חישוב מסי יבוא ביבוא טובין לישראל

מסי היבוא מורכבים מסוגי מסים שונים בהם מכס, מס קנייה ומע"מ. כיצד מחושב הערך למכס על בסיסו מחושבים מסי היבוא? כל התשובות במאמר שלפניכם


11:49 ,22.12.2016 מאת: חיים פרי

מסי היבוא בישראל מתחלקים למספר סוגי מס לפי סוג המוצר, סיווג המכס שלו, מחירו ופרמטרים נוספים. תשלום המכס הינו רק מרכיב אחד מבין מרכיבי התשלום על יבוא טובין לישראל. 

 

מכס הינו מס עקיף המוטל על יבוא טובין כאשר בפועל על חלק ניכר מהמוצרים שנייבא לא נשלם מכס. זאת מאחר והמוצר המיובא פטור ממכס או מאחר והמוצר מיובא ממדינת עמה יש לישראל הסכם סחר והטובין עמדו בכל כללי המקור.

 

מס נוסף הינו מס קנייה. מס קנייה הינו מס החל על המוצר ולא נחשב כמס מפלה יבוא. מס קנייה החל על מוצר מסוים חל באותה המידה ובאותו השיעור על המוצר גם במידה והוא מייצור מקומי. על רוב הטובין המיובאים לישראל לא חל מס קנייה. מס קנייה על טובין מיובאים משולם במהלך תהליך השחרור ביחד עם תשלום המכס, וכמובן שקיים גם מס ערך מוסף (מע"מ) המשולם גם הוא בשלב התרת המכס.

 

מכס החל על המוצר מחושב מהסכום שמוגדר כערך למכס. במידה וחל על המוצר מס קנייה הוא מחושב על הערך למכס בתוספת המכס ששולם בפועל.

 

לעתים המס הינו מס קצוב והוא משולם כערך נקוב ליחידת מידה ללא תלות בערך הטובין.

מס הערך המוסף (מע"מ) משולם על הסכום המצטבר הכולל את הערך למכס + המכס בפועל + מס הקנייה (אם חל).

 

ערך למכס

 

מה הוא הערך למכס על בסיסו מחושבים מסי היבוא? במשלוח מטענים באוויר המחיר CIP הוא הערך למכס, דהיינו, מחיר הקנייה + הובלה ועלויות נוספות במדינת המקור + הובלה אווירית עד נמל התעופה במדינת היעד + עלות הביטוח.

 

במשלוח מטענים בים הערך למכס הינו המחיר CIF ועוד 0.6% מתוך המחיר CIF. מחיר CIF משמעותו מחיר הקנייה + ההובלות במדינת המקור + ההובלה הימית + עלות הביטוח.

התוספת בשיעור 0.6% מבטאת את אגרות הנמל לצורך חישוב הערך למכס. במשלוחים באוויר התוספת הזו לא קיימת.

 

 

הערכת טובין לצורכי מכס

 

מדינת ישראל חתומה על נספח להסכם GATT אשר עוסק בהערכת טובין לצורכי מכס. על פי עקרונות ההסכם המחייב גם בישראל, המכס יקבע את ערך הטובין לצורכי מכס על פי שווי העסקה, כלומר, על פי הסכום הנקוב בחשבון הספק. אין זה אומר שנפתחה אוטוסטרדה להונאות. המכס רשאי לבקש הוכחות כגון מחירונים והתכתבויות בין הספק ליבואן על מנת להיווכח כי המחיר בחשבון הספק אכן מבטא את המחיר הנכון לעסקה.

 

אולם מרגע שהוסכם כי המחיר הנקוב הוא אכן המחיר ששולם הרי שמחיר זה יילקח בחשבון לצורך חישוב לצורכי מכס ללא ביצוע הרמות ערך כלשהן. הדבר אף מעוגן בתקדימים משפטיים. זהו למעשה אחד המקורות לתצהיר היבואן שכולנו מכירים.

 

מטבע הדברים החשבון אותו נקבל מהספק יהיה נקוב במטבע חוץ כלשהו: דולר , אירו , ליש"ט וכדומה. לצורך קביעת ערך הטובין לצורכי מכס יש לתרגם את ערך החשבון מהערך במט"ח לערך בשקלים.

 

על פי איזה שער מטבע יתורגם חשבון הספק לשקלים? שערי המטבעות במחשבי המכס לא מתעדכנים על בסיס יומי אלא על בסיס שבועי. שערי המטבעות השונים מתעדכנים כל יום שלישי בבוקר והם בתוקף עד ליום שני שאחריו בסוף היום (למעט חריגים). השער אשר יעודכן במחשבי המכס ביום שלישי בבוקר הינו השער היציג של יום שישי הקודם + חצי אחוז (0.5%).

 

סכום המכס המשולם הינו מכפלת הערך למכס של הטובין בשיעור המכס של אותם הטובין כפי שמפורטים בתעריף המכס. כאשר המשלוח הינו משלוח הומוגני, כלומר, עם סיווג מכס אחיד ושיעור מכס אחיד לכל המשלוח, הרי שהמכפלה הינה פשוטה. חישוב הערך למכס הינו חישוב פשוט למדי כפי שהוסבר לעיל.

 

במידה והמשלוח כולל טובין שונים בסיווגי מכס שונים בשיעורי מכס שונים החישוב מורכב יותר מאחר ויש למצוא דרך להעמיס בצורה פרופורציונלית נכונה את עלויות ההובלה והביטוח המרכיבים את הערך למכס על כל מוצר ומוצר שבמשלוח.

 

כאו נכנס לתמונה המונח הנקרא "מדד למכס". המדד למכס מבטא את הערך למכס בשקלים של כל יחידת מטבע בחשבון הספק (דולר, אירו, ליש"ט על פי העניין).

 

נוסחת חישוב המדד למכס הינה חלוקת הערך למכס בשקלים של כלל המשלוח, בסכום חשבון הספק במט"ח. בסכום של חשבון הספק כפי שמופיע בחשבון הספק במטבע המקור ולא בערכו בשקלים.

 

עסקת יבוא בה חשבון הספק עומד על 10,000 דולר והערך למכס של כלל המשלוח הינו 50 אלף שקל המדד למכס הינו 5 שקלים. דהיינו, כל 1 דולר בחשבון הספק ערכו לצורכי מכס הינו 5 שקלים.

 

מוצר אשר מחיר הקנייה שלו בחשבון הספק הינו 100 דולר - שיעור המכס על מוצר זה על פי סיווג המכס ועל פי המפורט בתעריף המכס הינו 12%. חישוב המכס יהיה כדלהלן:

 

100 x 5 x 12% = 60 שקל

 

סכום המכס לכל יחידת מוצר יהיה 60 שקל סכום זה יוכפל בכמות היחידות. כך לגבי כל מוצר ומוצר שבמשלוח.

 

סיכום כלל סכומי המכס לכל המוצרים שבמשלוח מהווים את סה"כ המכס המשולם בתיק.

באשר לטובין החייבים בתשלום מס קנייה - הערך לצורך חישוב מס קנייה יחושב על בסיס הערך למכס + המכס ששולם בפועל. (תוך לקיחה בחשבון של מרכיב התמ"א - תוספת מכסת אחוזים - במידה וקיים) אלא אם מדובר במס קצוב כגון מס הקנייה על בירה ועל עוד מוצרים רבים נוספים שהינו סכום נקוב לליטר ללא קשר לערך הטובין.

 

מס הערך המוסף משולם על סכום הערך למכס + המכס ששולם בפועל + (מס קנייה ששולם במידה וחל על המוצר). הסכום הכולל יוכפל בשיעור מס הערך המוסף (נכון להיום 17%)

 

 

טיפ הזהב

 

ידע הוא כוח. חשוב שיבואן ידע מראש מה סיווג המכס של הטובין אותם הוא מייבא, מה הם דרישות חוקיות היבוא לגבי אותו המוצר, מהו סכום המכס אותו יהיה עליו לשלם על הטובין המיובאים ומה סכום מס הקנייה במידה ואכן קיים מס קנייה על אותו מוצר ספציפי. זהו תנאי הכרחי לתמחור מראש של הטובין המיובאים.

 

חשוב להזכיר את מה שכבר נכתב במאמרים בנושא הסכמי הסחר - כל ההקלות במסגרת הסכמי הסחר הם אך ורק על מרכיב המכס. מוצר עליו חל מס קנייה - מס הקנייה תמיד ישולם ללא קשר למדינת המקור של אותו המוצר.

 

 


חיים פרי הינו מומחה בנושאי יבוא, יצוא וסחר בינלאומי ומייעץ מזה כ-20 שנה לחברות כיצד לחסוך בעלויות היבוא והיצוא. זהו מאמר נוסף בסדרת מאמרים בנושא תחום היבוא שמתפרסמת באתר PORT2PORT בימי חמישי. מאמרים שהתפרסמו בסדרה זו עסקו בתנאי ה-INCOTERMS, ביטוח מטענים, שיטות תשלום שונות ועוד. פרטים נוספים ניתן למצוא באתר www.multisphera.com