נמל אשדוד: נעצרה פריקת צוברים באמצעות חופנים

זאת עקב דרישת המשרד להגנת הסביבה להצטייד באמצעי פריקה לצוברים אשר יצמצו פליטות חומרים מזהמים לסביבה עד ה-31 בינואר. יבואני התבואות: נופלים קורבן למאבק בין נמל אשדוד והמשרד להגנת הסביבה. חברת נמל אשדוד: נכון להיום יש לנמל מדלים לגרעינים בלבד


11:07 ,10.02.2019 מאת: מערכת פורט2פורט

למערכת PORT2PORT נודע כי כבר בשבוע שעבר נציג איגוד יבואני התבואות, עו״ד דקל ברוקמן, במכתב למנכ״לית משרד התחבורה קרן טרנר, למנכ״ל חברת נמל אשדוד, איציק בלומנטל, ולגיא סמט, מנכ״ל המשרד להגנת הסביב, בנוגע לעצירת פריקת תבואות באמצעות חופנים בחברת נמל אשדוד. עותקים מהמכתב נשלחו לאיתי רון, יו״ר איגוד יבואני התבואות, ולד״ר יורם זבה, נשיא לשכת הספנות הישראלית. 

 

עו״ד ברוקמן ביקש את התערבותם הדחופה של המכותבים על מנת להבטיח את  חידוש פריקת התבואות באמצעות חופנים בחברת נמל אשדוד, וזאת, לטענתם, לאחר שהפריקה נעצרה באופן פתאומי ביום רביעי בבוקר. עו״ד ברוקמן ביקש כי ״הסדרת חילוקי הדעות בין הצדדים לא תגרום להפסקת או האטת פעילות הפריקה הסדירה של תבואות בנמלים, דבר שגורם ליבואני התבואות נזקים כבדים״.

 

נזכיר כי בהוראות שניתנו על ידי המשרד להגנת הסביבה לשם מניעה וצמצום של זיהום האוויר מנמל אשדוד לפי חוק אוויר נקי, קיימת דרישה להצטייד באמצעי פריקה לצוברים מסוימים אשר יצמצמו פליטות חומרים לסביבה וזאת, עד לתאריך 31 בינואר 2019. נבהיר כי הכוונה היא לחדול מפריקה באמצעות ״חופנים״ ולעבור לפריקה בשיטת המדלים שנחשבת למזהמת פחות את הסביבה.

 

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר כי ״המשרד להגנת הסביבה לא הורה לעצור פריקת צוברים בנמל אשדוד. חברת נמל אשדוד נדרשה לפרוק את הצוברים הללו באמצעות אמצעי הפריקה החל מה-1 בפברואר 2019. למיטב ידיעתנו, עד כה נמל אשדוד לא הצטייד באמצעים אלו. המשרד מדגיש כי פריקת צוברים שלא באמצעות האמצעים שנדרשו להתקנה, וכן אי התקנת האמצעים הנדרשים בהוראות, תהווה הפרה לכאורה של הוראות אלו״.

 

נזכיר כי ״חוק אוויר נקי התשס״ח – 2008 מסדיר את הטיפול בגורמי זיהום האוויר השונים במסגרת חוקית אחת. על פי החוק, המשרד להגנת הסביבה הוא הגורם המוביל הן מבחינת האחריות והן מבחינת הסמכויות במניעת מפגעי זיהום אוויר. החוק נכנס לתוקף ב-1 בינואר 2011.

 

איתי רון, יו״ר איגוד יבואני התבואות בישראל מציין כי ״מה עלינו כלקוחות לעשות, נוכח המחלוקות בין המשרד להגנת הסביבה ובין הנהלת נמל אשדוד?״. לדבריו, יבואני התבואות נופלים קורבן במאבק בין הנמל לבין המשרד להגנת הסביבה.

 

מאיגודי יבואני התבואות נמסר כי ״המשרד להגנת הסביבה הנחה את הנהלת נמל אשדוד, כבר לפני מספר שנים, להצטייד במדלים לפריקת מטעני צובר על מנת שיעמוד בתקנות חוק אוויר נקי ובתקנות החוק למניעת זיהום ים. הנהלת הנמל קיבלה את ההנחיות, והתחייבה בפני המשרד, כבר לפני מספר שנים, לרכוש ציוד פריקה מתאים, אך טרם עשתה זאת עדיין, חרף התרעות חוזרות ולוח זמנים מוגדר מראש״.

 

איתי רון: ״נדהמנו מהודעת המשרד להגנת הסביבה על הפסקת הפריקה בנמל אשדוד עד להודעה חדשה. זה משאיר אותנו חסרי אונים. אותנו לא מעניינים התירוצים, הסיפורים שיש לכל אחד מהצדדים, ההסברים. אנחנו רוצים להביא לארץ תבואות ומוצרי גרעינים כמו תירס, סויה, חיטה ועוד, לפרוק במהירות ולשחרר לטחנות הקמח, למכוני התערובת, למשקים ולמפעלי מזון. כעת אנחנו תקועים ומופתעים. יש בין חברינו אניית חיטה אחת גדולה שעומדת עתה בתוך הנמל ואינה נפרקת, ועוד מספר אוניות בדרך. כאוס מוחלט. מה עושים כעת?״.

 

מחברת נמל אשדוד נמסר כי: ״בהתאם להוראות חוק אוויר נקי שקיבל הנמל החל מחודש פברואר ניתן לפרוק בנמל אשדוד גרעינים, מוצרי גרעינים, גופרית ופטקוק, רק באמצעות מדלים. נכון להיום יש לנמל מדלים לגרעינים בלבד. פריקת התבואה בנמל אשדוד לא נעצרה. הפריקה מתנהלת באמצעות מדלים כפי שהמשרד להגנת הסביבה הנחה, וזאת עד לדיון בנושא שיתקיים ביום ראשון הקרוב עם המשרד. הסדר קודם בו מתאפשר לנמל לעבוד גם באמצעות חופנים במידה שהמדלים תפוסים, נעצר בשלב זה, בהתאם להנחיות המשרד להגנת הסביבה״.

 

נזכיר כי במאי 2018 הטיל המשרד להגנת הסביבה עיצום כספי חברת נמל אשדוד בהיקף של 10.6 מיליון שקל, וזאת לפי חוק מניעת זיהום ים ממקורות יבשתיים בגין זיהום ים באבקה ובשבבי תירס בעת פריקת מטען.