראשונית לתפקיד של קצינים ראשונים בצי 767, עד שנה מתום הכשרתם. במידה ולמכרז ההסבה ייגשו יותר קצינים ראשונים ממספר התקנים, החברה מתחייבת כי כל המועמדים במכרז ההסבה יבצעו הסבה לצי 767 תוך 24 חודשים ממועד חתימת ההסכם. 

 

את המשא ומתן ליוו מצד ההנהלה סמנכ"ל משאבי אנוש חנן מטסרו ומצד ההסתדרות ונציגות העובדים עו"ד רועי בליטנטל, ממונה חטיבה ארצית באיגוד עובדי התחבורה.

 

ניסנקורן: "הסכם זה הנשען על ערכים של שוויון וצמצום פערים, מבטא השקעה אמיתית בהון האנושי. לאחר משא ומתן שנמשך למעלה משנתיים וכלל גם תקופות של נתק, הצלחנו לגשר על הפערים ולהביא להסכם שמשפר את תנאי העובדים מבלי לפגוע באיתנות החברה. אני רוצה להודות ליו"ר איגוד עובדי התחבורה אבי אדרי על תרומתו הרבה לגיבוש ההסכם, ולנצל את ההזדמנות כדי לברך את כל עובדי אל על ואת ועד העובדים בראשות שרון בן יצחק, על הנחישות שהם הפגינו לאורך הדרך".

 

אדרי: "ההסכם נושא בשורה חשובה לעובדי אל על, לאחר תקופה ממושכת של המתנה ואי וודאות. מלבד תוספות שכר רגילות, ההסכם כולל גם תוספות שכר הקשורות לביצועי החברה ומאפשרות לעובדים ליהנות משכר גבוה יותר בשנים רווחיות".

 

אדרי הודה בדבריו גם למנכ"ל, החברה שלקח אחריות וחתר להסכמות סופיות שהובילו לחתימת ההסכם.

 

יו״ר ועד עובדי אל על שרון בן יצחק: ״הצלחנו להגיע להסכמות חשובות ומהותיות ולהתקדם לעבר חתימה על הסכם עבודה. מדובר באבן דרך משמעותית, המביאה לסיומה של תקופה ארוכה, בה עובדים רבים נפגעו הן בתנאי השכר והן בתנאים הסוציאליים שלהם. כעת, לאחר שיח נמרץ עם השותפים למו״מ, עובדי אל על יוכלו ליהנות מעלייה הדרגתית בשכרם עם חתימת ההסכם וכן בתנאי פרישה מכובדים של עובדים המעוניינים לפרוש. אנו נמשיך לשים כל העת לנגד עינינו את הרצון להביא לפתרון סוגיות במחלוקת למען עובדי אל על כולם".

 

מנכ"ל אל על דוד מימון:  "אני שמח להודיע כי שמונה שנים לאחר חתימת ההסכם הקיבוצי האחרון באל על ולאחר מו"מ אינטנסיבי שהתנהל בחודשים האחרונים, נחתם הסכם שמבטיח יציבות ורציפות ביחסי העבודה לפחות עד לשנת 2018. הסכם העבודה החדש מהווה צעד משמעותי המעיד על שותפות בין הנהלת אל על לעובדיה וכוונה להצעיד יחד את החברה להצלחה ושגשוג ולהתמודד עם האתגרים הרבים העומדים בפניה. 

 

"אני יודע עד כמה עובדי אל על מסורים ומחויבים לחברה ואני מאמין שההסכם החדש מבטא את הערכתי והערכת ההנהלה כולה. בסופו של תהליך ממושך, הצלחנו להגיע להסכם אשר נותן בטחון תעסוקתי לעובדים ומאפשר לחברה להתאים עצמה לצרכי השוק הדינמיים".