משרד הפנים: הופקדה התוכנית לחשמול מערך הרכבות הארצי

התוכנית מאפשרת חשמול לאורך 420 ק"מ אורך המסילות הקיימות ובאלו המתוכננות לירושלים ולכרמיאל, והקמת 14 תחנות השנאה. הפרויקט כלול במסגרת "נתיבי ישראל" ומתוקצב כולו לביצוע


00:00 ,31.08.2010 מאת: מערכת פורט2פורט

התוכנית מאפשרת חשמול לאורך 420 ק"מ אורך המסילות הקיימות ובאלו המתוכננות לירושלים ולכרמיאל, והקמת 14 תחנות השנאה. הפרויקט כלול במסגרת "נתיבי ישראל" ומתוקצב כולו לביצוע
 
הוועדה הארצית לתכנון ולבניה של תשתיות לאומיות (ות"ל) במשרד הפנים בראשות מנהל מינהל התכנון אדריכל שמאי אסיף, החליטה בישיבתה אתמול לאשרר החלטה קודמת שלה להעביר להערות ולהשגות הציבור את תת"ל 18 - תוכנית לחשמול מערך הרכבות הארצי. התוכנית תאפשר קיצור זמני נסיעת הרכות וצמצום זיהום האוויר בישראל. נציין כי הפרויקט כלול בהחלטת "נתיבי ישראל" של הממשלה ומתוקצב כולו לביצוע.
 
מטרת התוכנית הינה לאפשר לרכבת ישראל להפעיל את המערך הרכבתי בחשמל, כתחליף להנעת קטרים בדיזל. החשמול עומד במרכז השדרוג המשמעותי ברמת שירות הנוסעים ברכבת ישראל שמספרם צפוי לשלש את עצמו, ולהגיע בשנת 2020 ללמעלה מ-100 מיליון בשנה. החשמול יתרום תרומה משמעותית לקיצור לוחות הזמנים, לשיפור בדיוק ובאמינות שירות הרכבות ומהווה תנאי לפיתוח קווי הרכבת לירושלים וכרמיאל.
 
לשם כך, מאפשרת התוכנית חשמול לאורך 420 ק"מ אורך המסילות הקיימות ובאלו המתוכננות לירושלים ולכרמיאל, הקמת 14 תחנות השנאה לאורך הצירים המחושמלים, במרחקים של כ-40 ק"מ ביניהן. ותחמ"ש באזור כפר ויתקין. עוד מאפשרת התוכנית לקבוע שטחים לפרוזדורי חשמל לחיבור תחנות ההשנאה למערכת הולכת החשמל הארצית.
 
ממשרד הפנים נמסר עוד כי חשמול המערך הרכבתי יאפשר לעבור לשימוש בקטרי חשמל שהם מהירים יותר, מקצרים את זמני הנסיעה ומאפשרים את ניצול המסילות והתחנות באופן יעיל יותר. כמו כן, חשמול המערך הרכבתי צפוי להפחית את כמות פליטת גזי החממה וכן את רמות זיהום האוויר והרעש לאורך המסילות ובתחנות הרכבת ובכך יבטיח נוחות רבה יותר למשתמשים ברכבות והפחתה במטרדים לתושבים.
 
נזכיר כי מליאת הות"ל בתאריך 15/10/2007 החליטה להעביר בתנאים את תת"ל 18 להערות הוועדות המחוזיות והשגות הציבור. כחלק ממילוי התנאים הוכן מסמך שהוגדר כ"תוכנית אב לשיפור שירות הנוסעים" שיהווה נספח לתוכנית ויתווה את מדיניות רכבת ישראל לשיפור מערך השירות הרכבתי לאור המעבר להינע חשמלי. עם השלמת מילוי התנאים, ועקב הזמן הרב שחלף מאז החלטת המליאה, הובאה התוכנית לאשרור ההחלטה להעבירה להערות והשגות.
 
הוועדה החליטה להעביר את התוכנית להערות והשגות בתנאים הבאים: חובת דיווח שנתי לות"ל על ההתקדמות ועל אופן הביצוע של פרויקט החשמול וביצוע שיפור מערך השירות הרכבתי, תוך מתן תשומת לב מרבית בין היתר לתוצאות ניטור רעש; קרינה ופגיעה בבעלי כנף, מסמכי התכנית והתסקיר יעודכנו לאחר תיאום בין משרדי הג"ס, הבריאות והתחבורה בדגש על נושא  הקרינה, התוכנית תאפשר חשמול עילי או שיקוע המסילה, התוכנית תועבר להערות ולהשגות לאחר קבלת אישור הוועדה לשמירת הסביבה החופית הדרושה לשם המשך קידום התכנית.
 
יו"ר הועדה, אדריכל שמאי אסיף, מנהל מינהל התכנון במשרד הפנים, ציין כי "חשמול מערך הרכבות, אם יבוצע על פי הכללים הזהירים שנקבעו, מהווה פריצת דרך חשובה בשירות לנוסעים ובשיפור איכות הסביבה. הפרויקט יאפשר לשלש בשנת 2020 את מספר המשתמשים ברכבת ישראל ולהגיע לכחצי מיליון נוסעים ביום".