סין פתחה ביום שלישי בגביית אגרות נמל מיוחדות מאניות בבעלות, הפעלה, רישום או דגל אמריקאי, אך הבהירה כי אניות שנבנו במספנות סיניות יוחרגו מהתשלום. בנוסף, אניות ריקות שנכנסות למספנות סיניות לצורך תיקונים יקבלו פטור שינוי שהוסף ברגע האחרון לתקנות החדשות.
בייג׳ין הודיעה על המהלך ביום שישי האחרון, בתגובה לאגרות דומות שארה״ב הטילה על אניות בבעלות או בניהול סיני, אשר נכנסו אף הן לתוקף באותו יום. האגרה תיגבה על ידי מנהלת הבטיחות הימית של סין (MSA) בנמל הסיני הראשון אליו מגיעה האניה. הנתונים ייבדקו על פי טופס דיווח חדש המוגש דרך מערכת של סין, הכוללת בדיקה של בעלות, דגל, ומידע תפעולי.
בענף המכולות, חברת צים הישראלית, הרשומה למסחר בניו יורק, צפויה להיות בין הנפגעות העיקריות מאגרת הנמל הסינית החדשה. לפי נתוני חברת הייעוץ Linerlytica החברה תישא גם בנטל כפול הן באגרות הסיניות והן בעלויות האגרות המוגדלות של ארה״ב.
לפי דברי אנליסטים, ההחלטה להחריג אניות שנבנו בסין מצמצמת משמעותית את מספר האניות שעליהן תחול האגרה, במיוחד בענף ההובלה היבשה.
עם זאת, הגדרת הבעלות האמריקאית בתקנה החדשה נחשבת למורכבת, והיא כבר גרמה לחלק ממנהלים אמריקאים להתפטר מדירקטוריונים של חברות ספנות. לפי הכללים הסיניים, אניות שבחברת הבעלות עליהן מחזיקים אזרחים או גופים אמריקאים בלפחות 25% מהמניות, מזכויות ההצבעה או מהמושבים בדירקטוריון יהיו כפופות לאגרה.
ד״ר רואר אדלנד, ראש מחלקת המחקר בבית הברוקרים SSY כתב בלינקדאין כי ״ההרחבה להגדרת בעלות פיננסית ודירקטוריון עלולה לכלול חברות ציבוריות רבות, מאחר שחלק גדול מהמניות מוחזק בידי בנקים אמריקאים גדולים וקרנות נאמנות. אם נוסיף לכך חברות ממומנות על ידי הון פרטי או ליסינג אמריקאי, או בעלי מניות בעלי אזרחות כפולה הרי שחלק ניכר מהצי העולמי עלול להילכד ברשת האגרות הללו״.