שילוח בינלאומי – הובלה ימית חלק ב'

במאמר זה נתמקד באחד המסמכים החשובים בתהליך ההובלה הימית – שטר המטען הימי. מהן תכונותיו העיקריות של שטר המטען הימי וכיצד ניתן לשחרר את הסחורה שייבאנו לארץ. מאמר נוסף בסדרת המאמרים "יבוא – איך לעשות את זה נכון"


10:34 ,27.10.2016 מאת: חיים פרי

במאמר הקודם התמקדנו בתהליך ההובלה הימית ובעלויות הכרוכות בתהליך. מאמר זה עוסק בתכונותיו העיקריות של שטר המטען הימי שכן שטר המטען הימי הינו אחד המסמכים החשובים בתהליך ההובלה הימית.

 

לשטר המטען הימי 3 תכונות עיקריות:

 

שטר המטען מהווה אישור קבלה מטעם המוביל. על גבי שטר המטען מאשר המוביל את קבלת המטען, נתוני המטען (משקל, נפח ועוד). הביטוי CLEAN ON BOARD המופיע על גבי שטר המטען משמעותו כי המוביל מאשר את קבלת המטען כאשר מבחינה חזותית חיצונית הינו נראה תקין. אין בכך כדי לקבל אחריות באשר לתכולה או תקינותה. במונח המופיע על גבי שטר המטען STC (Said to Contain, ובתרגום לעברית "אמור להכיל"), אומר המוביל כי על פי האינפורמציה אשר נמסרה לו על ידי השולח התכולה אמורה להיות זאת שמצוינת בשטר המטען אך הוא, המוביל, אינו לוקח אחריות על כך.

 

שטר המטען הינו ראייה לקיום החוזה ותנאיו. החוזה שבין חברת ההובלה לגורם אשר כרת עמה את חוזה ההובלה - הקונה או המוכר על פי תנאי המכר. הפירוט מופיע בעמוד הראשון של שטר המטען תחת הכותרת Terms and Conditions.

 

שטר המטען הינו מסמך חזקה. כלומר, הגורם שאוחז בשטר המטען כחוק הוא בעל החזקה במטען. "מחזיק כחוק" פירושו להיות המוטב על גבי שטר המטען או להחזיק בשטר המטען מכוח הסבה שבוצעה בו. את העברת החזקה במטען מהמוביל למקבל לפני הכניסה לתהליך התרת המכס מבצעים באמצעות המסמך המוכר בשם "פקודת מסירה". שטר מטען אשר בתיבת ה- Consignee ("נשגר" בתרגום לעברית, זה שמשגרים אליו את המשלוח) מצוין בו To Order או To Order Of הינו בשטר מטען בר הסבה בדומה להמחאה אותה ניתן להסב מגורם אחד לגורם אחד. לעומת זאת, שטר מטען בו יופיע בתיבת ה-Consignee שם המוטב יהיה בדרך כלל בחזקת "המחאה למוטב בלבד", כלומר, שטר מטען שאינו ניתן להסבה לגורם אחר. המוטב יהיה היבואן המשחרר ועל שמו יופק רשימון היבוא. בעסקה אשר בוצעה באחת משיטות התשלום הדוקומנטריות כמובן שהבנק יופיע כמוטב על גבי  שטר המטען. הבנק יסב את שטר המטען לטובת המקבל.

 

על מנת לשחרר מטען אשר נשלח עם שטר מטען Bill of Lading ידרוש המוביל אשר הפיק את שטר המטען לקבל בנוסף לתשלום העלויות אותן הינו זכאי לקבל גם העתק מקורי אחד לפחות מוסב. קיימת אפשרות שהמטען יישלח עם מסמך הנקרא Sea Way Bill ולא עם Bill of Lading - מסמך זה, בניגוד לשטר המטען (Bill of Lading) אינו מהווה מסמך חזקה, אינו בר-הסבה ואשר על כן אין צורך להציג מסמך מקור לשם קבלת פקודת המסירה.

 

כל שטר מטען או Sea Way Bill לעולם יציין על פניו את מקום תשלום ההובלה. בעסקאות אשר בוצעו באחד מתנאי המכר מקבוצה E או F בהם תשלום ההובלה יבוצע על ידי הקונה במדינת היעד יצוין על גבי שטר המטען Freight Collect או Freight payable at Destination. משמעות הדבר כי התשלום יבוצע במדינת היעד על ידי הקונה בבואו לפדות פקודת מסירה.

 

כאשר העסקה היא באחד ממונחי המכר מקבוצה C או D - עסקאות בהם תשלום ההובלה הראשית מבוצע על ידי המוכר במדינת היצוא - יצוין על גבי שטר המטען Freight Prepaid, כלומר, ההובלה שולמה מראש על ידי המוכר.

 

נתון נוסף אשר מצוין על גבי שטר המטען הינו סטטוס המכס של המטען

כגון

FCL/FCL  -  HOUSE / HOUSE  כאשר מדובר במטען FCL מיצואן אחד ליבואן אחד.

LCL / LCL  -  CFS / CFS  כאשר מדובר במשלוחים חלקיים המבוצעים באיחוד מטענים ממספר יצואנים למספר יבואנים.

 

 

שטר המטען הימי יכול להיות אחד מהשניים:

 

MASTER BL 

זהו שטר המטען שהופק על ידי סוכן האנייה ישירות על שם היבואן עבור משלוח FCL שבוצעו באופן ישיר מול הסוכן האנייה, וזאת מבלי להזדקק לשירותי משלח בינלאומי, או שטר המטען שהפיק סוכן האנייה למשלח הבינלאומי במשלוחי קונסולידציה או במשלוח FCL שבוצע באמצעות משלוח בינלאומי.

 

HOUSE BILL OF LADING 

שטר מטען אותו מפיק המשלח הבינלאומי לטובת הלקוח במשלוח FCL אשר בוצע באמצעות המשלח או עבור כל אחד מבעלי המטענים המהווים חלק ממשלוח הקונסולידציה במשלוחי LCL.

 

 

 

 

טיפ הזהב

במציאות הקיימת בסחר הבינלאומי נוצרים לא אחת מצבים בהם מסמכי המשלוח "רודפים" אחרי המטען. משמעות הדבר היא כי המטען הגיע ליעדו אולם המסמכים טרם התקבלו ושחרור המטען מתעכב על כל המשתמע מכך (עלויות אחסנה והשהייה הכרוכות בכך). ניתן להימנע ממצב זה באמצעות מעבר לשימוש במסמך אותו הזכרנו במאמר – מסמך Sea Way Bill בתהליך המוכר כ-Express Release או כ-Telex Release שכן במקרה זה אין צורך להמתין למסמכי המקור לצורך קבלת פקודת המסירה. ככל שניתן רצוי ומומלץ להשתמש בשיטה זו אשר תחסוך מאתנו עלויות ואף מפחי נפש מיותרים. 

 

 

 


חיים פרי הינו מומחה בנושאי יבוא, יצוא וסחר בינלאומי ומייעץ מזה כ-20 שנה לחברות כיצד לחסוך בעלויות היבוא והיצוא. זהו מאמר נוסף בסדרת מאמרים בנושא תחום היבוא שמתפרסמת באתר PORT2PORT בימי חמישי. מאמרים נוספים יעסקו בשיטות תשלום ומכתבי אשראי, הובלה ימית, הובלה אווירית ועוד. פרטים נוספים ניתן למצוא באתר www.multisphera.com