צוק מגיב לטענות סגיס: נמל אשדוד מעוניין שלא יהיו לו מתחרים

לדברי נשיא לשכת הספנות אסור להקפיא כיום אף תוכנית פיתוח קיימת שיכולה לפגוע באינטרס של מדינת ישראל. צוק הגיב על התפוקות שהוצגו במחקר ותהה: מדוע החברה אינה מציגה תפוקות כאלו כיום?


00:00 ,26.05.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

לדברי נשיא לשכת הספנות אסור להקפיא כיום אף תוכנית פיתוח קיימת שיכולה לפגוע באינטרס של מדינת ישראל. צוק הגיב על התפוקות שהוצגו במחקר ותהה: מדוע החברה אינה מציגה תפוקות כאלו כיום?
 
ראובן צוק, נשיא לשכת הספנות הישראלית, הגיב הבוקר לדברי מנכ"ל חברת נמל אשדוד שוקי סגיס כי יש לבחון מחדש את תוכניות הפיתוח בנמלי ישראל. צוק ציין כי האינטרס הראשון של חברת נמל אשדוד הוא שלא יהיו לה מתחרים. לדבריו, "זהו אינטרס מובנה של חברת הנמל שלא תקום לה תחרות, ואם אכן לא יהיו רציפים חדשים במדינת ישראל חברת הנמל מבטיחה לעצמה למעשה את המשך קיומה כמונופול – דבר שפוגע בסופו של דבר בצרכן הסופי – המשתמשים בהובלה הימית".
 
צוק ציין כי "אני מציע לנמל אשדוד לנהוג בצניעות ואחריות ולא לקפוץ למסקנות עבור התשתיות של מדינת ישראל בעוד 30 שנה".
 
נשיא לשכת הספנות הישראלית אמר כי לדעתו, על חברת נמל אשדוד היה להציג את עבודת המחקר שביצעה בנושא לגופים הרלוונטיים, כפי שעשתה חנ"י בזמנו כאשר הציגה את המחקר של חברת Royal Haskoning וחשפה את הנתונים שבו לדיון.
 
לדברי צוק, חברת נמל אשדוד היתה צריכה לנהוג באחריות ולהציג את המחקר שלה, ובראש ובראשונה מול חנ"י ולאחר מכן מול המשתמשים ולחשוף את הנתונים שבידיה, לקיים דיון שקוף בנושא להגיע למסקנות שאולי היו תורמות לדיון. לדבריו, המחקר של חברת נמל אשדוד "נעשה מתחת לשולחן".
 
יחד עם זאת התייחס ראובן צוק לנתוני המחקר, ואמר כי הטענה המועלית במחקר חברת נמל אשדוד כאילו המטענים הקונבנציונליים נעלמו מן העולם היא הנחה שגויה, וכי הדבר נגרם בשל הירידה החדה במחירי ההובלה במכולות.
 
צוק התייחס אף לנתוני התפוקות שהציגה אשדוד במחקר ותהה "אם חברת נמל אשדוד מציגה נתונים כאלו בעוד עשר ו-20 שנה מדוע היא אינה מציגה תפוקות כאלו כיום?". הוא הזכיר כי חברת נמל אשדוד אינה פועלת כלל במשך יום וחצי בשבוע - דבר שפוגע בנתוני התפוקות שלה.
 
נשיא לשכת הספנות ביקש להדגיש כי אגרות הרציף הנגבות כיום ביבוא וביצוא הינן אגרות שנגבות מהיבואנים והיצואנים, ומטרתן המוצהרת היא שימוש לטובת הרחבת התשתיות בנמלי ישראל, וכי אסור לנמל אשדוד להתערב בחלוקה של הכספים.
 
צוק התייחס לטענות חברת נמל אשדוד כאילו החברה מסוגלת לטפל בסחר הימי עד שנת 2024 ללא קושי רב, וציין כי  הרציפים שקיימים כיום בחברת נמל אשדוד וחיפה חסרים את העומק האסטרטגי של רציפים מודרניים שקיימים כיום בעולם. לדבריו, חייבים לבנות רציפים המתאימים לאוניות החדשות שנכנסות כיום לשירות בצי העולמי.
 
יחד עם זאת ציין נשיא לשכת הספנות כי הוא מסכים עם סגיס בנושא ההפרטה בנמלים וחושב גם הוא כי אסור לגשת לשלב הבא במשא ומתן ללא השגת הסכמות מול העובדים.
 
צוק הוסיף כי נמלי חיפה ואשדוד כיום פועלים קרוב מאוד לניצול מקסימלי של התשתיות העומדות לרשותן, ואין ספק כי התשתיות הנוכחיות זקוקות לשיפור. צוק ביקש להזכיר כי בניית רציפים חדשים אורכת כ-15 שנה ועל כן אסור להקפיא כיום אף תוכנית פיתוח קיימת שיכולה לפגוע באינטרס של מדינת ישראל. לדבריו, גם אם לא תהיה הפרטה בנמלים, עודף של רציפים בתשתיות בישראל יביא בהכרח לתחרות בין נמלי ישראל ואף לתחרות בין נמלי ישראל לנמלי האזור כגון נמלים במצרים, קפריסין, תורכיה ויוון. לדבריו, התחרות עם נמלי הסביבה תעניק יתרון אדיר ליבואנים וליצואנים אשר ייהנו משירות משופר הודות ליעדים ישירים, וכן יתרום לייעול העבודה בנמלי ישראל עצמם.
 
צוק סיכם את דבריו ואמר כי "אל לה לחברת נמל אשדוד להתערב בשיקוליה של מדינת ישראל שכן יש לה שיקולים ברורים, כחברה בעלת אינטרס, להרוויח ולהישאר כמונופול". צוק ביקש להזכיר לסגיס את הצהרותיו בזמן תקופת הצפיפות החמורה בנמלים אז אמר סגיס יש צורך בעודף של רציפים במדינת ישראל.