פוטין מחייב אישור מוקדם מה־FSB לכל אנייה זרה הנכנסת לנמלים ברוסיה

הצו הנשיאותי שנכנס לתוקף באופן מיידי מרחיב את השליטה הביטחונית הימית, וזאת על רקע סדרת פיצוצים מסתוריים במכליות הקשורות לסחר הרוסי. מומחי ביטחון מערביים מצביעים על חשד למסע חבלה מתמשך


12:58 ,22.07.2025 מאת: מערכת פורט2פורט

רוסיה הידקה את הגישה לנמליה הימיים, לאחר שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין חתם ביום שני על צו המחייב כל אנייה שמגיעה מנמל זר לקבל אישור מראש משירות הביטחון הפדרלי (FSB) של המדינה.

 

הצו, שנכנס לתוקף באופן מיידי, מהווה הרחבה משמעותית של השליטה הביטחונית הימית בתקופת מלחמה. עד כה, הדרישה לאישור ה־FSB חלה רק על אניות שעגנו בקרבת בסיסים ימיים רוסים. על פי הכללים החדשים, כל אנייה ״שמגיעה מנמל זר״ תחויב לקבל אישור מנציג רשמי של ה־FSB, בתיאום עם רב־החובל של הנמל. הקרמלין לא סיפק הסבר רשמי למהלך, אך הצו מתבסס על סעיף חוקתי הקשור למצב צבאי – ככל הנראה בהקשר לחוקי החירום התקפים באזורים סמוכים לאוקראינה.

 

ההכרזה מגיעה בעקבות סדרת פיצוצים מסתוריים שכוונו למכליות הקשורות לסחר הרוסי, שחלקם התרחשו במרחק של אלפי קילומטרים מחופי רוסיה. האירוע האחרון התרחש מוקדם יותר החודש, כאשר מכלית האמוניה Eco Wizard, בבעלות StealthGas, נפגעה בפיצוץ במתחם האנרגיה באוסט-לוגה. הפיצוץ, שתואר רשמית כ״דליפה קלה״, הוביל לפינוי האנייה ולסגירה זמנית של הנמל. בדיקות נזק חשפו חורים גדולים בדופן האנייה, עם מתכת שהתעקמה פנימה – דבר שהגביר את ההשערות כי מדובר בפעולה חיצונית עוינת.

 

מומחי ביטחון ימי ושירותי מודיעין מערביים העריכו כי אוקראינה עשויה להרחיב קמפיין חבלה חשאי שמטרתו לשבש את ייצוא הנפט הרוסי.

 

לפיצוץ ב־Eco Wizard קדמו תקריות דומות: בפברואר, האנייה הטורקית Koala נפגעה בשלושה פיצוצים באוסט-לוגה, וביוני הותקפה Vilamoura, מכלית מסוג סואזמקס בניהול TMS Tankers, לאחר שעגנה בנמלים רוסים.

 

התקריות באוסט-לוגה הן חלק ממספר הולך וגדל של פיצוצים ימיים במכליות הקשורות לסחר הרוסי, לרבות מחוץ לים הבלטי. בתקופה האחרונה דווח על פיצוצים גם ב־Seajewel ו־Seacharm (שתיהן אפרמאקס בניהול Thenamaris) בים התיכון, ובאנייה Grace Ferrum מול חופי לוב – כאשר רבים מהמומחים מעריכים כי מדובר בשימוש במוקשים מגנטיים.

בדצמבר 2024, אניית המטען הכללי הרוסית Ursa Major טבעה במערב הים התיכון לאחר פיצוץ תת־ימי. למרות שמסרים רשמיים נטו להמעיט בחשיבות האירועים, רשויות מקומיות וגורמים בינלאומיים רואים בהם יותר ויותר מסע חבלה מתואם נגד יצוא הדלקים הפוסיליים של רוסיה.

 

בשבוע שעבר הודיעה חברת הנמלים הממשלתית של רוסיה, FSUE Rosmorport, על מכרז בהיקף 3.16 מיליארד רובל (כ־39.5 מיליון דולר) לבדיקת תחתית אניות בנמלים מרכזיים בים הבלטי, עקב החשש הגובר לחבלות תת־ימיות.

 

חברת הביטחון הימי Ambrey ציינה מוקדם יותר החודש כי שרשרת הפיצוצים האחרונים צפויה להוביל לבחינה מחודשת של פרמיות ביטוח סיכון מלחמה לאניות הפוקדות את נמלי הים הבלטי ברוסיה. החברה ממליצה למפעילים ימאיים לבצע הערכות סיכון דינמיות למסלולי שיט ולבחון לעומק את נכסיהם ואת תנאי החכירה והקנייה של אניות.