שני לשרי האוצר והכלכלה: נזק בלתי הפיך ליצואני מטען אווירי עקב הנחיות שב״כ

לטענת נשיא איגוד לשכות המסחר, אמיר שני, הנחיות ביטחון חדשות לשינוע יבשתי של מטענים למסופי המטען האווירי יגרמו נזק בלתי הפיך. ההנחיות דורשות כי המטענים יגיעו למסופים במשאיות קשיחות ונעולות וכי הפתיחה תהיה באחריות הנהג ובנוכחות עובד ביטחון המסופים


14:08 ,03.05.2022 מאת: מערכת פורט2פורט

רפורמה ביבוא אך הגבלות ביצוא האווירי? אמיר שני, סגן נשיא איגוד לשכות המסחר, פנה היום במכתב לשר האוצר אביגדור ליברמן ולשרת הכלכלה אורנה ברביבאי בנוגע להנחיות ביטחון חדשות לשינוע יבשתי בהובלת מטעני יצוא למסופי המטען האוויריים. העתקים ממכתבו של שני הועברו לנשיא איגוד לשכות המסחר, נשיא התאחדות התעשיינים ויו״ר מכון היצוא.

 

על פי הנחיית שירות הביטחון הכללי, החל מה-15 במאי – שבועיים מהיום - כל משלוחי היצוא נדרשים להגיע למסוף במשאיות קשיחות אשר אינן כוללות פתחים שאינם נעולים. על פי ההנחיות, משאיות המגיעות למסופים, מחויבות להיות נעולות כאשר הפתיחה הינה באחריות נהג המשאית בלבד ובנוכחות עובד בטחון המסופים. נציין כי הדרישה מונעת מנהגים לאסוף מטענים נוספים בדרכם לנתב״ג.

 

הדרישה, אשר חלה לא רק על חברות הובלה, אלא גם על יצואנים המובילים מטעני יצוא בעצמם, פורסמה היום ומותירה לציבור היצואנים 10 ימי התארגנות אשר רבים יתקשו לעמוד בפרק הזמן אותו קבע שירות הביטחון. על מנת לעמוד בדרישות הללו, כל החברות חייבות בהתארגנות מיוחדת ובעלות כספית גבוהה.

 

שני כותב במכתבו לשני השרים כי: ״לצערנו, שירות הביטחון הכללי קבע נוהל אשר ייקר משמעותית את עלויות היצוא ממדינת ישראל. כל סוגי המשלוחים לרבות משלוחים קטנים יידרשו להובלה יקרה משמעותית בהשוואה למצב היום בו נדרשים יצואנים לשמר שווקים מחוץ למדינת ישראל. הדרישה מונעת מנהגים לאסוף מטענים נוספים בדרכם לנתב״ג ותייקר בעשרות אחוזים את עלויות ההובלה. מן הראוי להדגיש כי הזינוק בעלויות ההובלה היבשתית חל לצד תעריפי הובלה אווירית גבוהים / חריגים איתם נדרשים היצואנים להתמודד בעקבות מגיפת הקורונה״.

 

שני כותב ומדגיש כי ״נוכח הפגיעה הבלתי הפיכה בשינוע מטעני היצוא מן הראוי שההנהגה הכלכלית של המדינה תפעל לדחיית היישום ויצירת מנגנון הידברות בנושא עם גורמי הביטחון״.