נקודת הזמן בה רכב עובר בעלות

המכס תפס במחסום תרקומיא רכב ובו סיגריות עליהן לא שולם מס יבוא. בעלי הרכב טען שעדיין לא הושלמה העברת הבעלות. בית משפט השלום באשדוד דחה את התביעה


00:00 ,24.06.2012 מאת: מערכת פורט2פורט

לאחרונה, דחה בית משפט השלום באשדוד בקשה להחזרת תפוס (כלי רכב), שבתוכו נמצאו סיגריות מוברחות. זאת מאחר והתובע לא הצליח להוכיח שהינו הבעלים של הרכב. בית המשפט קבע שבעלות על כלי רכב עוברת עם מסירתו לקונה. בפועל, הרכב נתפס אצל הקונה, לכן הבעלים מנוע מלהגיש תביעה בנושא.

תחילת סיפור לאחר שרשות המכס תפסה כלי רכב מסוג מזדה במחסום תרקומיא, שבו הוסלקה כמות גדולה של סיגריות. נהג הרכב לא הצליח להוכיח כי שולמו מסי יבוא בעד הסיגריות. לכן הסיגריות, וגם הרכב, הוחרמו על ידי המכס.

המוכר הגיש תביעה לבית המשפט להשבת התפוס, ובה טען שלמרות שהרכב נתפס אצל הקונה, הבעלות ברכב טרם עברה, משום שמלוא התמורה עדיין לא שולמה.

בית המשפט נדרש להכריע בשאלה האם הרכב במועד תפיסתו היה בבעלות המוכר, או בבעלות הקונה.

השופט אריאל ברגנר הסתמך על סעיף 33 לחוק המכר, הקובע שבעלות בטובין עוברת לקונה במועד מסירת הטובין. במקרה זה, מסר המוכר את כלי הרכב לקונה חודש לפני המועד בו הוא נתפס על ידי המכס.

המוכר טען בבית המשפט כי הסיכום בינו לבין הקונה היה שהבעלות ברכב תעבור לידי הקונה רק לאחר העברת סכום כסף נוסף. בית המשפט ציין כי הסכמה זו סותרת את ההסכם בכתב שנחתם בין הצדדים, שם לא נאמר דבר בעניין זה.

לכן, נקבע שהבעלות בכלי הרכב עברה לידי הקונה ולמוכר אין זכות להגיש תביעה. בית המשפט חייב את המוכר בתשלום הוצאות מכס בסך של 2,000 שקל.

עם זאת, ציין השופט שהוא מתיר למוכר להפקיד סכום של 33 אלף שקל ברשות המכס (שווי הרכב התפוס), על מנת לקבל לידיו בחזרה את הרכב

 

 

_______________

נקודת הזמן בה רכב עובר בעלות

* האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי.

 

* עו"ד גיל נדל הכותב הינו עורך דין העוסק בדיני יבוא ויצוא, מסים עקיפים, דיני סחר חוץ, הובלה ושילוח בינלאומי וקנין רוחני, ומשמש כיועץ המשפטי של לשכת סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים – תל אביב. ניתן להוריד מאמרים נוספים פרי עטו של עו"ד גיל נדל באתר האינטרנט:www.nadel-law.co.il