הגבלת תנועת המשאיות בחיפה תוביל למחסור במזון ולהעלאת מחירים

איגוד המשתמשים בתובלה ימית בתפזורת לשינוע גרעינים ומספוא דורש מראש הממשלה להקפיא את יישום הגבלת תנועת משאיות מעל 12 טון בעיר התחתית בחיפה בשעות העומס


14:59 ,06.01.2016 מאת: מערכת פורט2פורט

איגוד המשתמשים בתובלה ימית בתפזורת לשינוע גרעינים ומספוא פנה בבהילות לראש הממשלה, בתפקידו כשר הכלכלה והתעשייה, וכן למספר שרים נוספים, בכדי לגרום והקפאת יישום ההחלטה על הגבלת תנועת משאיות, כולל משאיות נושאות תבואות, בעיר התחתית בחיפה במשך שעות העומס.

 

בפנייה לבנימין נתניהו נכתב: "יישום הגבלות תנועת המשאיות בחיפה ללא בחינה מקדימה, מקיפה, רצינית ומעמיקה של השלכותיהן על מגזר התבואות במשק הלאומי, וללא מציאת פתרונות חלופיים לפני החלתן- עשוי להוביל את יבוא התבואות בישראל לכדי משבר חמור מאין כמוהו, שיגיע לפתחם של כל משקי הבית ומשקי החי בישראל, ויכול להתבטא אף במחסור חריף במזון והאמרת מחירים".

 

הרקע למכתב הוא כניסה לתוקף אתמול (ג') של תקנות עיריית חיפה להגבלת תנועת המשאיות בעיר התחתית בחיפה (בסמוך לעורק המזון של המדינה: ממגורות דגון), למשך שש שעות העומס בכל היום.

 

יו"ר האיגוד אלי סיוון: "זומנו במפתיע ובדחיפות רבה לישיבה בלשכת המסחר והתעשייה חיפה והצפון ובה הובא לידיעתנו בפעם הראשונה כי בהמשך להחלטת הממשלה להפחית את פליטת המזהמים בחיפה, מתכננים המשרד להגנת הסביבה ובעיריית חיפה להחיל בעיר התחתית הגבלות על תנועת משאיות כבדות (מעל 12 טון), לרבות הגבלת תנועתן ברחוב העצמאות בואכה ממגורות דגון. נדהמנו לגלות כי אין מדובר רק בהצגה ראשונית של טיוטת ההגבלות לקראת הליך בחינה מעמיקה של השלכותיהן על המשק הלאומי, כפי שנחזה להיות, אלא בהגבלות שתחלנה באופן מיידי".

 

במכתב לנתניהו צוין כי באמצעות ממגורות דגון, הפועלות 24 שעות ביממה, 6 ימים בשבוע, מטופלים כ-3.25 מיליון טון גרעינים מיובאים, המהווים כ-60% מהתבואות שצורך המשק הלאומי בישראל (האדם והחי).

 

שינוע הגרעינים (חיטה, שעורה ועוד), מתבצע ברובו על ידי משאיות, שמשקלן בדרך כלל 40 טון גרעינים כל אחת. כניסת משאיות ריקות לשטחי ההמתנה והטעינה בבית דגון ויציאת משאיות עמוסות מהמתחם אפשרית רק בכיוון אחד, מדרום מזרח לצפון מערב. משום כך, ההגבלות החדשות תשבתנה את אפשרות שינוע הגרעינים מממגורות דגון במשך 1/4 מזמן היממה".

 

עוד קובלים באיגוד, כי הגבלת תנועת המשאיות במשך היום משמעותה סתימה מיידית של מערך הפריקה בממגורות ועלויות משמעותיות הנגזרות מכך באופן מיידי, כמו דמי עיכוב מיותרים בהם יחייבו בעלי האוניות הזרים והצטברות קנסות בגין שחרור מאוחר של התבואות מהממגורות; וכן פגיעה חמורה בתעשיות המשתמשות בגרעינים כפועל יוצא מאי הספקה שוטפת של חומר גלם נדרשים דווקא בשעות השיא של תפוקות הייצור.

 

סיוון: "מדובר לא רק בלחם, בחיטה ובשעורה, אלא גם במזון למשק החי, ולמעשה בחומר הגלם לכל תעשיית המזון בישראל. ממגורות דגון הן עורק החיים של המזון במדינה. כבר עכשיו אנחנו עובדים ב- 100% תפוקה בממגורות. עצירת תנועת משאיות, כפי שמציעה העירייה, תחסום את עורק החיים הזה. לא נקבל את זה, בטח לאור העובדה שאין לנו אופציה אחרת.

 

"כבר תקופה ארוכה שאנחנו פונים לשרי התחבורה, האוצר, הנהלות הנמלים, רשות הנמלים והספנות, לכל גורם מעורב בבקשה לדון בביקוש הגדל של מדינת ישראל בתחום יבוא המזון, וכנגד אי פיתוח תשתיות מתאימות לצריכת המזון של האוכלוסייה, שגדלה משנה לשנה. אולם כבר זמן רב לא התקיים בארץ דיון רציני כלשהו בנושא והוא אינו נכלל בתכניות החומש של הנמלים, קל וחומר שלא הוגשו המלצות לשיפור התשתיות הקיימות והתאמתן לשנות ה- 2,000".

 

במכתבו לנתניהו דורש האיגוד הקפאה מיידית של יישום הגבלות תנועת משאיות התבואות בעיר התחתית בחיפה עד להשלמת הבדיקות המקדמיות, קביעת סדרי העדיפות הלאומית, וגיבוש ויישום פתרונות חלופיים".