התעשיינים: כנס מיוחד על יחסי הסחר בין ישראל לטורקיה

במסגרת הכנס נפגש מ"מ שגריר טורקיה בישראל עם בכירים בממשל ובמשק הישראלי והביע רצון לחזק את הקשרים המסחריים בין המדינות


11:07 ,10.10.2016 מאת: מערכת פורט2פורט

מועצת העסקים ולשכת המסחר והתעשיה ישראל טורקיה, בשיתוף עם התאחדות התעשיינים, ערכה בתל אביב בשבוע האחרון כנס מיוחד שדן בהשלכות הכלכליות והעסקיות של הסכם "נרמול" היחסים בין ישראל לטורקיה. הכנס החל בדקה דומיה של האורחים הטורקיים הנשיא לשעבר, שמעון פרס ז"ל. לאחר מכן הביעו האישים רמי דרג משתי המדינות, הערכות לגבי עתיד יחסי הסחר בין ישראל לטורקיה.

 

ממלא מקום שגריר טורקיה בישראל, ג'אם אוטקאן (Cem Utkan), הביע הערכות אופטימיות לגבי הסיכוי להחזיר את תנופת הסחר בין המדינות, תנופה שדעכה בשש השנים האחרונות מאז ניתוק היחסים הדיפלומטיים בין המדינות.

 

יו"ר מועצת העסקים ולשכת המסחר והתעשייה ישראל טורקיה, מנשה כרמון, דחק מצדו בשתי הממשלות, לא להסתפק במילות עידוד בלבד אלא ביקש להכין תוכנית עבודה מעשית במטרה להחזיר את אמונם של חברות ישראליות במשק הטורקי.

 

מנשה כרמון קבל על העובדה שמרבית היצוא הישראלי לטורקיה בשנים האחרונות כולל מרכיב אחד בלבד והוא תחום תזקיקי הנפט, בעוד יותר ויותר סקטורים במשק הישראלי נטשו את השוק הטורקי לנוכח המשבר המדיני החמור בין המדינות.

 

יו"ר מועצת העסקים טורקיה ישראל, חסן אקצקיאליגו (Hasan Akcakayalioglu),שמרכזה באיסטנבול, הציג תמונת מצב של המשק הטורקי, והדגיש כי למרות התהפוכות שעברה טורקיה, במרכזם ניסיון ההפיכה ביולי האחרון, המשק הטורקי מתאושש, והדגיש את רצונה של הקהילה העסקית בטורקיה לחדש את שיתופי הפעולה עם ישראל, בכללם בתחום האנרגיה.

 

סגן ראש אגף כלכלה במשרד החוץ, אלי לב, קרא לממשלת טורקיה לפעול להסרת חסמים בהשתתפות חברות ישראליות במכרזים לאומיים בטורקיה.

 

שגריר לשעבר באיחוד האירופי וחוקר בכיר במכון למחקרי בטחון לאומי, ד"ר עודד ערן, אמר כי למרות נרמול היחסים בין שתי המדינות, עדיין צפויות מהמורות מדיניות לא פשוטות, כגון נושא הסכסוך עם הפלסטינים, העלולות לפגוע בהצלחת מהלך הפיוס. כמו כן הוא קרא לממשלות ישראל וטורקיה לשתף פעולה במימוש הזדמנויות עסקיות בארצות שלישיות, בעיקר באפריקה וברשות הפלסטינית.