בן הרוש: משרד התחבורה סותר את עצמו בתיקון לפקודות התעבורה

יו"ר מועצת המובילים: משרד התחבורה אימץ את המלצות ועדת סגיס אשר הוא עצמו מינה, אך עתה מביא לדיון בוועדת הכלכלה נוסח שמרוקן את תפקיד קצין הבטיחות מתוכן


10:22 ,10.08.2017 מאת: מערכת פורט2פורט

מועצת המובילים פנתה ליו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל, בנוגע לתיקון לתקנות התעבורה בדבר תפקידי קצין הבטיחות והתנאים להעסקתו, אשר אמור לעלות לדיון הבוקר בוועדת הכלכלה.

 

לטענת המובילים, המועצה הגישה מסמך המתייחס להסדרת ענף ההובלה, ובתוכו פרק העוסק בתפקידיו ותחומי אחריותו של קצין הבטיחות. המסמך הנ"ל נערך בתום עבודה מקצועית שבוצעה על ידי ועדה מקצועית שהוקמה בשנת 2013, בראשות האלוף במיל' עמי סגיס ומכונה "דו"ח סגיס 2". דו"ח הוועדה אומץ על ידי משרד התחבורה.

 

לטענת גבי בן הרוש, יו"ר מועצת המובילים, אשר חתום על הפנייה לכבל, המלצות דו"ח ועדת סגיס 2, ובתוכן המלצות מועצת המובילים אשר הוצגו בדיוני אותה ועדה, אינן באות לידי ביטוי בהצעת התיקון לחוק, מה שלדבריו, מצביע על הליך לא תקין של עבודת החקיקה.

 

לדברי בן הרוש, אין בהצעת החוק אזכור לתחומי אחריות של קצין הבטיחות, והוא נותר בגדר ממליץ, מה שמרוקן את תפקיד קצין הבטיחות מתוכן ומשאיר אותו כתפקיד בעל סמכות, אך ללא כל אחריות.

 

עוד מוסיף בן הרוש בפנייתו כי "כמויות הרכב למשרת קצין הבטיחות, חייבות להיבחן באמצעות מדדים בדוקים, וכי יש לקחת בחשבון זמינות כוח אדם שתיתן מענה לדרישה, בעיקר בכל הקשור לבעלי רישיונות E (סמיטריילר ופול טריילר)".

 

כמו כן, קיימת סתירה בין נוסח החוק אשר איננו מטיל אחריות על קצין הבטיחות, לבין כמות הטפסים שעליו למלא, כיוון שתוכן הטפסים קובע תקינות רכב ומכללים בטיחותיים, אך לקצין הבטיחות אין  את התנאים המינימליים לבצע בדיקות אלה, וכך הבדיקות נעשות 'ויזואליות'. "מדובר בלעג לרש", טוען בן הרוש, ו"בתעשיית ניירת שאין לה כל אחיזה במציאות".  

 

עוד טוענים במועצת המובילים כי משרד התחבורה כבר אימץ את המלצת ועדת סגיס אותה הוא מינה, ובפנייה שהוציא המשרד באוגוסט 2015 לכל הגורמים הרלוונטיים בנושא תיקון תקנה 273 לתקנות התעבורה, ציין כי: "בהמשך להמלצות העיקריות של ועדת סגיס, החליט מנכ"ל משרד התחבורה לאמץ את המלצות הוועדה...על מנת להבטיח את תקינותם של כלי הרכב המסחריים, היות ולקצין הבטיחות אין את התנאים והמכשור הנדרש לביצוע בדיקת תקינות כלי הרכב, בכוונת משרדנו לחייב את בעלי המשאיות, שמשקלן 10 טון ומעלה, לבצע בדיקת בטיחות בדומה לבדיקת חורף, אחת לרבעון במכון רישוי".

 

למרות זאת, טוען בן הרוש, משרד התחבורה מביא לדיון בוועדת הכלכלה נוסח אחר, אשר מחייב את קציני הבטיחות לבצע בדיקות תקינות לרכב. על פי נוסח זה על קצין הבטיחות: " לבצע בדיקת תקינות לרכב...אחת לשלושה חודשים ולאשר בכתב את דבר תקינות מערכות הבלמים, ההיגוי, המתלים, התאורה והצמיגים".

 

לדברי בן הרוש, לקצין הבטיחות אין את הכלים המקצועיים להדריך נהגים הדרכה מעשית, הובלת חומ"ס, ריתום מטענים, פריקה וטעינה וכיוצ"ב ויתרה מזאת, בקורס רכב ציבורי ומשא כבד לקצין הבטיחות, יש פטור מ-94 שעות בתחום הכרת הרכב טעינה ופריקה והובלת חומ"ס למי שיציג גיליון ציונים של מקצועות אלה מקורס קציני בטיחות. "ההמלצה  סותרת את כל המסקנות של כלל הוועדות שעסקו בהכשרתו של קצין הבטיחות, והחובה להשתלמות תקופתית במקצועות אלה".

 

לטענת בן הרוש, קצין הבטיחות הינו מכונאי סוג 2 במקרה הטוב, שזו דרגה בסיסית למקצוע המכונאות וזאת לצד העובדה שזה כ-20 שנה משאיות ואוטובוסים מופעלים בטכנולוגיה חדשנית שדורשת ידע רב. נוסף לכך, לקצין הבטיחות חסרים תנאים מינימליים לבדיקת רכב, ועל כן אישורי התקינות עליהם נדרש קצין הבטיחות לחתום, הינם "פיקציה אחת גדולה".

 

בן הרוש מסכם את פנייתו בכך שמועצת המובילים מייצגת חברות הובלה, שהן הצרכניות המרכזיות של שירותי פיקוח באמצעות קצין בטיחות. בהתאם לניתוח הנתונים שמופיעים בחוק, מדובר בפרויקט שיעסיק כ-3,000 משרות, רק ברכב משא כבד מ-10 טון ומעלה, בעלות שנתית כוללת של 720 מיליון שקל.

 

בן הרוש: "מאחר וכל התקציב הנ"ל מגיע מכיסן של חברות ההובלה, יש לבדוק עד כמה הן מקבלות תמורה עבור ההשקעה הענקית הזו, וכיצד ניתן לפעול אחרת עם תקציב עצום כזה למען קידום הבטיחות בענף ההובלה".