רכבת ישראל: רווח תפעולי של 15 מיליון שקל בשנת 2017

הכנסות רכבת ישראל מהובלת מטענים לשנת 2017 הסתכמו לסך של כ-190 מיליון שקל לעומת הכנסות בסך של כ-187 מיליון שקל בשנת 2016. נרכשו שבעה קטרי מטענים ו-50 קרונות שטוחים. כחלק מההיערכות להמשך הצמיחה נקלטו כ-300 עובדים חדשים


11:28 ,08.04.2018 מאת: מערכת פורט2פורט

רכבת ישראל מדווחת על נתוניה לשנת 2017 ובכלל זה הדו״חות הכספיים. הרווח התפעולי מפעילות שוטפת בניכוי הוצאות חד-פעמיות עמד בשנת 2017 על כ-15 מיליון שקלים, לעומת רווח של כ-73 מיליון שקלים בשנה הקודמת. עיקר השחיקה ברווחיות התפעולית נובעת מגידול בהוצאות שכר בשל הסכמים קיבוציים, ובין היתר תוספות מהסכמים משנים קודמות. לצד זאת, קלטה רכבת ישראל 297 עובדים במהלך שנת 2017, זאת כחלק מההיערכות להמשך צמיחת החברה והתקדמות לדור הבא - פתיחת קווים חדשים ותחנות, היערכות למהפכת החשמול, הטמעת טכנולוגיות חדשות ומתקדמות, ורכש רכבות חדשות. 

 

רכבת ישראל סיימה את שנת 2017 ברווח נקי, בניכוי הוצאות חד פעמיות, של כ-13 מיליון שקל. עיקר ההוצאות החד פעמיות מגולמות בירידת ערך נכסים בסך של 45 מיליון שקל. עם ההוצאות החד פעמיות סיימה החברה את שנת 2017 בהפסד של כ-42 מיליון שקל. לחברה תזרים מזומנים חיובי מפעילות שוטפת שהסתכם בשנת 2017 על כ-85 מיליון שקל.

  

ההכנסות מהסעת נוסעים לשנת 2017 הסתכמו לסך של כ-748 מיליון שקל, ההכנסות כולל דמי הפעלה עמדו על 2023 מיליוני שקלים; בשנת 2016, עמדו הכנסות של כ- 708 מיליוני שקלים בזמן שההכנסות כולל דמי הפעלה הסתכמו ב-1886 מיליוני שקלים. 

 

רכבת ישראל מסכמת את שנת 2017 ושוברת שיאים בהיקף הנסיעות במגזר הנוסעים בשנה זו. במהלך 2017 רשמה רכבת ישראל כ- 64.6 מיליון נסיעות, לעומת 59.5 מיליון נסיעות בתקופה המקבילה אשתקד – גידול של מעל 8%.

 

במהלך שנת 2017, ממוצע הנסיעות היומי עמד על 245 אלף נסיעות ביממה, נתון הגבוה בכ-10 אחוזים מהממוצע של שנת 2016 שעמד על 223 אלף נסיעות ביממה; ביום העמוס ביותר - יום ההופעה של ג'סטין ביבר בפארק הירקון - בוצעו ברכבת ישראל כ-298,806 נסיעות. 

 

הכנסות רכבת ישראל מהובלת מטענים לשנת 2017 הסתכמו לסך של כ-190 מיליוני שקלים לעומת הכנסות בסך של כ-187 מיליוני שקלים בשנת 2016. במהלך שנת 2017 הובילה חטיבת המטענים של רכבת ישראל 9.1 מיליון טון מטען לעומת 9.2  בשנת 2016. הרכבת מובילהסוגי מטענים שונים: דגנים, מחצבים, מכולות וחול/אשפה.  

 

במהלך השנה החלה רכבת ישראל להוביל פלדה, סגמנט הנמצא בצמיחה כלל עולמית, ומהווה מנוע צמיחה משמעותי לרכבות בכל העולם. לצד זאת, החלה רכבת ישראל גם בהקמה של מסוף המטענים בקריית גת, והפעלת מסוף המטענים בראש העין. כמו כן הסתיימה הקמתו של מסוף המטענים בדימונה שהפעלתו תחל בקרוב. 

 

צי הקטרים והקרונות של חטיבת המטענים התקדם אף הוא, ונרכשו קטרים וקרונותנוספים לטובת הובלת מטענים, לרבות אמצעים חדשים להובלת פלדה.  

 

במהלך השנה האחרונה הטמיעה חטיבת המטענים טכנולוגיה חדשה וכן אמצעים חדשים כגון מערכת ניהול דיגיטלית חדשה המתופעלת בעזרת טאבלטים אישיים ומערכות חכמות לניהול מסופים, וכן החוגה שתותקן במסוף אשדוד, שתפקידה לסובב את הקטרים ולייעל את עבודת המטענים במסוף.

 

בשנת 2017 שברה רכבת ישראל את שיא כמות הרכבות המופעלות ביממה - סה״כ הופעלו השנה כ-586 רכבות ביממה, לעומת 539 בשנת 2016, גידול של כ-9 אחוזים ביחס לאשתקד. ברשת הרכבות נסעו ביממה  518 רכבות נוסעים (בשנת 2016 – 472), 68 רכבות משא (אשתקד - 67).  

 

במהלך השנה המשיכה הרכבת להתקדם בפרויקטים התשתיתיים הגדולים: הקו המהיר לירושלים, הסבת רשת המסילות להנעה חשמלית, תכנון והטמעת מערכת האיתות החדשה והמתקדמת בעולם (ETCS LEVEL 2), תחילת חיבור רכבת השרון (531) לרשת המסילות, רכש קרונות וקטרים והיערכות להגדלה משמעותית של מספר נוסעי הרכבת עד סוף העשור. כחלק מאלה, פרסמה רכבת ישראל מספר מכרזי ענק, בין היתר להקמת מרכז תפעולי לצי החשמלי באשקלון, ומכרז לציוד המערכת הסלולארית המהווה פלטפורמת התקשורת של מערכת האיתות החדשה.

 

במהלך 2017 המשיכה רכבת ישראל להצטייד בצי הנייד החדש, כחלק מהיערכות לצמיחה במספר הנוסעים בשנים הקרובות. כחלק מכך, הגיעו לארץ במהלך שנת 2017, 38 קרונות דו קומתיים, מתוך 93 שהוזמנו ויגיעו במנות עד חודש אפריל 2019. במהלך שנת 2018 כבר הגיעו לארץ 10 קרונות נוספים. משלוח של 6 קרונות הגיע לנמל בימים האחרונים. בנוסף, בסוף 2017 הוזמנו 48 קרונות נוספים, אשר צפויים להגיע לארץ עד חודש יוני שנת 2020. 

 

במהלך 2017 הגיע הקטר החשמלי הראשון מדגם TRAXXאשר מבצע נסיעות ניסוי בקו המהיר לירושלים. בשנת 2018 צפויים להגיע עוד 10 קטרים חשמליים עד חודש יולי 2018 (סה״כ 11 קטרים). בשנים הקרובות ייקלטו סה״כ 62 קטרים חשמליים לצד 60 מערכים של קרונועים חשמליים (חלקם ברביעיות וחלקם בשישיות), זאת כחלק מפרויקט החשמול של רשת המסילות. בנוסף, נרכשו 7 קטרי מטענים מדגם NREו-50 קרונות שטוחים. 

 

מרכבת ישראל נמסר: ״הגידול במספר הנסיעות והרכבות שמופעלות, לצד חניכת הקווים החדשים וההצטיידות בטכנולוגיות מתקדמות ורכבות חדשות, הופכים את הרכבת למוביל לאומי מרכזי ואמצעי תחבורה מועדף של יותר ויותר אנשים ועסקים. אנו גאים על צמיחתם של הקווים הוותיקים, לצד הביקוש הגבוה לקווים החדשים של הרכבת. אנשי רכבת ישראל אינם נחים על זרי הדפנה, וכבר נערכים לאחת השנים המשמעותיות בהיסטוריה של הרכבת בארץ, עם פתיחת הקו המהיר לי-ם, שיהיה הקו החשמלי הראשון בישראל, חניכת רכבת השרון (531) ופתיחתן של תחנות נוסעים חדשות״.