התחדשה העבודה בנמלי חיפה ואשדוד

בית הדין החליט אמש שלא לפרסם החלטות בעניין ביזיון בית המשפט. השופט איטח: האירוע שקרה כאן הוא בלתי אפשרי במדינת חוק, לא נשלים ולא נקבל הפרות עתידיות מצדכם בנמלים. עובדי נמלי חיפה חזרו לעבודה במשמרת ג׳ אתמול בלילה, עובדי אשדוד חוזרים בהדרגה במשמרת א׳


09:52 ,13.05.2018 מאת: מערכת פורט2פורט

בתום דיון של למעלה מ-4 שעות ואשר התחיל בשעה 23 בלילה קבע הרכב שופטים מבית הדין הארצי לעבודה, בראשות סגן הנשיאה השופט אילן איטח, שלא לפרסם הלילה את ההחלטות בעניין ביזיון בית המשפט ובעניין הצווים בנמלי הים אשדוד וחיפה.

 

השופט איטח סיכם את הדיון ואמר: ״האירוע שקרה כאן הוא בלתי אפשרי במדינת חוק. זו בעיה ברמת המאקרו זו בעיה ברמת יחסי העבודה במשק והיא לא קשורה לנמל אשדוד או לנמל חיפה. מה שקרה כאן הוא דבר שבית המשפט לא יכול לעבור עליו בשתיקה. 

 

״אנחנו מבקשים לקבל דיווח מההנהלות לגבי החזרה לעבודה עד למחר בשעה 10:00 בבוקר ועד ליום שני בשעה 10:00 בבוקר אנחנו מבקשים לקבל דיווח על תפוקות העבודה של העובדים בנמלים.

 

״דיון ההמשך יקבע על ידי בית הדין ליום שלישי אחר הצהריים ועד אז אנחנו נקבל החלטה בעניין הבקשות של שני הנמלים לביזיון בית המשפט.

 

״אני אומר לכל ראשי הוועדים, בית המשפט הזה לא יוכל להשלים ולא יהיה מוכן לקבל הפרות עתידיות מצדכם בנמלים״.

 

בית הדין הארצי לעבודה החליט כאמור כי בשלב זה ייפסק הדיון בבקשות לביזיון והן תישלחנה לצדדים. ציין כי ״רשמנו לפנינו את בקשת בא כוח ההסתדרות לקיים דיון בשאלת ההוצאות שכבר נפסקו ובשאלת ההוצאות בגין הדיון שהתקיים היום״.

 

בית הדין הארצי ציין כי ״על יסוד הודעת יושבי ראש הוועדים כי הכוונה להחזיר את העבודה בנמלים לסדרה באופן מיידי ומלא ולמעשה הם פעלו לכך כבר בשעות הלילה הקודם הגענו למסקנה כי בשלב זה יש להפסיק את הדיון ולאפשר לראשי הוועדים להמשיך ולפעול להשבת העבודה.

 

בית הדין הארצי ביקש כי הנהלות הנמלים ידווחו עד היום בשעה 10:00 לגבי התייצבות העובדים לעבודה ועד למחר בשעה 10:00 ידווחו על תפוקות העבודה.

 

דיון נוסף בעניין זה יתקיים ביום שלישי הקרוב, בשעה 6 בערב. ״בית הדין שב ומדגיש את החומרה היתרה שבהפרת צווים. בית הדין מקווה ומאמין שהלקחים הופנמו ואת אשר נעשה לא ישוב לעשות״.

 

נמל חיפה: העובדים חידשו העבודה במשמרת ג׳ אתמול

 

בהודעה ששלחו אתמול בלילה ראשי הוועדים בנמל חיפה לעובדי הנמל נמסר לעובדים כי על פי סיכום אליו הגיעו מזכירי הוועדים העבודה חוזרת לסדרה במשמרת ג׳ הלילה (שבת).

 

העובדים התבקשו להתייצב בעמדות העבודה שלהם כרגיל. על ההודעה חתומים ראשי הוועדים איל זלץ, אילן לסרי, ליאור ברזני וגיא אודי.

 

הוועדים לא הגיעו לדיון על ביזיון בית המשפט

 

נזכיר כי העובדים בנמלי חיפה ואשדוד השביתו את העבודה בנמלים החל מיום רביעי בסביבות השעה 15:00 במה שמוגדר כ״שביתה פראית״. 

 

איל זלץ, יו״ר ועד העובדים בנמל חיפה, נימק את המהלך בכך שוועדי העובדים בנמל חיפה גילו כי בכוונת שר התחבורה להפר, לטענתם, הסכם שנעשה מולם ומול ההסתדרות. לדברי זלץ, השקעה של 800 מיליון עד מיליארד שקל שהיתה אמורה להיות מושקעת בפיתוח תשתיות חברת נמל חיפה, ולבוא מכיסה של מדינת ישראל, וזאת במסגרת השוואת התשתיות של נמל חיפה לתשתיות של הנמל החדש ההולך ומוקם בימים אלו, יושקע בפיתוח הרציף המזרחי דווקא – בהוראת השר – ולא בפיתוח רציף כרמל ב׳ – כפי ששאפה הנהלת נמל חיפה, לטענת זלץ. הקש ששבר את גב הגמל, מבחינת העובדים בנמל חיפה, ציין זלץ, היתה כאמור ההודעה כי תקציב זה ייצא מכיסה של חברת נמל חיפה, ולא, כפי שסוכם, מתקציב המדינה. בעקבות כך פרצה שביתה בנמל אליה הצטרפו עובדי חברת נמל אשדוד לאות הזדהות עם מאבקם של עובדי נמל חיפה.

 

בדיון שנערך ברביעי בלילה בבית הדין הארצי לעבודה הורה בית הדין לעובדים לשוב לעבודה סדירה לאלתר אולם העובדים לא התייצבו לעבודה. ביון חמישי חברת נמל אשדוד פנתה לבית הדין וביקשה כי כנגד ראשי הוועדים וכנגד אבי אדרי, יו״ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות הכללית, יוצאו צווים אישיים על ביזיון בית המשפט, וזאת, כאמור, לאחר שהעבודה בנמלים לא התחדשה למרות צו המניעה של בית הדין הארצי לעבודה, ולאחר שראשי הוועדים לא הגיעו לדיון שנקבע בשעה 10 בבוקר. בשעה אחת בצהריים החליט בית הדין הארצי על הוצאת צווי הבאה כנגד ראשי הוועדים של נמל אשדוד לאחר שלא הגיעו לדיון, והדיון נדחה לשעה 16:00 לטובת הגעתם. אולם גם לדיון זה לא הגיעו ראשי הוועדים.

 

ביום שישי העבודה בנמלים טרם חודשה והמשטרה דיווחה כי לא הצליחה לאתר את ראשי הוועדים ולהביאם לדיון. בשעות הצהריים התחדש הדיון ובית הדין החליט להשית קנסות אישיים על ראשי הוועדים של אשדוד (80 אלף שקל) ושל חיפה (30 אלף שקל). נציין כי בדיון רמז עורך הדין של הסתדרות העובדים, עו״ד אלעד מורג, כי ראשי הוועדים יוכלו להגיע לדיון שייקבע במוצ״ש. 

 

נציין כי ביום שישי בצהריים הפיצו ראשי הוועדים בנמל אשדוד הודעות לעובדים. מיכל לוגסי, מזכירות ועד שירותי תפעול (מינהל), אמרה בקלטת שהופצה לעובדים כי היא ״בורחת מהמשטרה כבר יומיים כי עשינו ביזיון ולא חידשנו את העבודה״, וציינה כי נהגה כך ״על מנת לשמור על הנמל שלנו, על הבית שלנו, על הפרנסה שלנו, על הבית שההורים שלנו בנו״. 

 

התעשיינים: ועדי הנמלים הפכו עצמם לפורעי חוק 

 

נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, התייחס ביום שישי בצהריים לכך שהעבודה בנמלים לא חודשה וראשי הוועדים לא הגיעו לבית הדין, ואמר: ״המשק במצור כבר יומיים, ולא בגלל סיבות ביטחוניות. אני מזכיר לשר התחבורה שהוא אמון על נמלי הים של ישראל ואני קורא לו לנהל את המשבר עד לפתרונו. ועדי הנמלים הפכו את עצמם לפורעי חוק ואני מציע להם לשקול מחדש את האסטרטגיה שלהם שכן הנוכחית מובילה לאבדן מוחלט של תמיכת הציבור והמשתמשים״.

 

איגוד לשכות המסחר: בוחנים הגשת תביעות כספיות נגד ועדי העובדים

 

עקב השביתות הפראיות בנמלי הים, איגוד לשכות המסחר בוחן הגשת תביעות לקבלת פיצויים כספיים נגד ועדי העובדים ואולי אף העובדים עצמם, על הנזקים החמורים הנגרמים לכל עסק ועסק (ר׳ ידיעה).

 

לאור זאת, יצאה פנייה דחופה לכל חברי האיגוד, על פיה כל עסק הנפגע כספית מהמצב בנמלים, מתבקש לרכז נתונים על נזקים אלה ולהעבירם אלינו, כדי שנוכל כבר בקרוב לבחון הגשת תביעות נזיקין.

 

נשיא איגוד לשכות המסחר, עו״ד אוריאל לין, ״לא יתכן שהמגזר העסקי יצטרך לשאת בהפסדים כבדים, על שום שהממשלה מגלה אוזלת יד בהבטחת השירותים החיוניים ביותר לכלכלת המדינה שהם פעילות תקינה ושוטפת של נמלי הים, שהם כידוע בבעלות המדינה״.

 

על פי הערכות כלכלני האיגוד, הנזק בגין יום שביתה אחד בנמלי הים נאמד בעשרות מיליוני שקלים, נוכח העובדה שסחורה לא משוחררת מהנמלים וחלקה הופך לפג תוקף (כמו ייצוא וייבוא של מזון טרי, מזון עם תאריך תפוגה קצר, ציוד רפואי לבתי חולים ועוד). ככל שתימשך השביתה, יאמירו הנזקים למגזר העסקי. הנזק המוערך לשבוע שביתה הוא בגובה 350 מיליון שקל, זאת פרט לנזק הכבד למוניטין של מדינת ישראל.

 

יבואן של ציוד חשמל ואלקטרוניקה לבית דיווח לאיגוד לשכות המסחר: ״השביתה והעיצומים התכופים גורמים לנו עיכובים גדולים בקבלת סחורות. אם בתהליך רגיל לוקח 4 ימי הפלגה מהספק בחו"ל, כרגע אנחנו מדברים על חודש מכיוון שחברות הספנות נאלצות לדחות כל הזמן את ההפלגות או לבטל בגלל שהאניות תקועות בנמל אשדוד. אנחנו נשארים בלי מלאי והמתחרים שלנו מנצלים את ההזדמנות ומספקים במקומנו סחורה. אנחנו מאבדים לקוחות בגלל זה. בנוסף, בגלל העומס שנוצר יש בעיה להחזיר מכולות ריקות ובלא מעט מקרים המוביל מחייב אותי על ההמתנה הארוכה עד שמאשרים לו להיכנס לנמל ולהחזיר מכולות ריקות. כמו כן, אנו נדרשים לשלם היטלים נוספים שנובעים מההתנהלות של הנמלים, בין אם כתוצאה מעיכוב בכניסת האניות לנמל, ימי אחסנה ושהייה של הסחורות בנמל ואם הסחורות יפרקו בנמלים זרים יתווספו גם עלויות העמסה לצורך הובלתן לישראל״.

 

החקלאים: סחורה חקלאית לייצוא תקועה בנמל

 

אבשלום (אבו) וילן, מזכ״ל התאחדות חקלאי ישראל, ציין בהודעה שפורסמה ביום שישי האחרון כי ״לצערנו הרב קיימת סחורה חקלאית לייצוא התקועה בנמל. פנינו להסתדרות בבקשה להחריג את הסחורה החקלאית. בנוסף ולמרות השביתה, ההסתדרות הודיעה לנו כי תחברת את כלל הסחורה החקלאית שאינה בקירור לחשמל כדי שהסחורה לא תתכלה״.