הפיקוח על יצוא בטחוני - אמברגו על פי החלטות מועצת הביטחון של האו"ם

מועצת הביטחון מקבל החלטות שעשויות להיות להן השלכה פלילית על יצואן או עוסק ישראלי. חשוב ביותר להתעדכן בהחלטות אלו


12:31 ,11.07.2016 מאת: מאת עו"ד גיל נדל, עו"ד אור כהן-ששון

בסוף שנת 2007 נכנס לתוקפו חוק הפיקוח על יצוא בטחוני, התשס"ז – 2007 ("החוק"). החוק, התקנות והצווים שהותקנו מכוחו, מחליפים את החקיקה שהייתה קיימת עד לכניסתו לתוקף, ומסדירים בחקיקה ראשית את הפיקוח על יצוא מישראל של ציוד, ידע, ושירותים ביטחוניים ודו-שימושיים.

 

מטרת החוק הינה הסדרת הפיקוח על יצוא בטחוני מטעמי בטחון לאומי, מדיניות חוץ, התחייבויות בינלאומיות ושמירה על אינטרסים חיוניים אחרים של מדינת ישראל.

 

במאמר זה נתמקד בפיקוח על יצוא טובין ליעדים מוחרמים, קרי יעדים אשר לגביהם הוחלט על אמברגו (Embargo) על ידי מועצת הביטחון של האו"ם.

 

מועצת הביטחון היא אחת מ-6 הזרועות של האו"ם, ותפקידה המוגדר הוא שמירה על השלום והביטחון העולמיים. סמכותה נובעת ממגילת האו"ם, שאף מקנה לה אפשרות להטיל סנקציות על  מדינות סוררות שחורגות מהנורמות הנהוגות בדין הבין-לאומי.

 

במקרים מסוימים קיים חשש ממשי כי העברת ציוד בטחוני או דו-שימושי למדינה פלונית, עלול להביא להסלמה של מאבקים אלימים בלתי לגיטימיים, לייצור נשק להשמדה המונית או שאותו ציוד עלול להגיע לידי גורמי טרור בשל היעדר שלטון יציב או בקרה על הטובין במדינת היעד.

 

במקרים מעין אלו, מועצת הביטחון מוסמכת לקבוע אמברגו, חרם כלכלי-דיפלומטי, שיחול על מדינות שכאלה. למשל, השלטון הדיקטטורי בקוריאה הצפונית אשר מבצע הפרת זכויות אדם חמורות בשטחו, מצוי תחת אמברגו בשל כך.

 

החוק הישראלי בעניין הפיקוח על יצוא בטחוני מאמץ באופן אוטומאטי את החלטות מועצת הביטחון בעניין אמברגו של ציוד בטחוני או דו-שימושי. סעיפים 21-22 לחוק, בנוסף על כל הוראות החוק, מכפיפים את היצואן הישראלי גם להחלטות מועצת הביטחון.

 

ראוי לציין כי מעבר לכך שפעולת היצוא עצמה למדינות המוחרמות הינה אסורה, גם פעולת תיווך או סיוע לעסקה הקשורה באותה מדינה מוחרמת הינה פעולה אסורה על פי החוק, אשר עלולה להוביל להליך פלילי. העונש המרבי בגין עבירה זו הוא 5 שנים וכן קנסות כבדים.

 

מועצת הביטחון מקבל החלטות בנושא מעת לעת, ובשל העובדה שלהחלטות אלו עשויה להיות השלכה פלילית על יצואן או עוסק ישראלי, בתחום הציוד הביטחוני והדו-שימושי, חשוב ביותר להתעדכן בהחלטות אלו ולוודא שהפעילות המסחרית עולה בקנה אחד גם עם החלטות אלו.

 

חשוב לציין כי החלטות אלו אינן מופיעות בהסדר Wassenaar או ביתר משטרי הפיקוח, אלא מופיעות באתר מועצת הביטחון של האו"ם ומתעדכנות אחת לתקופה באתר המרשתת של אפ"י.

 

לנוחות ציבור הקוראים, להלן רשימת המדינות עליהן מוטל אמברגו, כפי שמופיע באתר מועצת הביטחון: סומליה, אריתראה, עיראק, הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, סודאן,

קוריאה הצפונית, לוב, גינאה ביסאו, הרפובליקה המרכז אפריקאית, תימן, דרום סודאן ואיראן. נציין כי לאחרונה הוסר אמברגו הנשק מעל חוף השנהב וליבריה.

 

 


 

הפיקוח על יצוא בטחוני - אמברגו על פי החלטות מועצת הביטחון של האו"ם* האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי.

* עו"ד גיל נדל מתמחה בדיני יבוא, יצוא, הובלה ושילוח וסחר בינלאומי, והוא עומד בראש תחום יבוא ויצוא וסחר בינלאומי במחלקת המסים במשרד גולפרב זליגמן ושות'. לפרטים ומידע: [email protected]