ירדן: קשיים בפרויקט הרכבת הקלה בין רבת עמון וזרקא

ועדת ההיגוי של הפרויקט החליטה להתיר את ההסכם עם הקבוצה שזכתה במכרז וזאת בעקבות אי עמידה בזמנים ולאחר שניתנו לה שתי הארכות במועדים. ייתכן והפרויקט יועבר לזוכה השני במכרז


00:00 ,25.03.2008 מאת: מערכת פורט2פורט

ועדת ההיגוי של הפרויקט החליטה להתיר את ההסכם עם הקבוצה שזכתה במכרז וזאת בעקבות אי עמידה בזמנים ולאחר שניתנו לה שתי הארכות במועדים. ייתכן והפרויקט יועבר לזוכה השני במכרז
 
פרויקט הרכבת הקלה בין רבת עמון בירת ירדן לעיר זרקא מצפון מזרח לה עלה סופית על שרטון. התקשורת בירדן מדווחת כי ועדת ההיגוי של הפרויקט החליטה להתיר את ההסכם עם הקבוצה המשותפת לחברות מפקיסטן, סין, ארה"ב וירדן אשר זכתה במכרז להקמה והפעלה של קו הרכבת הקלה רבת עמון – זרקא.
 
הקבוצה אשר זכתה במכרז מורכבת מהחברה לפיתוח תשתיות IDC מירדן, חברת סעדאללה ח'אן מפקיסטאן, חברת הייקרבקס מארה"ב, וחברת CETC מסין בשיטת BOT למשך 30 שנה.
 
ההחלטה להתיר את ההסכם התקבלה בעקבות אי עמידה במועדים המוסכמים לאחר שניתנו לקבוצה הזוכה שתי הארכות להשיג את הערבויות הבנקאיות הדרושות לביצוע הפרויקט על פי ההסכם. היקפו הכולל של הפרויקט, אשר נחתם במאי 2007, עמד על 217 מיליון דולר למשך שנתיים וחצי, וממשלת ירדן התחייבה לממנן חלק ממנו בהיקף של 85 מיליון דולר. ממשלת ירדן אף התחייבה להגביל את מספר האוטובוסים הפועלים בין שתי הערים ולהעניק לפרויקט פטור ממס למשך עשר שנים.
 
כעת ממתינים בירדן להחלטת ועדת ההיגוי לגבי אפשרות מסירת הפרויקט לזוכה השני במכרז, קבוצת חברות מכווית ומספרד. ברבת עמון מבהירים כי הסיבה העיקרית לעיכובים בפרויקט הרכבת הקלה בין רבת עמון וזרקא היא עלותם הגבוהה של הפיצויים אותם התחייב הזוכה בפרויקט על פי הסכם הזיכיון לשלם לבעלי הקרקעות בתוואי הרכבת הקלה תמורת פינוי וסגירת דרכים וכבישים.
 
על פי התוכנית, מסילת הרכבת הקלה בין רבת עמון לעיר זרקא מצפון מזרח לבירה הירדנית תשתרע על פני 29 קילומטר והיא צפויה להקטין את תנועת כלי הרכב בין הבירה רבת עמון לעיר זרקא כאשר שתי הערים מאכלסות 50% מכלל תושבי ירדן.
 
מספר הנוסעים הצפוי ביום מוערך ב-100 עד 150 אלף איש. הרכבת תנוע על מסילת ברזל בין מרכז רע'דאן ברבת עמון והעיר זרקא. בשלב הראשון תכלול הרכבת 36 קרונות והיא תנוע במהירות של 90 קילומטר בשעה. הרכבת החדשה תגמא את המרחק בין שתי הערים ב-36.5 דקות וצפויה לבצע 78 נסיעות ביום בתדירות של 10 דקות בשעות העומס.