ארבע חברות בינלאומיות הגישו מועמדות להפעלת הנמלים החדשים

מדובר בשלב המוקדם המחודש של המכרז. במקביל נמצא המכרז לבחירת הקבלן שיקים את הנמלים בשלב הטכני


14:03 ,10.04.2014 מאת: מערכת פורט2פורט

ארבע חברות הפעלה בינלאומיות הגישו מועמדות לשלב המיון המוקדם המחודש ((PQ במכרז לבחירת מפעילים בינלאומיים להקמת נמלים חדשים – נמל המפרץ בחיפה ונמל הדרום באשדוד.

 

המועמדות הן: חברת TIL מהולנד שבבעלות MSC; קבוצת EUROGATE מגרמניה, מפעילת מסופי המכולות הגדולה באירופה; חברת  ICTSI הפיליפינית, המפעילה  טרמינלים נמליים ומסופי מכולות ברחבי העולם; קבוצת SIPG מסין, מהמובילות במזרח הרחוק בתחום הפעלת מסופי מכולות.

 

שר התחבורה ישראל כץ: "הקמת הנמלים החדשים תימשך במלוא התנופה. ייבנו שני נמלים חדשים במקביל. רק טובת הציבור תקבע. תהיה תחרות, התייעלות והחירות לבחור בנותן השירות".

 

מנכ"ל חברת נמלי ישראל שלמה ברימן: "החברה נערכת לתת מענה לצרכי המשק ומקדמת באופן אינטנסיבי את הפרויקטים להקמת הנמלים החדשים. במקביל לקידום המכרז להפעלת הנמלים החדשים על ידי חברות הפעלה בינלאומיות, שיביאו עמן סטנדרטים בינלאומיים גבוהים של תפעול ושירות, אנו מתקדמים במכרז לבחירת הקבלנים להקמת הנמלים, המצוי בשלב ההצעה הטכנית. לצד זה נמשכת פעילותנו לאגירה מקדמית של אבן להקמת שוברי הגלים וכן ייצור קוביות הבטון להגנה עליהם. כל זאת על מנת לאפשר, בהינתן האות, להתחיל בבניית הנמלים".

 

מחנ"י נמסר עוד, שמדובר במכרז דו-שלבי: השלב הנוכחי הוא שלב ה-PQ (בחינת כשירות מוקדמת), כשמתמודדים שיעמדו בתנאי הסף יעברו לשלב הבא, שלב ה-RFP (Request For Proposal ).

 

על פי המודל הנהוג במרבית הנמלים בעולם, חנ"י תקים את הנמלים החדשים, בכלל זה הקמת שוברי גלים, רציפים, ועבודות חפירה ימית, כאשר המפעיל הבינלאומי שיבחר יידרש לתכנן, לממן ולהקים את השטח התפעולי (Service Infrastructure התשתית העליונה), כולל השלמת מערכות תשתית שונות כגון: חשמל, מים, תקשורת וכן הקמת מבנים תפעוליים שונים Superstructure) ). כמו כן, אחראי המפעיל לרכש ולהתקנת הציוד התפעולי - מנופים, כלי רכב ייעודיים, וציוד אחר הנדרש להפעלת נמל.

 

תנאי הסף בשלב המיון המוקדם כוללים: ניסיון בהפעלה של לפחות שלושה מסופי מכולות  שונים בכל אחת מהשנים 2011 ו-2012; תפעול מסופי מכולות בהיקף ממוצע של  3 מיליון  TEU בשנה לפחות במהלך השנים 2011  ו-  2012; לפחות אחד מהמסופים משנע מעל ל 750 אלף TEU בשנה בשנים 2011-2012.

 

בתחום הפיננסי נדרש מחזור הכנסות שנתי ממוצע מינימאלי בגובה 400 מיליון דולר בשנתיים האחרונות וכן הון עצמי מינימאלי בגובה של 100 מיליון דולר בשנה האחרונה.