ברוש מתגייס לטובת ארגוני ההסעה; רשות המסים: "הסדר הסולר" לא קבע חריגים

טוען: על האוצר להקפיא את המשך עליית הבלו על הסולר ולתת החזרים מלאים למובילים ולתעשייה בגין הבלו. רשות המסים: עליות במחירי הדלקים בעולם אינן משפיעות על היקף הכנסות המדינה ממסי דלק


00:00 ,19.06.2008 מאת: מערכת פורט2פורט

טוען: על האוצר להקפיא את המשך עליית הבלו על הסולר ולתת החזרים מלאים למובילים ולתעשייה בגין הבלו. רשות המסים: עליות במחירי הדלקים בעולם אינן משפיעות על היקף הכנסות המדינה ממסי דלק 

 

מה שגרם להעלאת מחיר הסולר, בנוסף להעלאת מחירי הדלקים העולמי, הוא הטלת מס של האוצר בדמות הגדלת הבלו ב-150% בשנתיים וחצי האחרונות, (מ-68 אגורות לליטר בספטמבר 2005, ל-1.69 שקל כיום), המהווים כ-40% מעליית מחיר הסולר. כך טוען שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים.
 
במכתב אל שר האוצר רוני בר-און מציין ברוש כי לא רק זאת, אלא שהאוצר מתכוון להמשיך ולהעלות את הבלו על הסולר ב-30 אגורות נוספות, כבר בספטמבר הקרוב.
 
העלאות הללו, טוען ברוש, מהווים גורם אינפלציוני, כאשר 23% מהאינפלציה בשנה האחרונה מקורם היה בייקור הדלקים.
 
ברוש טוען במכתבו לבר-און, כי על האוצר להקפיא את המשך עליית הבלו על הסולר ולתת החזרים מלאים למובילים ולתעשייה בגין הבלו.
 
יצוין כי עד היום מקבלים המובילים והתעשייה החזרים של כ-50% בלבד על הבלו. החזרי הבלו למובילים מוגבלים גם לסף מקסימום של נסועה ממוצעת, כלומר – הפיצוי הניתן הוא חלקי בלבד והנפגעים העיקריים מכך הם מובילים הפועלים בפריפריה הרחוקה, הנוסעים מרחקים משמעותיים, מעבר לממוצע.
 
ברוש מציין, כי עליית מחירי הדלקים, היא אמנם ברובה תוצאה של עליית מחירי הנפט העולמי, אך היא מחייבת את הקפאת מרכיב העלויות בדלקים, שנמצא בשליטת הממשלה, כמו למשל הבלו על הסולר.
 
בעקבות החלטת המובילים "לסתום" את המדינה היום אחה"צ, החליט שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים לפנות בקריאה לשר האוצר רוני בר-און, לא לשבת בחיבוק ידיים ובכך לגרום לפגיעה קשה במשק, בתעשייה ובעובדים, אלא להתערב מיידית במשבר מערך ההובלה במדינת ישראל, כדי להביא לפתרונו המהיר.
 
רשות המסים: הסדר הסולר לא קבע חריגים כלשהם
 
יחידת הדוברות של רשות המסים מסרה את עמדתה לגבי דרישת ארגוני המובילים והמסיעים להפחתת המס על הדלק.
 
לטענת רשות המסים, המס על דלק נקוב בש"ח לליטר. מכאן, שעליות במחירי הדלק בעולם אינן משפיעות על היקף הכנסות המדינה ממסי דלק. מכאן, שדווקא נטל המס הולך ויורד ככל שמדובר באחוז מסי הדלק ביחס למחיר לצרכן.
 
לטענת הרשות, מהלך עליית המס על הסולר עד כדי השוואתו לבנזין נעשה בהדרגתיות בין שנת 2002 ועד שנת 2009 וזו נועדה לאפשר היערכות מתאימה במשק הרכב בכלל וענף התובלה בפרט, ובכלל זה חוזים מול לקוחות, צעדי התייעלות שונים וכן הלאה.
 
מהרשות נמסר עוד כי כדי לסייע לענפי התובלה וההסעה, נוסד "הסדר הסולר" שמחזיר חלק מהמס על הדלק לבעלי עסקים רשומים שמנהלים ספריהם כדין (מובילים, מוניות, מורים לנהיגה, כלי צמ"ה). "מועצת המובילים, נהגי המוניות וארגונים נוספים היו שותפים מלאים להסדר זה, והטענה כי לא ניתן היה לחזות את התייקרות מחירי הדלק ולכן ההסדר לא תקף, איננה רלבנטית שכן ההסדר האמור לא קבע חריגים כלשהם  - לא לכאן ולא לכאן. כמו כן נמסר מהרשות כי החזר המס בענפי ההובלה יכול להגיע עד 50% מסך המס.
 
יחידת הדוברות ציינה בנוסף כי הכנסות המדינה ממסי דלק הסתכמו בשנת 2007 בכ-10 מיליארד שקל בשנה. הורדה של 10 אג' בלבד של המס, משמעותה אובדן הכנסות (נטו) של למעלה מחצי מיליארד שקל בשנה.