המדינה לא חויבה בפיצוי על אף שלא השיבה את התפוס

המבקש, אשר ברשותו נמצאו פריטים העונים על ההגדרה ״עתיקות״ פנה לבית משפט השלום בבקשה לפי פקודת ביזיון בית משפט נגד המשיבה, לאחר שזו לא השיבה לו את התפוסים, חרף החלטות קודמות של בית המשפט


13:16 ,20.08.2018 מאת: מערכת פורט2פורט

ביום 15.7.2013, תפסה רשות המכס אצל המבקש, תושב ישראל, ספרון וקלף עתיקים (להלן: ״התפוסים״), בעת שהמבקש עבר מירדן לאזור יהודה ושומרון במעבר הגבול בגשר אלנבי. רשות המכס העבירה את התפוסים לרשות קמ״ט ארכיאולוגיה במינהל האזרחי לאזור יהודה ושומרון, לצורך בדיקתם, וזו העבירה את התפוסים לרשות מדינת ישראל - רשות העתיקות, לשם מתן חוות מקצועית לגבי הפריטים.

 

ביום 4.5.2016, לאחר מתן ארכה מבית משפט השלום להחזקה בתפוסים, ולאחר שהושלמו הבדיקות ונמצא כי התפוסים עונים להגדרת ״עתיקות״, הגישה המדינה בקשה לחילוט התפוסים. בית משפט השלום דחה את בקשת המדינה לחילוט התפוסים בקובעו כי לא ניתן לחלט את העתיקות מאחר שטרם הוגש כתב אישום נגד המבקש, וקבע כי אם עד ליום 5.9.2016, לא יוגש כתב אישום, יהיה על המדינה להשיב למבקש את התפוסים. 

משלא הוגש כתב אישום במועד זה נגד המבקש, הורה בית משפט השלום להשיב את התפוסים למבקש ללא עיכוב נוסף. 

 

ביום 9.10.2016 הגיש המבקש לבית משפט השלום בקשה לפי פקודת ביזיון בית משפט נגד המשיבה, לאחר שזו לא השיבה לו את התפוסים, חרף החלטות קודמות של בית המשפט. המדינה השיבה כי העבירה את התפוסים לקמ״ט ארכיאולוגיה, שכן יום קודם לכן, נמסר לידה על ידי האחרון צו הפקעה לפיו עליה להעביר את התפוסים לידו או לידי המשטרה לצורך המשך חקירה. בית המשפט קיבל את בקשת המבקש בקובעו כי צו ההפקעה הוצא שלא בתום לב, וחייב את המדינה להשיב למבקש את התפוסים, תוך חיובה לשלם את הוצאות ההליך בסך 20,000 שקל. 

 

על החלטה זו הגישה המדינה ערעור לבית המשפט המחוזי, והערעור התקבל. בפסק דינו של בית המשפט המחוזי נקבע, כי המדינה התנהלה באופן תקין תוך תיאום בין הרשויות הרלוונטיות לעניין. 

 

בית המשפט המחוזי התייחס גם לגובה ההוצאות שהוטל על המדינה, וקבע, כי מדובר בסכום גבוה שנראה כמגלם הוצאות עונשיות, אשר אין הצדקה להשיתו.

 

עקב החלטת בית המשפט המחוזי, הגיש המבקש בקשת רשות ערעור לבית המשפט העליון. בקשה זאת נדחתה לאור אי עמידתה באמות המידה המצדיקות מתן רשות לערער לבית המשפט העליון, ולאור העובדה כי ערכאת ערעור לא תתערב בקביעות עובדתיות של הערכאה שלמטה. למעלה מן הדרוש ציין בית המשפט העליון, כי לא נפל פגם בהחלטת בית המשפט המחוזי ויש להותירה על כנה. 

 

רע״פ 2782/18 סראדיח איאד נ׳ קמ״ט ארכיאולוגיה במינהל האזרחי לאזור יהודה ושומרון, בפני כבוד השופט א׳ שהם, פסק דין מיום 27.5.2018.

 
 

 

המדינה לא חויבה בפיצוי על אף שלא השיבה את התפוס* האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי.

* עו"ד גיל נדל מתמחה בדיני יבוא, יצוא, הובלה ושילוח וסחר בינלאומי, והוא עומד בראש תחום יבוא ויצוא וסחר בינלאומי במחלקת המסים במשרד גולפרב זליגמן ושות'. לפרטים ומידע: [email protected]