"נמשיך לשלם בחיי אדם"

בדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת הוסכם כי יוגדרו תפקיד קציני הבטיחות בתעבורה ותחומי אחריותם. זאת לאחר שעלו נתונים על המאגר הדל של כוח האדם והכשרת הקצינים


12:13 ,09.04.2014 מאת: מערכת פורט2פורט

"אני ועוד שלושה מפקחים רצים בכל הארץ אחרי למעלה מ-1,800 קציני בטיחות בתעבורה. יש מיחזור בכוח אדם. ב-2013 ביצענו 1,000 פיקוחים, זה מעט מאוד, זה לעג לרש". כך אמר אתמול (ג') מנהל אגף קציני הבטיחות במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים ג'קי לוי, בדיון בו המשיכה ועדת הכלכלה לדון בבקשת משרד התחבורה לתקן את תקנות התעבורה ולהסדיר את מעמד קציני הבטיחות.

 

יו"ר הוועדה, ח"כ אבישי ברוורמן, הגיב בזעם לנתונים ואמר כי הוועדה נתקלה במקרה דומה בפיקוח על נושא גז הבישול. הוא הוסיף כי הוועדה מתקינה תקנות ומחוקקת חוקים, אבל בסוף אין מי שיפקח עליהם. הוא הבהיר כי יפנה לשר התחבורה על מנת שיטפל בנושא, ואמר: "זו תעודת עניות למדינת ישראל. אם קורת תאונה קשה אי אפשר לדעת מה עשה או לא עשה קצין הבטיחות. כך לא מונעים תאונות אלא רק מחכים לתאונה הבאה".

 

ברוורמן אמר את הדברים גם בתגובה לנתונים נוספים שדרש לקבל מסמנכ"ל מינהל התנועה במשרד התחבורה אבנר פלור. לדברי פלור, "כיום יש 1,821 קציני בטיחות בתעבורה, מתוכם 260 מועסקים במשרדים עצמאיים. ב-2013 בוצעו כ-1,000 פיקוחים ו-617 הדרכות. השנה יש עוד 11 קורסים עם 196 תלמידים. קצין בטיחות שסרח מוזמן לשימוע, לעיתים הוא מוזהר ולעיתים מושעה ל-3 עד 6 חודשים, ישנו גם מקרה אחד של קצין בטיחות שמושעה ל-3 שנים בעקבות תקלה חמורה שביצע".

 

פלור הוסיף, כי כיום תפקיד קצין הבטיחות הוא כללי והתקנות באות להוסיף פירוט כדי שיהיה ברור מה תפקידו של קצין הבטיחות. ברוורמן אמר בתגובה כי במצב שבו יש כל כך מעט פקחים, רק ענישה חמורה יכולה להרתיע ולסייע במלחמה בתאונות הדרכים.

 

הוא דרש ממשרד התחבורה להעביר לוועדה, לאחר אישור התקנות, דיווח אודות האכיפה והענישה. מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים רון מוסקוביץ אמר כי תיקון התקנות והפירוט בדבר תפקידיו ואחריותו של קצין הבטיחות יסייעו לגורמי התביעה להעמיד לדין גם קציני בטיחות שהתרשלו.

 

יו"ר מועצת המובילים והמסיעים גבי בן הרוש טען כי ב-2013 בוצעו 100 שימועים בלבד לקציני בטיחות, והוסיף כי פנה לשר התחבורה בבקשה שיסביר מדוע מי שנמצא מזייף רישיונות מקבל "פרס" של 3 חודשי השעיה. הוא הוסיף כי בתחום ההובלה וההסעה יש כ-50 אלף משאיות ומעל 20 אלף אוטובוסים עצמאיים שאין עליהם שום פיקוח, ואמר כי משרד הכלכלה צריך לפעול להגדיר מהו נהג מקצועי כדי שאפשר יהיה לפקח עליהם.

 

ל"PORT2PORT" הוסיף בן הרוש: "עשינו סיור באשדוד והזדעזענו. אין לקצין הבטיחות שם כלום – לא תיעוד, לא קשר עם הנהג. אין פיקוח. כל ממזר מלך. אנחנו משחקים בחיי אדם. נושאות מאות משאיות עם ליקויי בטיחות. החוצפנים האלה במשרד התחבורה עוד אומרים שהם רוצים לשנות את החוק ולהעביר יחסי עובד-מעביד. אמרתי שכל עוד לא תהיה אחראיות פלילית וכל עוד אנשים לא ייכנסו לבית סוהר, לא יהיה פה סדר. אנחנו נמשיך לשלם בחיי אדם בכבישים. אתה יכולה ב-15 שקל לקנות תווית של קצין בטיחות ועולם כמנהגו נוהג. משרד התחבורה לא קיים דיון רציני אחד בנושא הקטל בכבישים"

 

יו"ר איגוד קציני בטיחות בתעבורה שמעון סודאי אמר בדיון, אמר כי משרד התחבורה לא התייעץ עם גורמי המקצוע לפי שהגיש את התקנות לאישור הוועדה ולכן, לדבריו, עולות בעיות רבות מהתקנות.

 

בדיון אישרה הוועדה סעיפים נוספים בתקנות, בהן הסעיף שנועד להגדיר את תפקידי קציני הבטיחות והאחריות שלהם. בסעיף נקבע כי החובה לבצע הדרכות מקצועיות פעמיים בשנה תחול רק על נהגים מקצועיים, נהגי משאיות, אוטובוסים או מוניות בקווי שירות, או עובדים שעיקר העיסוק שלהם במפעלים הוא בנהיגה. עוד נקבע, כי תוטל אחריות גם על בעלי המפעלים, המנהלים או בעלי השליטה.

 

עם זאת, לבקשת ח"כ איילת שקד הודיע ברוורמן כי סוגיית או העסקת קציני הבטיחות, אם ישירות במפעלים, או אם לאפשר למפעלים גם קניית שירות של קצין בטיחות חיצוני, תידון בתחילת כנס הקיץ של הכנסת.

 

יצוין כי בדיון הקודם קבעו חברי הוועדה שהעסקת קציני הבטיחות תהיה בצוה ישירה ולא באמצעות קניית שירותים, או דרכי העסקה אחרות. זאת בניגוד לעמדת משרד התחבורה.