"הממשלה פוגעת בכושר התחרות של היצוא"

נשיא איגוד לשכות המסחר עו"ד אוריאל לין שלל את החזקות השקל כבעיה של היצוא. תחת זאת, הוא ציין את העלייה בעלויות של המגזר העסקי בידי המונופולים, תעריפי החשמל והארנונה המאמירים והשיבושים בנמלי הים


00:00 ,11.12.2013 מאת: מערכת פורט2פורט

מול הדאגה שהובעה בנוגע לפגיעה בייצוא הישראלי עקב היחלשות הדולר, ציין נשיא איגוד לשכות המסחר עו"ד אוריאל לין כי הבעיה היא, שתמיד מנסים למצוא את הפתרונות בדרך הקלה.

הדברים של לין נאמרו בפני פורום סגור של חברי הנהלת האיגוד.

אמר לין: "לחיזוק השקל יש גם תרומות חיוביות רבות למשק. הפתרון לחיזוק הייצוא הישראלי אינו עובר דרך בנק ישראל, הפחתת ריבית הבנק, או חזרה לרכישת דולרים בצורה מאסיבית. הפתרון האמיתי הוא בצמצום העלויות המושתות על המגזר העסקי, בעיקר באמצעות המונופולים המוחלטים שבבעלות המדינה.

"משום מה, הממשלה מתעלמת כליל מהעובדה שהעלייה המתמדת בעלויות המושתות על המגזר העסקי על ידי המונופולים המוחלטים שבבעלות המדינה הם שפוגעים בצורה קשה בכושר הייצוא של ישראל.

"הייצוא הישראלי אינו רק יצוא מוצרים, אלא גם יצוא שירותים, שהיקפו כ-32% מכלל הייצוא. אולם, מה שעשתה הממשלה בשנים האחרונות אינו עידוד כושר התחרות של הייצוא, אלא הכשלתו באופן מתמיד ושיטתי".

כדוגמאות לפגיעה ציין לין את: תעריפי החשמל שעלו ב-32% החל מ-2011, ובהתאם לרפורמה המבצבצת ימשיכו לעלות; הארנונות הכלליות הועלו על ידי הרשויות המקומיות בצורה פרועה וסיטונאית, ללא פיקוח נאות של משרדי הפנים והאוצר; נמלי הים פועלים ללא התייעלות, תוך שיבושים בעבודה, השהיית פריקת אוניות ועלויות נוספות, ללא שמץ של תחרות וממשיכים בתפקודם הכושל; רכבת ישראל שהודיעה כי בקו המרכזי שלה (בין חיפה ואשדוד) יועלו שיעורי התובלה בלא פחות מ-21% ושינוע מכולה כבדה ב-32%; בנוסף, הכבדות ללא הפסק, אם מכוח רגולציה ואם מכוח חקיקה של הכנסת.