מסתמן: צוותי עבודה סיניים לישראל לגיבוש הצעה לסלילת קו הרכבת לאילת

אתמול חתם שר התחבורה על מסמך הבנות עם שר התחבורה הסיני, בנושאי תחבורה ותשתיות. ההצעה הסינית אמורה לכלול תוכנית לביצוע ולמימון הפרויקט


00:00 ,04.07.2012 מאת: מערכת פורט2פורט

ישראל וסין החלו היום (ד') במשא ומתן ראשוני על אפשרות הקמת קו הרכבת לאילת באמצעות ממשלת סין.

קו הרכבת אמור לשמש להסעת נוסעים ומטענים מאילת למרכז הארץ.

המשא ומתן התאפשר בעקבות הסכם לשיתוף פעולה בנושא תחבורה ותשתיות, שנחתם אתמול (ג') בלילה בבייג'ין, בין שר התחבורה ישראל כץ ועמיתו הסיני, לי שינגלין.

צוות מקצועי של משרד התחבורה בוחן כיום שלוש חלופות אפשריות לביצוע קו הרכבת לאילת: הקמת מסילה באמצעות הסכם בין ממשלתי בין ישראל לממשלה אחרת; הקמת המיזם בשיתוף הסקטור הפרטי; הקמת המיזם באמצעות מימון מתקציב המדינה.

מדובר במסילת ברזל ברוך של 350 ק"מ, כשהתוואי כולל 63 גשרים וחמש מנהרות. משך הנסיעה מתל אביב לאילת יעמוד על שעתיים לכל היותר.

כץ ציין כי בתוך שבועיים צפויים להגיע לישראל צוותי עבודה סינים, שאמורים לגבש את הצעת ממשלת סין להקמת קו הרכבת לאילת.

ההצעה הסינית אמורה לכלול תוכנית לביצוע הפרויקט ודרכי מימונו באמצעות הבנק הלאומיEXIM  השייך לממשלה הסינית.

כץ הוסיף, שאם תתקבל ההצעה הסינית, היא תובא לאישור ממשלה. לדבריו, זאת הפעם הראשונה שהסינים מבקשים להיות מעורבים במיזמים תחבורתיים גדולים בישראל ולסייע במימונם.

יצוין שחברה סינית היא שכרתה את מנהרות הכרמל בחיפה.

כץ הוסיף, שההסכם שנחתם בין ישראל ובין הרפובליקה העממית של סין, נועד לקדם מיזמים תחבורתיים ושיתופי פעולה בין שתי המדינות, ובין חברות תשתית ישראליות וסיניות.

על פי ההסכם, החברה הלאומית לדרכים תהיה אחראית מטעם משרד התחבורה על יישום מזכר ההבנות. מהצד הסיני תהיה אחראית ליישום החברה לתשתיות ותחבורה הסינית CCCC. מדובר בחברה ממשלתית הגדולה ביותר בסין, המעסיקה יותר מ-112 אלף עובדים.

  

חברת CCCC מתמקדת בתכנון ובנייה של תשתיות תחבורה וחפירה ימית. החברה היתה מעורבת בתכנון ובהקמת נמלים גדולים ותעלות ניווט לאורך קו החוף של סין, וכן בבניית כבישים מהירים, גשרים גדולים ומנהרות בסין, אסיה, אפריקה ודרום אמריקה.