"מוחקים את הצפון"

נשיא לשכת המסחר והתעשיה חיפה והצפון, ד"ר גד שפר, בפנייה לראש הממשלה: ההמלצה להקים שדה תעופה בינ"ל נוסף בנבטים היא אפלייה בוטה של הצפון ופגיעה באינטרסים של מדינת ישראל


00:00 ,28.12.2011 מאת: מערכת פורט2פורט

נשיא לשכת המסחר והתעשיה חיפה והצפון, ד"ר גד שפר, פנה לראש הממשלה בנימין נתניהו לדחות את המלצת שר התחבורה להקים את שדה התעופה הבינלאומי הנוסף של ישראל בנבטים.

שפר מזכיר בפנייתו כי ממשלות ישראל הכירו בהקמתו של שדה תעופה בינלאומי בצפון כפרויקט לאומי עוד ביולי 2002, וחזרו על כך ב-2003. להכרזה זו קדמו החלטות לתכנן שדה תעופה בינלאומי בחיפה עוד ממאי 1995. ועדת בודינגר, שהממשלה אימצה את מסקנותיה בפברואר 2009, המליצה על הקמת שדה תעופה בינלאומי במגידו. הוא מזכיר עוד כי ועדת בודינגר קבעה כי ריחוקו של שדה התעופה נבטים ממרכז הארץ, והתחבורה הבעייתית אליו וממנו, כמו גם פעילות חיל האוויר בו, גרמו לוועדה להמליץ להוציא את שדה התעופה נבטים מהפתרונות המוצעים כשדה תעופה משלים לנתב"ג.

"לנו, תושבי הצפון, אין זה משנה אם שדה התעופה הבינלאומי יוקם במגידו, בחיפה או ברמת דוד. קריטי עבורנו ששדה תעופה בינלאומי אכן יוקם סוף סוף בצפון. הדבר חיוני הן מבחינת האינטרס הלאומי – להקטין את התלות במרכז הארץ ואת סכנת הניתוק של ישראל במקרה של מלחמה, ובימי שלום, להפחית את עומסי התנועה במרכז ולחסוך בהוצאות דלק וזמן נסיעה המוערכות בעלות של מאות מיליוני שקלים למשק. שדה תעופה בינלאומי בצפון יאפשר לתושבי הצפון לפתח כלכלה שאינה תלויה במרכז, כמו פיתוח תיירות לאתרים הקדושים לנצרות.

שדה תעופה יהיה המאיץ לתעשיית תיירות ענפה של בתי מלון, מסעדות ותיירות נופית בצד תיירות צליינית.שדה תעופה צפוני יאפשר יצוא מוצרים והבאת חומרי גלם למפעלי תעשיה תוך הקטנת עלויות הובלה, וכדומה. וזאת עוד לפני אלפי מקומות העבודה הישירים שיובטחו לתושבי הצפון עם הקמת שדה התעופה. זה יכול להיות מנוף שיאיץ את כלכלת הצפון.

בצפון לא מתוכננים עוגנים כלכליים, כמו עיר הבה"דים, למשל, בדרום. אין לנו ספק שכל הפריפריה במדינת ישראל ראויה לפיתוח מסיבי ולהבטחת מקומות תעסוקה ומנופים עסקיים, אך אין להעלות על הדעת כי הפריפריה הדרומית תועדף על פני הפריפריה הצפונית, ויותירו את הצפון להתנוון ולהמשיך בתהליך שבו הכוחות הסוציו-אקונומיים החזקים שלו עוברים למרכז הארץ".

יתר על כן, מוסיף נשיא לשכת המסחר חיפה, לפני חודשים אחדים החליטה ממשלת ישראל להקים את שדה התעופה של אילת בתמנע, שדה תעופה בינלאומי. כלומר – בדרום הארץ יהיו שני שדות תעופה בינלאומיים ואף שדה תעופה בינלאומי שישרת שליש מתושבי המדינה שגרים בצפון.

"מאחר שמדובר בהמלצה בלבד, אני קורא לך, אדוני ראש הממשלה, לבחון שוב את הנושא, להבטיח כי הצפון לא יימחק ממפת התוכניות העתידיות של ישראל ולממש את הקמת שדה התעופה הבינלאומי בצפון, שהוא אינטרס של כל מדינת ישראל".