תעשיית בניית האניות העולמית מתמודדת בימים אלה עם האטה חדה במספר ההזמנות לאניות חדשות, על רקע מתחים גיאופוליטיים ואי-ודאות רגולטורית. מגזר המטען הכללי, מהגדולים בענף, רשם צניחה חדה במיוחד, שגורמי ייעוץ בבריטניה הגדירו כ״שפל היסטורי״.
על פי דו״ח חדש של חברת Drewry, בין הסיבות המרכזיות לירידה בהזמנות: תעריפי הובלה נמוכים, עלויות בנייה גבוהות, זמני אספקה ארוכים וחוסר בהירות בשוק. בעלי אניות רבים ממתינים לראות כיצד תתפתח מלחמת המכסים שמוביל דונלד טראמפ, לצד צעדי נציב הסחר האמריקאי בנוגע לאניות בעלות זיקה לסין ועלייה באגרות נמל בארה״ב.
למרות שהיקפי ההזמנות בשנת 2024 היו הגבוהים ביותר מאז 2008, חמשת החודשים הראשונים של 2025 מצביעים על ירידה של כ-50% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, כך לפי נתוני Clarksons Research. עם זאת, רוב המספנות עדיין נהנות מצב הזמנות עתידי רחב.
נתוני קלרקסון מצביעים על כך שמלבד מגזר אניות הרכב, מגזר הדראי בולק רשם את הירידה החדה ביותר בהזמנות חדשות בשנת 2025.
מחירי הבנייה הכלליים החלו לרדת לאחרונה, כאשר Clarksons דיווחה על ירידה של 1% מאז תחילת השנה. התחזית של Danish Ship Finance מצביעה על ירידות נוספות במחירים בטווח הקרוב, עם ירידה צפויה במספר המספנות שיצליחו לגייס חוזים חדשים.
על פי דו״ח שנתי של ברוקר BRS שפורסם בסוף מרץ, צפויה ירידה של למעלה מ-10% במחירי בניית אניות במהלך 2025 – תלוי בגודל ובסוג האניה. זאת, למרות רמת הביקוש הגבוהה שממשיכה לתמוך במחירים. ״אנו מעריכים כי חוסר הוודאות הגלובלית יימשך, עם לחץ מחודש על שווקי ההובלה שיעכב החלטות השקעה״, נכתב בדו״ח.