ענקית הספנות הדנית מארסק עדכנה כלפי מטה את תחזית שוק המכולות העולמי לשנת 2025, וזאת לנוכח גידול באי ודאות מאקרו-כלכלית וגיאופוליטית. לפי התחזית המעודכנת שפרסמה החברה, הצמיחה הצפויה בשוק המכולות נעה בין ירידה של 1% לעלייה של 4%, בניגוד לתחזית קודמת מתחילת השנה שצפתה עלייה של 4%.
לדברי החברה, בראשות וינסנט קלרק, הביקוש הגלובלי לשירותי מכולות עד סוף השנה ״נותר בלתי צפוי במידה רבה״, וזאת בשל תמורות תכופות במדיניות הסחר ועלייה בסיכון למיתון בארה״ב.
מארסק הוסיפה כי היא צופה צמיחה מסוימת ברבעון השני של השנה אם יבואנים ינצלו את הפוגת המכסים ההדדית בת 90 הימים לצורך הקדמת שילוחים והצטיידות במלאי. ״בחלק השני של השנה, מחד יש סיכון גובר לירידה בביקוש, אך מאידך קיימת אפשרות להתאוששות אם המכסים יבוטלו״, נמסר מהחברה.
מארסק טרם ביטלה קווים טראנס-פסיפיים השנה, לעומת המתחרה הגרמנית האפאג-לויד שדיווחה בחודש שעבר כי 30% מהמשלוחים מארה״ב לסין בוטלו.
החברה הזהירה כי אי הוודאות הפוליטית והחשש מהסלמה נוספת במלחמת הסחר ״מוסיפים עננה״ לתחזית הכלכלית של ארה״ב. ״אם יצואנים סינים יפנו את תוצרתם לשווקים חלופיים במקום ארה״ב, עלולה להתרחש תגובת נגד פרוטקציוניסטית ולהוביל להתרחבות מלחמת הסחר״, נאמר בדו״ח, שהוסיף גם כי אי היציבות באזור ים סוף צפויה להימשך לכל אורך השנה.
על פי דו״ח של HSBC, נרשמה בשבוע שעבר ירידה של 25% בהזמנות גלובליות בהשוואה לשבוע הקודם, אך עלייה של 15% לעומת השנה שעברה. ההזמנות מסין לארה״ב ירדו ב-27%, אך הקצב הואט. לעומת זאת, הזמנות ממדינות אחרות באסיה לארה״ב עלו ב-16% ביחס לשנה שעברה.
״יש לזכור כי היקפי השילוח השבועיים עשויים להיות תנודתיים בשל הפלגות מבוטלות והתפתחויות מכסיות״, נמסר מ-HSBC, שהוסיפה כי מניות חברות הספנות הארוכות-טווח ירדו בממוצע רק ב-3% מאז הכרזת ״יום השחרור״.
חברת Sea-Intelligence דיווחה כי ״נתוני היקף המכולות ליצוא מאסיה באפריל יתפרסמו רק בתחילת יוני, אך ההערכות בקרב מובילים ועמילי שילוח מדברות על ירידה של 30%-50% בהזמנות מסין, לעומת ירידה מתונה יותר של 4%-5% בקיבולת. ירידה זו לא צפויה להתאזן על ידי עלייה בשווקים אסייתיים אחרים, ועל כן צפויות עוד ביטולי הפלגות ואף ירידה חדה בתעריפי ההובלה״.
נמל לוס אנג׳לס צופה ירידה שנתית של 35% בפעילות, נתון התואם להצהרות של חברות הספנות כמו האפאג-לויד ואוורגרין ושל עמילי שילוח כמו Kuehne+Nagel ו-Flexport, שדיווחו על ירידה של 30%-50% בהזמנות מסין.
״2025 היא שנה בלתי צפויה במיוחד בשל המתיחות הגיאופוליטית והשפעות המכסים״, סיכם סורן טופט, מנכ״ל MSC, חברת הספנות הגדולה בעולם, בפוסט ברשתות החברתיות.