גד שפר: יש למנות אנשי מקצוע לדירקטוריונים בנמלים

שפר אמר את הדברים בראיון מיוחד לקראת כנס שעורך האיגוד ביום שלישי השבוע. יו"ר איגוד המשתמשים הביע את תיסכולו נוכח העובדה שהמשתמשים סופגים עלויות כבדות בשל עיכובים בנמלי חיפה ואשדוד - עיכובים שכולם ציפו שימנעו, לטענתו, עם החלת הרפורמה בנמלים


00:00 ,21.05.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

שפר אמר את הדברים בראיון מיוחד לקראת כנס שעורך האיגוד ביום שלישי השבוע. יו"ר איגוד המשתמשים הביע את תיסכולו נוכח העובדה שהמשתמשים סופגים עלויות כבדות בשל עיכובים בנמלי חיפה ואשדוד - עיכובים שכולם ציפו שימנעו, לטענתו, עם החלת הרפורמה בנמלים
 
בראיון מיוחד אומר יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית, גד שפר, כי מאז הרפורמה בנמלים פחתה הרמה המקצועית של חברי דירקטוריונים הקובעים את פיתוחם ועתידם של נמלי ישראל. לדבריו, לפני הרפורמה בנמלים, במסגרת רשות הנמלים והרכבות, היה מקום בדירקטוריון רשות הנמלים לנציגים מקצועיים (כמו נציגי המובילים או המשתמשים בהובלה הימית). כיום מתמנים לדירקטוריונים של חברות הנמלים כמעט אך ורק מינויים פוליטיים.
 
הוא הוסיף: "לרוב היושבים בדירקטוריונים אין כל זיקה לים, נמל וספנות, וודאי לא להיבטים מקצועיים. זה משפיע על רמת ההחלטות ועל רמת הבקרה שהדירקטוריונים מסוגלים לבצע. שפר קרא לשר התחבורה החדש לדאוג לשיתופם המיידי של אנשי מקצוע בדירקטוריונים של חברות הנמל, כפי שהיה עד למינוי הדירקטוריונים הנוכחיים".
 
בהתייחסו לנושא הנמלים אמר שפר כי המשתמשים בהובלה הימית נדרשים לספוג עלויות כבדות ביותר בשל עיכובים בנמלים, עיכובים שציפו כי הרפורמה בנמלים תמנע אותם. לדבריו, מדובר הן בבעיות שמקורן ביחסי עבודה, והן בבעיות תפעוליות: "בשעתו, לנוכח השיבושים החוזרים בעבודת הנמלים, ההשבתות התכופות, העיכובים הבלתי נסבלים, שגרמו לנו נזקים כבדים, סברנו שמצב גרוע מזה לא יכול להיות,שכל שינוי בנמלים ישפר את המצב. בפועל, המצב רחוק מזה שקיווינו שייווצר בעקבות הרפורמה. לא מבחינת התחרות בין הנמלים ולא מבחינת השקט התעשייתי שהובטח לנו. העובדים וההסתדרות היו חלק בלתי נפרד ממערך ההסכמים שליוו את הרפורמה בנמלים. הם חתמו על התחייבות לשקט תעשייתי. המדינה שילמה עבור התחייבות זו כסף רב, מתוך הכרה שבלי שקט תעשייתי, לא תצליח ההפרדה בין הנמלים להשיג את יעדיה. והנה, למרות ההסכמים החתומים – אין שקט בנמלים. אני מצפה מיו"ר ההסתדרות עופר עייני שיתערב ויטיל את מרותו כדי שהעבודה בנמלים תתנהל כסדרה, המצב כפי שהוא היום מרוקן מתוכן  את ההסכמים שהוא היה שותף להם".
 
"אנחנו עדים לעיכובים בעבודת הנמלים גם מטעמים תפעוליים. נמל חיפה, למשל, מתוך רצון להגדיל את פעילותו, מוכן לקבל כמעט כל כמות של מכולות שטעון. ברציפים אין די מקום אחסון לכמויות האלה והעבודה 'נתקעת'. בנמל אשדוד היעילות, לאורך שנים, הייתה פחותה מזו שבחיפה. עם זאת, אנו חשים בשינוי לטובה בנמל זה, אם כי לא בהיקף שהיינו רוצים לראות. חייבים למצוא פיתרון גם לעבודת השבת בנמל אשדוד. אי אפשר לרצות להיות שער למזרח התיכון, כשהשער הזה פתוח רק חמישה וחצי ימים בשנה" אמר שפר.
 
גד שפר אמר את הדברים לרגל הכנס השנתי של האיגוד שייערך ביום שלישי הקרוב. הכנס יעסוק, בין השאר, מלבד השפעות הרפורמה בנמלים,  גם בהתפתחויות העתידיות של התובלה הימית, בהיערכות מול איומי הטרור על הספנות והנמלים, ובמעמדם של הקונפרנסים הימיים. הכנס ייערך במעמד שר התחבורה שאול מופז.
 
בין המשתתפים שכבר הבטיחו את בואם: ראשי חברות הספנותהגדולות,ארגוני המובילים, המשלחים הבינלאומיים,ראשי חברות הנמלים, רכבת ישראל והיצואנים והיבואנים הבולטים במשק. בין הבאים גם מנכ"ל איגוד המשתמשים הפלסטינאי בהובלה הימית.
 
הראיון המלא עם יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה הימית מתפרסם בגיליון port2port לחודש מאי, היוצא לאור בימים אלה.