שר התחבורה אימץ המלצות ועדת חיות: זירוז הפרטת הנמל והכנות להקמת קו רכבת לאילת

שר התחבורה מופז אימץ היום את המלצות הוועדה לפיתוח נמל אילת בראשות פרופ' יהודה חיות. השר הנחה את מנכ"ל משרדו להתחיל באופן מיידי בחיפוש אחר שותף אסטרטגי מן הסקטור הפרטי למהלך הפרטת הנמל


00:00 ,17.03.2008 מאת: מערכת פורט2פורט

שר התחבורה מופז אימץ היום את המלצות הוועדה לפיתוח נמל אילת בראשות פרופ' יהודה חיות. השר הנחה את מנכ"ל משרדו להתחיל באופן מיידי בחיפוש אחר שותף אסטרטגי מן הסקטור הפרטי למהלך הפרטת הנמל
 
ועדת חיות, שמונתה בחודש יולי 2007, הגישה שורה של המלצות לפיתוח וקידום נמל אילת. בטווח המיידי: זירוז תהליך ההפרטה של נמל אילת והנחת קו מסילת רכבת לאילת, ובטווח הארוך, בחינת הקמת "נמל תעלה" סמוך לחופי אילת. ההמלצות יובאו לאישור הממשלה בעוד כחודשיים.
 
השר מופז, כאמור, אימץ את מסקנות הוועדה והטיל על מנכ"ל משרדו, רו"ח גדעון סיטרמן, לזרז את תהליך ההפרטה של נמל אילת ולהתחיל באופן מיידי בחיפוש אחר שותף אסטרטגי מן הסקטור הפרטי למהלך, שגם יוכל להביא להגדלת היקף הסחר בנמל. השר הדגיש כי תהליך ההפרטה יתבצע בשיתוף פעולה מלא עם העובדים.
 
בנוסף, הנחה השר מופז להתחיל באופן מיידי בהכנות סטטוטוריות להנחת קו מסילת רכבת לאילת. ההחלטה לסלול קו רכבת הינה בעלת השלכות ישירות על יכולתו של הנמל להתקיים ולהתפתח. מדובר במסילה של 175 ק"מ בלבד שתשלים את החיבור למסוף נחל צין ומשם לרשת המסילות הקיימת. הקמת המסילה תאפשר ייעול והוזלה משמעותית של עלות ההובלה היבשתית מאילת ליעדים שונים וכן תייצר ערוץ חלופי יבשתי למעבר בתעלת סואץ. 
 
בדיקה כלכלית שנערכה העלתה כי הפרויקט יוכל להגיע לתשואה פנימית חיובית של 5%, בהסתמך על תוספת נוסעים ומטענים, אך הפרויקט עדיין נופל מהשיעור המינימאלי הנדרש על פי נוהל פר"ת, העומד על 7%.
 
השר מופז: "לא הכל צריך להיבחן בעיניים של בחינה כלכלית. ביצוע הפרויקט יתרום לא רק לפיתוח וקידום הנמל והעיר אילת, אלא לקידום ופיתוח הנגב כולו. אני מאמין כי קיומו של קו רכבת לאזור ייצור ביקושים נוספים בטווח הארוך. הקמת תשתיות היא המפתח ליישוב והפרחת הנגב - זהו יעד לאומי אסטרטגי שחייבים לקדם אותו".
 
כמו כן, השר מופז הנחה להקים צוות עבודה שיבדוק היתכנות של הקמת נמל תעלה בשיתוף הסקטור הפרטי. המשמעות היא העתקת כל הפעילות הנמלית הקיימת לאורך החוף לנמל תעלה שייחפר מהחוף הצפוני לאורך מספר קילומטרים, במקביל לגבול עם ירדן. ההערכה היא כי השווי הכספי של מכירת שטח החוף שיתפנה יוכל לממן חלק מבניית נמל התעלה. רעיון זה מקל ומוזיל מאוד את החיבור של הרכבת עם הנמל מבלי לחצות את העיר, כמו כן, ניתן יהיה לבחון הקמת נמל אווירי במתחם.
 
השר מופז: "עלינו לבחון את צעדינו בראייה אזורית הצופה פני העתיד. על רקע ההשקעה האדירה בנמלים באזור, בדגש על נמל עקבה, עלינו לתכנן עשרה צעדים קדימה על מנת להישאר במשחק, והשאיר את נמל אילת נמל רווחי ומשגשג לטווח ארוך."