תלוי בנזק שנגרם למדינה

עבירות של זיוף מסמכים והברחת טובין לישראל מובילות, בדרך כלל, לעסקת טיעון אליה מגיעה המדינה עם הנאשמים. אבל העונש שונה. סקירה


00:00 ,24.12.2012 מאת: עו"ד גיל נדל

עבירות של זיוף מסמכי יבוא והברחת טובין לישראל, תוך התחמקות מתשלום מסי יבוא עבורם, הן עבירות חמורות, שמסבות לכלכלה הישראלית נזק רב ופוגעות ביבואנים שומרי חוק, שמשלמים מסי יבוא על פי דין. אלה אינם יכולים להתחרות במחירים זולים של יבואנים שהתחמקו מתשלום המס.

למרות זאת, מסתיימים מקרים רבים בהם התגלו עבירות מס בעונשים קלים בלבד, כגון כופר כסף המוטל על ידי רשות המיסים (מבלי שהתיק יגיע לפתחו של בית המשפט), או עבודות שירות ומאסר על תנאי, המוטלים על ידי בתי המשפט.

חתימה על הסדרי טיעון למול המדינה מובילה, בחלקם הארי של המקרים, להקלה משמעותית בעונשים שנגזרים על ידי בית המשפט על נאשמים בתיקים פליליים שונים, כולל עבירות מכס. עובדה זאת נובעת בין השאר מכך, שעל ידי חתימה על הסדרי טיעון חוסכים הנאשמים זמן שיפוטי יקר, הן לבתי המשפט והן לפרקליטות, משום, שהסדרי טיעון מייתרים את הצורך לנהל הליך הוכחות לצורך הוכחת אשמת הנאשמים.

על פי החוק, הסדרי טיעון מהווים רק המלצה לבתי המשפט. על השופט לא חלה חובה לקבלם כפי שהם. אולם בפועל, בחלקם הארי של המקרים, נוטים בתי המשפט לקבל את הסדרי הטיעון ואינם מתערבים בהסדר שנחתם בין נאשמים למדינה.

לאחרונה קיבל בית משפט השלום באשדוד הסדר טיעון מקל, שנחתם בין המדינה לבין נאשם שהורשע בסיוע להברחת טובין לישראל. בית המשפט גזר על הנאשם שלושה חודשי מאסר על תנאי וקנס בסך 20 אלף שקל.

מגזר הדין עולה שבעל עסק למסחר קמעונאי ומתנות ייבא לישראל מכולות של אביזרי הלבשה וכלי בית. הוא אפשר לאדם אחר לייבא טובין אחרים במסגרת אותם משלוחים, אולם תחת שם בית העסק.

במסגרת בדיקה שבוצעה על ידי המכס במכולות שהגיעו לישראל, התגלה שמעבר לאביזרי ההלבשה וכלי הבית, הוסלקו במכולות גם כדורים לטיפול באין אונות וכדורים להרזיה, שהתגלו כמזויפים וגם ככאלו שהיה בהם כדי לסכן את הציבור. זאת מבלי שהוצגו רישיונות מתאימים ותוך התחמקות מתשלום מס בגין הטובין.

במסגרת עסקת טיעון ביקשה המדינה לגזור על בעליו של העסק עונש מקל באופן יחסי. סוכם על שלושה חודשי מאסר על תנאי וקנס בסך 20 אלף שקל.

המדינה הצדיקה את הסדר הטיעון בכך שהנאשם אינו העבריין העיקרי שבתיק, אלא הוא רק מואשם בסיוע לאדם אחר להבריח את הטובין. בנוסף טענה המדינה שהנאשם שיתף פעולה באופן מלא בחקירה וסייע לאתר את אותו אדם אחר. השופט אלון רום קיבל את הסדר הטיעון המוסכם.

במקרה אחר, שנפסק בסוף שנת 2011, הורשע סוכן מכס, שהיה בעל מניות ומנהל בחברה שעסקה בעמילות מכס, בכך שסייע בהברחת מכולות לישראל דרך נמל חיפה. מגזר הדין עולה שהסוכן דיווח לרשויות המכס שהמכולות מיועדות ליצוא לירדן וכי ישראל מהווה רק תחנת ביניים. על מנת להשלים את מהלך ההברחה, הגיש הנאשם לרשות המכס שטרי מטען וחשבונות ספק פיקטיביים, שכללו שם של יבואנים ירדניים עימם הוא עבד בעבר.

באותו המקרה, גזר השופט זאיד פלאח מבית משפט השלום בחיפה על הנאשם עונש חמור של 15 חודשי מאסר בפועל, שישה חודשי מאסר על תנאי וקנס בסך 50 אלף שקל.

במקרים חמורים לא פחות, בהן נגרעו מקופת המדינה מסי יבוא במיליוני שקלים, בחר בית המשפט להסתפק בעונש של עבודות שירות וקנס כספי, בעיקר בשל כך שהנאשמים הצליחו להגיע לבית המשפט לשלב הטיעונים לעונש כשבידיהם כבר הסדר טיעון עם המדינה.

למשל, לפני כשנה גזר בית משפט השלום בראשון לציון עונש של עבודות שירות וקנס כספי על יבואן, שהורשע בהתחמקות מתשלום מסי יבוא בסך של כ-2 מיליון שקל.

במקרה אחר, לפני יותר משנה, גזר אותו בית משפט על עובדים בחברת בגדי הים גוטקס עבודות שירות וקנס כספי, במקרה בו נגרעו מקופת המדינה מסי יבוא בסך של למעלה מ-6 מיליון שקל.

במקרה נוסף, בו נגרעו מקופת המדינה מסי יבוא בסך של כ-750 אלף שקל, הסתפק בית משפט השלום באשדוד בהטלת עבודות שירות וקנס בשל הסדר .

 


תלוי בנזק שנגרם למדינה

* האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי.

 

* עו"ד גיל נדל הכותב הינו עורך דין העוסק בדיני יבוא ויצוא, מסים עקיפים, דיני סחר חוץ, הובלה ושילוח בינלאומי וקנין רוחני, ומשמש כיועץ המשפטי של לשכת סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים – תל אביב. ניתן להוריד מאמרים נוספים פרי עטו של עו"ד גיל נדל באתר האינטרנט:www.nadel-law.co.il