שילוח בינלאומי – הובלה ימית חלק א'

עלות ההובלה הימית מורכבת ממכלול של מספר מרכיבים כמו גם מונחים מקצועיים שכדאי להכיר. מאמר נוסף בסדרת המאמרים "יבוא – איך לעשות את זה נכון"


11:08 ,13.10.2016 מאת: חיים פרי

הובלת מטענים בים יכולה להתבצע בשני אופנים שונים: משלוח מטעני FCL (Full Container Load) ומשלוח מטעני LCL (Less Than Container Load).

 

כאשר מדובר במטען FCL משמעות הדבר היא שהמכולה על כל תכולתה מיועדת ליבואן אחד. מכולה זאת תיפתח לראשונה במחסני היבואן (לא נחשיב פתיחה לצורך בדיקת מכס בעת תהליך השחרור).

 

כאשר מדובר במטען LCL מדובר למעשה במטען חלקי אשר נשלח כחלק ממטען באיחוד מטענים (קונסולידציה) המבוצע על ידי המשלח הבינלאומי. חשוב להכיר את המונח TEU שפירושו Twenty Equivalent Unit, דהיינו במונחי מכולת 20 רגל.

 

כאשר בהצעת המחיר של המשלח הבינלאומי נרשם לגבי סעיף מסוים עלות של 500$/  TEU המשמעות היא כי בהובלת המטען במכולת 20 רגל העלות תהיה 500 דולר בעוד שבמידה וההובלה תתבצע במכולת 40 רגל (אשר שוות ערך לשתי מכולות TEU) תהיה  העלות הרלוונטית 1,000 דולר.

 

 

עלות ההובלה הימית מורכבת ממכלול של מספר מרכיבים:

 

עלות ההובלה עצמה - Freight

היטלים שונים – Surcharges

דמים

 

עלות ההובלה וההיטלים הם סכומי עלות המועברים לסוכן האנייה והם מחושבים על פי שיטת ההובלה. במשלוחי FCL עלות ההובלה וההיטלים יהיו על בסיס מה שמכונה Box Rate דהיינו מחיר למכולה / TEU ללא קשר לנפח המטען במכולה. עבור מכולה המכילה 5 קרטונים או 50 קרטונים או 500 קרטונים ייגבה עלות הובלה והיטלים זהים. זאת כמובן במטעני FCL בלבד.

 

במשלוחי LCL ההובלה וההיטלים ישולמו על פי נפח המטען או משקלו - הגבוה מבין השניים. הצעת המחיר תנקוב עלות כלשהי ל-W/M. כלומר למשקל המטען במונחי טונות או נפח המטען במונחי ממ"ק (מטר מעוקב). המחיר הנקוב בהצעה יוכפל בנתון בעל הערך המספרי הגבוה יותר.

 

לדוגמה: הצעת המחיר הינה 60$  W/M המשמעות היא כי העלות שתשולם תהיה 60$ כפול הנתון בעל הערך המספרי הגבוה יותר בערכים מוחלטים: מספר הטונות או מספר הממ"ק – CBM (Cubic Meters). מטען שמשקלו 2 טון בנפח של 4 מ"ק. מאחר והערך המספרי של 4 גבוה מ-2 הרי שעלות ההובלה תהיה 60 X 4 = 240 $.

 

בדרך כלל מינימום תעריף ההובלה יהיה שווה ערך לעלות הובלת מטען של 1 ממ"ק. נוסחת החיוב הנ"ל נכונה לחישוב תעריף ההובלה וההיטלים כאחד. עבור ההיטלים ידרוש המשלוח ברוב המקרים סכום מינימום, בדרך כלל 10$. המשמעות היא שעבור מטענים בנפח מאוד קטן העלות הופכת להיות באופן יחסי מאוד גבוהה.

 

דמי ריקון במשלוחי LCL מחושבים מהמשקל בלבד ללא כל תלות בנפח המטען. במצב השוק התחרותי הקיים היום, הצעת המחיר שנקבל תהיה במקרים רבים הצעת מחיר All In, כלומר, הצעה הכוללת גם את סכומי ההיטלים ללא פירוט נפרד של סכומים אלה.

 

"דמים" הינו סכום המשולם לסוכן האנייה המקומי עבור שירותים מקומיים כגון פקודת מסירה, תקשורת, שידור וכדומה. זו גם הסיבה שלסכומים אלה על פי חוק יוסיף המשלח  מע"מ. במרבית המקרים רוב הדמים נגבים כסכום קבוע לשטר מטען בלי קשר לנפח המטען.

 

סעיף החיוב המוכר כ-THC ("דמי ניטול") הינו סוג של יצור כלאיים המשולם אף הוא לסוכן האנייה המקומי אך על בסיס חישוב של W/M באופן זהה לאופן חישוב ההיטלים.

 

חשוב לזכור כי עלות ההובלה הימית על כל מרכיביה כוללת בתוכה הרבה מאד סעיפים  בשמות שונים ובבסיס חיוב שונה, עובדה הגורמת במקרים רבים לחוסר בהירות אצל בעלי המטענים באשר לעלות המדויקת עליהם לשלם.

 

חוסר הבהירות קיים באשר לסעיפי החיוב, סכומי החיוב, שער המטבע על פיו מתרגם המשלח הבינלאומי את תעריפיו ממט"ח לשקל ועוד ולכן חשוב לקבל את הצעת המחיר בכתב בלבד, לעמוד על כך כי ההצעה תכלול את כל הסעיפים הרלוונטיים ולבצע את כל הבירורים טרם הזמנת ההובלה. חשוב לוודא כי כל מרכיבי ההצעה ברורים לחלוטין וכי קיימת בהירות מלאה באשר לעלות אותה נצטרך לשלם.

 

מרגע  שהוזמן השילוח כל תיקון, שינוי או שיפור הינם כמעט בלתי אפשריים. במקרים רבים של משלוחי FCL יופיע כחלק מחיוב ההובלה סעיף הנקרא "פיקדון". מדובר בפיקדון הנגבה מראש על חשבון דמי השהייה במידה ואכן ייווצרו. פיקדון מעצם הגדרתו הינו סכום שאמור להיסגר בסוף התהליך ולכן חשוב להקפיד ולקבל את החישוב הסופי של דמי ההשהייה שנגבו על ידי סוכן האנייה ולעמוד על קבלת הזיכוי על ההפרשים במידה ואכן קיימים. קורה לא אחת שסכומים אלה מתמסמסים וההפרשים אינם מוחזרים ולכן יש לעקוב אחרי סכומים אלה ולוודא כי עודפי הפיקדון אכן מוחזרים.

 

 

טיפ הזהב

 

הבנת כל סעיף וסעיף מסעיפי החיוב ובחינה מקצועית של הסכומים השונים עשויה לחסוך כסף רב מאוד בעלויות השילוח הבינלאומי. את הצעת המחיר מהמשלח הבינלאומי יש לקבל תמיד כהצעה מלאה ומפורטת בכתב כשהיא כוללת את כל סעיפי העלות הרלוונטיים וכן את המפתח להמרת הסכומים במט"ח לשקלים (רצוי לבצע את התשלום במטבע המקור), ואת ה-TT (Transit Time) - משך ההפלגה הצפוי על פי פרסומי חברת הספנות. במשלוחי FCL  על ההצעה לפרט את מספר הימים החופשיים מתשלום דמי השהייה.

 

מאמר זה דן במספר נושאים מרכזיים בתהליך ההובלה הימית ובחישוב עלויות והוא מתייחס אך ורק להובלת מטענים במכולות ואינו מתייחס להובלה של מטען כללי. המאמר הבא יתמקד בנושא שטר המטען הימי.

 

 


חיים פרי הינו מומחה בנושאי יבוא, יצוא וסחר בינלאומי ומייעץ מזה כ-20 שנה לחברות כיצד לחסוך בעלויות היבוא והיצוא. זהו מאמר נוסף בסדרת מאמרים בנושא תחום היבוא שמתפרסמת באתר PORT2PORT בימי חמישי. מאמרים נוספים יעסקו בשיטות תשלום ומכתבי אשראי, הובלה ימית, הובלה אווירית ועוד. פרטים נוספים ניתן למצוא באתר www.multisphera.com