המו"מ נכשל; השביתה בנמלים נכנסת ליומה השלישי

למרות הרצון של שני הצדדים להביא לפתרון המשבר, נראה כי הפערים בין הצדדים נותרו גדולים, ללא יכולת, לפחות בשלב זה, לגשר עליהם. הבוקר צפוי איגוד לשכות המסחר להגיש עתירה לביה"ד הארצי לעבודה


07:00 ,05.01.2011 מאת: דורון גבע

המו"מ הלילי בין נציגי ההסתדרות לבין האוצר נכשל והשביתה בנמלים נכנסת ליומה השלישי. ככל הידוע, למרות הרצון של שני הצדדים להביא לפתרון המשבר, נראה כי הפערים בין הצדדים נותרו גדולים, ללא יכולת, לפחות בשלב זה, לגשר עליהם.

 

נציין כי בשיחות שקיימה מערכת PORT2PORT עם גורמים בכירים בענף הספנות, עוד אתמול, לפני תחילת המו"מ בין הצדדים, הם נשמעו מאד פסימיים ולדעת מרביתם לא נראה בשלב זה פתרון באופק.

 

כאמור, הבוקר נכנסה השביתה ליומה השלישי. אתמול המתינו מחוץ לנמל אשדוד 16 אוניות על עוגן, שמונה מהן הן אוניות מכולה והשאר אוניות מטען כללי. בנמל חיפה, 13 אוניות המתינו על עוגן מחוץ לנמל, מהן שמונה אוניות מכולה והשאר מטען כללי. מעבר לכך, מספר אוניות נותרו קשורות לרציפים מבלי יכולת לצאת.

 

נציין כי מבדיקת אגף הכלכלה באיגוד לשכות המסחר עולה כי ההפסד הישיר שייגרם למשק כתוצאה משבוע שביתה בנמלים (6 ימים) יגיע ל-400 מיליון שקלים וכי מדובר בנזק כספי שילך ויגדל מדי יום.

 

בהקשר זה נציין כי הבוקר צפוי איגוד לשכות המסחר לעתור לבית הדין הארצי לעבודה בכדי שזה יוציא צו מניעה כנגד שביתת עובדי הנמלים, הפוגעת, לטענת האיגוד, ללא צורך בכלל המשק. בעתירתו יבקש האיגוד מבית הדין להורות בצו לעובדים להפסיק את השביתה ולעבור מיידית לעבודה סדירה ומלאה ובתפוקות עבודה מלאות, זאת בצד קיום משא ומתן עם האוצר לתקופה נוספת של שלושה חודשים.

 

באיגוד סבורים כי השביתה אינה מוצדקת: "לא מדובר במאבק אמיתי וצודק על שיפור תנאי עבודה של ציבור שראוי לשפר את תנאיו, אלא בנורמה פסולה של שימוש בכוח, שידיעה ברורה שהוא יגרום לנזקים לצדדים שלישיים, מבלי שלאותם צדדים יש את הכלים למנוע את הפגיעה בהם ומבלי שיש להם כל קשר לסכסוך האמור", לשון העתירה.

 

 

נמל חיפה הקים מוקד טלפוני

 

כחלק מהנוהל הקיים בעת שביתה הקימו ועדי העובדים בנמלים ועדת חריגים לטיפול בבקשות חריגות. ובקביל הודיעה חברת נמל חיפה על פתיחת מוקד טלפוני לטיפול בנושאים דחופים, כמו גם לסיוע בבקשות מיוחדות לשינוע וטיפול במטענים. המוקד פועל בין השעות 07:00-21:00 בטלפון שמספרו 8518666 – 04.

 

 

עובדי הנמלים: ממתינים עשרה חודשים לחתום על הסכם שכר

 

בשיחה עם מערכת PORT2PORT ערב פרוץ השביתה אמר יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות אבי אדרי: "אנחנו כבר מפברואר בלי הסכם שכר בנמלים. אנחנו ממתינים בסבלנות בלי שביתה. הממונה על השכר במשרד האוצר, אילן לוין, מפר הסכמים מ-2004 ו-2005. הסבלנות של כולם פקעה".

 

נציין כי אדרי וראשי הוועדים בנמלי חיפה, אשדוד ואילת דורשים תוספת שכר של 5% עבור עובדי נמל שנקלטו בשנים 2004-2005, שעד עתה לא נהנו מתוספות השכר בגין הרפורמה בנמלים, וגם לא מתוספת השכר במגזר הציבורי שניתנה לפני כשנתיים, הנאמדת ב- 5%. בנוסף, הם העובדים דורשים תוספות שכר ומענקים כפי שנקבעו לכלל עובדי המגזר הציבורי החל מחודש פברואר.

 

 

האוצר: עובדי הנמלים דורשים פי 2 מכפי שהוסכם

 

מדוברות האוצר נמסר אמש בתגובה: "עובדי הנמלים, ששכרם הממוצע הוא הגבוה במגזר הציבורי ולאחר שקיבלו רק לאחרונה תוספות שכר של כ-35% בהסדר הרפורמה, דורשים במו"מ הקיבוצי כ-3.5% לשנה. פי שניים מכפי שהוסכם בהסכם הקיבוצי האחרון במגזר הציבורי (1.8% לשנה).

 

"בהתייחס לדור ב'- מדובר באוכלוסיה שצמחה בממוצע בחמש השנים האחרונות ב-50% בשכרם הממוצע, העומד כיום על כ-13,400 ₪ ולכן האמירה כאילו מדובר באוכלוסיה שהוזנחה איננה נכונה. אנו מצרים על כך שההסתדרות שוב בוחרת לחזק את המגזרים המונופוליסטיים ובעלי השכר הגבוה על חשבון הזנחה של הסקטורים החלשים ובכך להגדיל את פערי השכר הגבוהים גם כך".

 

 

גד שפר: השביתה הרסנית בתקופה של ירידה בייצוא ואבטלה

 

גד שפר, יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית, טוען הבוקר כי הימשכות השביתה תגרום לנזקים של מיליוני דולרים וקורא להסתדרות ולאוצר להביא לסיומה המיידי. איגוד המשתמשים בהובלה ימית, המייצג את היצואנים והיבואנים, מזהיר כי את מחיר חילוקי הדעות בין האוצר להסתדרות ולעובדי הנמלים ישלם כל המשק, והמחיר יהיה יקר מאוד.

 

"דווקא כאשר אנחנו עדים לירידה בייצוא ולעלייה באבטלה, שביתה זו הרסנית במיוחד. קברניטי המשק עושים מאמצים גדולים לבלום את הירידה בייצוא- שביתה כזו תשים לאל את המאמצים ותחמיר את המצב. גם ההסתדרות מודה כי הפערים בין הצדדים קטנים. שביתה היא נשקם של העובדים, אבל לא ייתכן לשלוף נשק רב עוצמה זה, ולגרום לנזקים כבדים למשק, לפני שמוצו כל הצעדים.

 

"בעל המפעל שלא יקבל חומרי גלם וייאלץ לסגור קווי ייצור, יצואן שלא יעמוד בלוח הזמנים שהתחייב לו ויאבד חוזי עבודה – לאלה ייגרם נזק ארוך טווח. הנזק הזה עלול לפגוע במקום עבודתם של עובדי המפעלים האלה – מן הראוי כי ההסתדרות תחשוב גם על עובדים אלה לפני שתשבית את הנמלים, המובילים 98% מסחר החוץ של ישראל" אומר שפר.

 

יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית הוסיף עוד כי האיגוד מבין לליבם של עובדי הנמלים. עם זאת, "איגוד המשתמשים בהובלה ימית מתריע כבר תקופה ארוכה כי המצב שבו אין לעובדי הנמלים הסכמי עבודה תקפים מאז פברואר הוא בלתי נסבל. לא ברור לנו מדוע הממשלה לא טרחה להגיע להידברות ראויה עם העובדים במשך תקופה זו ואף לפניה, כאשר ההסכמים עמדו לפקוע. לצערנו, התממשו היום ההתרעות שלנו. אני מקווה כי מאבקי הכוח בין הממשלה להסתדרות, שנוגעים לנושאים שאינם שייכים לנמלים, כמו ההחלטה על הגדלת שכר המינימום, לא יהפכו את הנמלים לזירת הקרב, על חשבון סחר החוץ של ישראל".