המובילים: דיון בכנסת בדבר המחסור החמור בנהגי רכב כבד

לטענת המובילים, הליכים בירוקרטיים במשרד הבריאות מונעים מעבר חלק ויעיל של חיילים משוחררים ששירתו כנהגים לשוק האזרחי. בן הרוש: חסרים כ-5,000 נהגים לענף התובלה


10:34 ,23.07.2017 מאת: מערכת פורט2פורט

ח"כ ד"ר ענת ברקו, בשיתוף מועצת המובילים ערכו לאחרונה בכנסת כנס רב משתתפים שתכליתו קידום יוזמות להכשרת נהגים מקצועיים לרכב כבד ורכב ציבורי. בכנס השתתפו נציגי אט"ל (אגף טכנולוגיה ולוגיסטיקה בצה"ל) ואכ"א, נציגי משרד התחבורה, נציגי מרב"ד (המכון הרפואי לבטיחות בדרכים) ממשרד הבריאות, ארגון המוניות, חברות ההיסעים ותחבורה ציבורית, נציגי מועצת המובילים, בעלי חברות הובלה ואנשי מטה בחברות.

 

בכנס הועלו טענות קשות ביחס לרגולציה המסובכת שמוטלת על מועמד להכשרת נהיגה מקצועית, עובדה אשר מרחיקה מועמדים רבים מהמקצוע. עיקר הטענות הופנו כלפי המרב"ד - המכון הרפואי לבטיחות בדרכים במשרד הבריאות, אשר לטענת המשתתפים בדיון, פוסל מועמדים רבים שלא לצורך, מטפל במועמדים במשך חודשים רבים גורם לנשירת המועמדים למקצוע. המשתתפים תיארו מצב בלתי אפשרי לקיום משק הובלה והסעה תקינים, עובדה אשר גורמת לקליטת נהגים ברמה ירודה והתוצאות - רמת שירות נמוכה מהרצוי ובקצה התהליך אף גידול במעורבות בתאונות דרכים קטלניות.

 

לטענת המובילים, חסרים כ-5,000 נהגים לענף התובלה אשר תומך בכלל ענפי המשק בהם תעשייה, חקלאות, מסחר, תשתיות ביטחון ועוד. המובילים טוענים כי ציוד יקר עומד בחניונים ללא עבודה וגורם לפגיעה בשרשרת הלוגיסטית של המשק הישראלי.

 

גבי בן הרוש יו"ר מועצת המובילים, טען כי נושא המרב"ד עלה בדיונים רבים ונמצא מעל לכל ספק שמדובר ב"צוואר בקבוק" אשר מרחיק מועמדים פוטנציאלים למקצוע. למבחנים במרב"ד אין קשר לתאונות הדרכים, בן הרוש פנה לנציג המרב"ד ושאל אותו אם מרב"ד מתיימר למנוע מנהגים מסוכנים לעלות לכביש, אז מדוע ב-5 השנים האחרונות המעורבות של המשאיות והאוטובוסים בתאונות קטלניות הינה כ-36%?

 

בן הרוש הוסיף כי במהלך פגישה עם משרד הביטחון גילה לתדהמתו כי חיילים שמשתחררים ממרכז ההובלה, לאחר שנהגו ברכב כבד במשך 3 שנים, אינם רשאים לנהוג על רכב אזרחי והם חייבים לקבל את המרב"ד, שכאמור, אורך זמן רב, וכך הם "בורחים" למקצועות אחרים. בן הרוש ציין כי יחד עם זאת, חיילים אלה נוהגים במילואים על רכב כבד. בן הרוש ציין כי מדי שנה משתחררים כ-1,600 חיילים ששירתו כנהגים אך הם אינם מגיעים למקצוע.

 

"אם רק הזימון לתור במרב"ד אורך 9 חודשים, איך הם לא יתייאשו?", ציין בן הרוש. "אנחנו מפסידים נהגים עם פרופיל גבוה. המרב"ד מרוויח 40 מיליון שקל בשנה וכנראה לא רוצה לוותר על זה, אבל זה תוקע את כל הענף".

 

בן הרוש ציין כי היוזמה של ח"כ ענת ברקו היא מבורכת ומהווה ציון דרך, אך כל זאת בתנאי שתיפתר בעיית מעבר אותם חיילים מהצבא לאזרחות. "מה יעזור מקצוע מועדף, אם החייל המשוחרר יצטרך לעבור מסכת בירוקרטית בלתי אפשרית?", ציין בן הרוש. "לא ייתכן שמשרד ממשלתי אחד יעשה ומשרד ממשלתי אחר יכשיל אותו", הוסיף.

 

בן הרוש ציין כי ענף ההובלה רואה בצה"ל שותף תכליתי לגיוס נהגים למשק האזרחי וזאת באמצעות שורה של פרויקטים משותפים לאט"ל (אגף טכנולוגיה ולוגיסטיקה) ולמועצת המובילים שיביאו לעידוד חיילים משוחררים לפנות למקצוע.

 

בן הרוש: "הקשר עם החייל צריך להתחיל עם הגיוס ואנחנו נחבר אותו לחברות ההובלה, כולל מתן אפשרות להעסקתו בשכר, תוך כדי תקופת השירות ובתיאום עם היחידות. המשק צומח ומקבל מענה הולם של הרחבת הנמלים בחיפה ובאשדוד ואין משאיות שישרתו את היקף הפעילות הצפוי עם פתיחת הנמלים. הדבר נכון גם היום בעת תנופת פיתוח התשתיות".

 

לדברי דוד כוכבא, מנכ"ל מועצת המובילים: "מועצת המובילים רואה בחיילים המשוחררים את המאגר המשמעותי ממנו יגיע הפתרון לגיוס נהגים. השבוע התקשרנו עם גורם מקצועי אשר יהווה גוף קבוע שינווט את התהליכים בין כלל הגופים שנוגעים בדבר. אין היגיון בכך שחייל אשר משרת 3 שנים כנהג יחויב לעבור מבדקי כשירות לשם אזרוח רישיון הנהיגה".