גוברת ההתנגדות לתקנות Net Zero של ה-IMO

קבוצות ספנות בולטות ביוון, נורבגיה וערב הסעודית מתריעות שהמסגרת החדשה תטיל נטל כלכלי כבד מדי על הענף והצרכנים. ארה״ב כבר הודיעה על התנגדות חריפה, בעוד ה-IMO נחוש לקדם את ההסכם באוקטובר


10:32 ,21.09.2025 מאת: מערכת פורט2פורט

חלק מהשמות הבולטים ביותר בעולם הספנות מתאגדים נגד מסגרת ה-Net Zero (NZF) של ארגון הספנות הבינלאומי (IMO), הצפויה לעלות לאישור בחודש אוקטובר הקרוב. בין המתנגדים: חברת Frontline של ג׳ון פרדריקסן, קבוצת TMS של ג׳ורג׳ אקונומו, Capital Maritime & Trading של אוונגלוס מרינאקיס, קבוצת Angelicoussis, ותאגיד Bahri הסעודי.

לטענת החברות, המסגרת הנוכחית עלולה להטיל ״נטל כלכלי מוגזם״ על הענף והצרכנים. למהלך מצטרפות גם Dynacom, Dynagas, Centrofin, GasLog, Hanwha Shipping, Seapeak ו-Stolt Tankers. ההתנגדות מצטרפת לדחייה חד-משמעית מצד ארה״ב ולאזהרות שהשמיעו גופי סיווג מרכזיים כמו ABS ו-DNV.

״במתכונתה הנוכחית, איננו מאמינים שהמסגרת תשרת ביעילות את יעד הדה-קרבוניזציה של הענף או תבטיח מגרש משחקים שוויוני״, נמסר בהצהרה משותפת שצוטטה ב-Reuters. שר הספנות היווני, וסיליס קיקיליאס, הביע עמדת תמיכה דומה במהלך כנס London International Shipping Week, בשיחה עם מזכ״ל ה-IMO, ארסניו דומינגז.

דומינגז עצמו שמר על קו תקיף והביע ביטחון שהמסגרת תאושר: ״אני מסתמך על ההיסטוריה של הארגון, על שיתופי הפעולה הקיימים ועל ההבנה שעדיין יש אתגרים ודאגות שיש לפתור״.

המסגרת, המיועדת לאישור בוועדת הגנת הסביבה הימית (MEPC) באוקטובר, כוללת החלת היטלי פחמן חדשים משנת 2027 כחלק מהתחייבות ה-IMO להגיע לאפס פליטות עד 2050.

ארה״ב, שפרשה מהמפגש הקודם של MEPC באפריל, מפעילה לחץ כבד על בעלות בריתה ועל יריבותיה לדחות את ההסכם. וושינגטון הזהירה כי מדינות שיתקדמו עם המסגרת עלולות להתמודד עם שורת צעדי תגמול – ממכסים ואגרות נמל ועד מגבלות ויזה.

אנליסטים מזהירים כי כישלון בהגעה להסכמות יפתח פתח ליצירת מערך רגולציה אזורי ומבוזר, שיביא לאי-ודאות השקעתית חמורה. פטריק ורהובן, מנכ״ל איגוד הנמלים העולמי, הדגיש כי ״אי-אימוץ המסגרת יהפוך את עמידה ביעדי הנט-זירו של ה-IMO לבלתי אפשרית״.

האישור באוקטובר ידרוש רוב של שני שלישים – 108 מתוך 176 המדינות החברות ב-IMO שאשררו את האמנה הרלוונטית. ה-IMO נוטה להימנע מהצבעות רשמיות, אך לאור הקיטוב הגובר נראה כי הפעם תידרש הכרעה בקלפי.