בית המשפט: סמכות מוגבלת לדון בדבר טובין שנתפס במעבר אלנבי

בית המשפט המחוזי פסק כי אין לבית משפט אזרחי סמכות לדון בתביעה להשבת תפוס בגין טובין אשר נתפסו במעבר הגבול אלנבי. זאת לאחר שהמכס החרים זהב במשקל של 50 ק״ג ובשווי מוערך של 1.6 מיליון דולר


11:50 ,13.10.2020 מאת: עו״ד גיל נדל, עו״ד דייב זיתון, עו״ד אוראל אסולין

תושב מזרח ירושלים, המשמש נהג של נציגות האיחוד האירופי, הגיע למעבר הגבול אלנבי עם רכב של האיחוד האירופי. כאשר נשאל הנהג האם יש לו משהו להצהיר עליו הוא השיב בשלילה. למרות זאת, נמצאו ברכב טובין מוסלקים של אונקיות, פלטות, מטילי ותכשיטי זהב במשקל 50 ק״ג לערך.

 

בעקבות מקרה זה, הגיש פלוני, אזרח ותושב ירדן, לבית המשפט תביעה להשבת תפוס וביטול הודעת חילוט לפי פקודת המכס אשר התייחסה למטילי ולתכשיטי הזהב בלבד. בהמשך, שלחה רשות המיסים לפלוני הודעת חילוט לטובת המדינה של הטובין המוסלקים. הואיל וכך, הגיש פלוני תביעה לבית משפט השלום בה טען כי הטובין שחולטו שייכים לעסק שבבעלותו הפועל בירדן. בית משפט השלום הורה על העברת הדיון לבית המשפט המחוזי בירושלים בעקבות שווי הטובין המוערכים בכ-1.6 מיליון דולר.

 

השאלה שהתעוררה היא האם לבית משפט אזרחי ישנה סמכות לדון בתביעה להשבת תפוס בגין טובין אשר נתפסו במעבר הגבול אלנבי. במקרה שלפנינו בית המשפט היה זה שעורר את השאלה מיוזמתו, שכן הן התובע והן רשות המסים סברו כי קיימת סמכות לבית המשפט לדון בעניין.

 

הדיון המשפטי: בית המשפט הדגיש תחילה כי הסכמת הצדדים אינה מקנה סמכות שיפוט במקרה בו סמכות זו אינה קיימת לפי הדין.

 

בית המשפט התייחס לפסיקת בית המשפט העליון לפיה במעבר הגבול אלנבי לא חלה חקיקה ישראלי, אלא חל הדין באזור. בנוסף, הסמכות המנהלית לתפיסה והחרמה של כספים, לרבות זהב, שהגיעו מירדן לאזור דרך מעבר אלנבי מעוגנת בצו אלוף מס׳ 937 ובהתאם לסעיף 9א לצו, הפורום המוסמך לדון בהליך זה הינה הוועדה המוסמכת לכך באזור יהודה ושומרון.

 

עוד ציין בית המשפט כי הצדדים לא הצביעו על מקור חקיקה אשר יכול לבסס סמכות שיפוט של בית משפט אזרחי בישראל לדון בהליך מסוג זה. בית המשפט אף ציין כי ההסכם אשר נחתם בין מדינת ישראל לבין הרשות הפלסטינית אין בו כדי להחיל את פקודת המכס וחוק מס ערך מוסף, המהווים דברי חקיקה ישראליים, על מעבר הגבול אלנבי. לכן, בית המשפט הורה על מחיקת התובענה לאור העדר סמכות שיפוט לבית משפט זה, תוך שקבע כי הפורום המוסמך לדון בהליך הינה הוועדה באזור יהודה ושומרון.

 

ת״א 61579-08-16 אסמר נ׳ רשות המסים - ירושלים (פורסם בנבו, 18.8.20).

 

 

הסקירה לעיל הינה בבחינת תמצית. המידע הכלול בה נמסר למטרות אינפורמטיביות בלבד ואין במידע כדי להוות ייעוץ משפטי. לקבלת פרטים נוספים, אנא פנו לעו״ד גיל נדל - ראש תחום יבוא, יצוא וסחר בינלאומי במחלקת מסים. בדוא״ל [email protected] ו/או בטלפון 03-6089979.