Orient Overseas (International) Ltd (OOIL), החברה האם של קו המכולות OOCL הנסחרת בהונג קונג, הודתה כי אגרות הנמל הנוספות שצפויות להיכנס לתוקף בארצות הברית באוקטובר על אניות בבעלות סינית, עלולות לגרום לפגיעה מהותית בפעילותה.
בהודעה שפרסמה החברה עם תוצאותיה למחצית הראשונה של השנה, צוין כי האגרות החדשות – יוזמה של נציג הסחר האמריקאי – נועדו לצמצם את השליטה של סין בתחום בניית אניות ולעודד את התעשייה המקומית בארה״ב. האגרות צפויות להיות מוטלות על אניות סיניות הפוקדות נמלים בארה״ב החל מאמצע אוקטובר.
OOCL והחברה האם COSCO, החברות בברית Ocean Alliance, כבר נוקטות בצעדים להתמודדות עם השינוי. בין היתר השיקו הקווים שירותי תובלה טרנס-פסיפיים המכוונים למקסיקו במקום לארצות הברית, כדי להפחית את התלות בנמלים האמריקאיים.
עם זאת, ב-OOIL מציינים כי לצד הסיכונים, עשויים להיפתח גם חלונות הזדמנות. החברה כתבה כי ״ככל שתבניות הסחר העולמי הופכות לאזוריות יותר, עשויים להיווצר פערי שוק, תגובות מושהות או מסלולים חדשים בשרשראות האספקה, וכל אלה עשויים להעניק לחברות הספנות אפשרות לחדד את האסטרטגיה בשווקים נישתיים״. עוד הוסיפו כי ״המתיחות הגיאופוליטית ממשיכה להשפיע בצורה ניכרת על שוק ההובלה הימית. אם המצב בים האדום היה גורם מפתח בביצועי הענף בשנת 2024, הרי ששינויים במדיניות מכסים וסכסוכי סחר ממלאים תפקיד מרכזי ביצירת מגמות השוק במחצית הראשונה של 2025״.
למרות האיומים, OOIL הציגה תוצאות חזקות במחצית הראשונה של השנה: ההכנסות הסתכמו ב-4.88 מיליארד דולר - עלייה של 5% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הרווח לבעלי המניות זינק בכמעט 15% והסתכם ב-954 מיליון דולר.