אושר לקריאה שנייה ושלישית: סוכן מכס לא יישא באחריות אישית לחובות יבואנים לצד ג'

"בדומה לשאר בעלי המקצועות החופשיים שאינם נושאים באחריות אישית בגין חובות לקוחותיהם כלפי צדדים שלישיים, כך גם סוכני מכס לא יישאו באחריות אישית על חובות יבואנים לצדדים שלישיים", כך קובעת הצעת חוק שאושרה אתמול בבוקר, פה אחד, לקריאה שנייה ושלישית בוועדת הכספי


00:00 ,02.11.2011 מאת: מערכת פורט2פורט

אתמול אישרה ועדת הכספים של הכנסת, לקריאה שניה ושלישית, את הצעת חוק שהוגשה ע"י חברי הכנסת יריב לוין (ליכוד) וזאב בילסקי (קדימה), שנועדה להסיר מסוכני מכס אחריות אישית על חובות לקוחותיהם היבואנים כלפי הנמלים או כל גורם אחר.

במסגרת הדיון שנערך אמש הסביר ח"כ יריב לוין את מטרת החוק ואמר ש"אסור להעמיד את סוכן המכס במצב של חבויות בשם היבואן בדיוק כפי שהדבר מקובל ביחס למקצועות חופשיים כעורכי דין ורואי חשבון שאינם נושאים באחריות אישית בגין חובות לקוחותיהם".

במהלך הדיון הביעו נציגי התאחדות התעשיינים וכן היועצת המשפטית של נמל אשדוד התנגדות להצעת החוק באומרם כי "מדובר בהצעת חוק גורפת מדי וכי לא ניתן לפטור לחלוטין את פקידי המכס מאחריות בגין חובות היבואנים". לטענתם, "הנמלים לא יוכלו לתפקד במצב כזה ויהיה עליהם לדרוש ערבויות מהיבואנים וכן למצוא מנגנונים שונים על-מנת לוודא קבלת תשלומים בגין שירותי הנמלים. הדבר עשוי לגרור הגדלת הוצאות".

היועצת המשפטית של נמל אשדוד, עו"ד קרן רפלנסקי אלעד הוסיפה ש"על-פי-רוב, אין לנמלים כל מגע עם היבואנים עצמם אלא עם פקידי המכס בלבד ואישור הצעת החוק יכביד על עבודתם, כך שיידרשו לאתר את מזמיני הסחורות בחברות שונות על-מנת לגבות מהם חובות של היבואנים".

לעומת זאת, היועצת המשפטית של ועדת הכספים עו"ד שגית אפיק וכן יוזמי החוק טענו ש"ההצעה מאוזנת והובאה לקריאה שנייה ושלישית לאחר דין ודברים עם כל הגורמים הנוגעים בדבר ומתוך קבלת העיקרון בדבר אי חבות אישית כל עוד לא עוד לא סייע סוכן המכס ללקוחותיו להשתמט מתשלום לרשויות. "הצעת החוק עולה בקנה אחד עם הקבוע בחקיקה לגבי היקף האחריות האישית של בעלי מקצוע אחרים שיש לעבודתם היבטים של שליחות, כגון עורכי דין ורואי חשבון".

כאמור, הצעת החוק אושרה פה אחד והיא תועלה לקריאה שניה ושלישית.