כשלון בשיחות שרי ארגון הסחר העולמי

7 המדינות הגדולות לא הצליחו לגשר על הפערים בנושאי הפחתת הסיבסוד שמעניקות מדינות עשירות לחקלאים, פתיחת שווקים לייצוא של מוצרי תעשייה מארה"ב ואירופה, והפחתת מחסומי סחר למוצרים חקלאיים


00:00 ,30.07.2008 מאת: מערכת פורט2פורט

7 המדינות הגדולות לא הצליחו לגשר על הפערים בנושאי הפחתת הסיבסוד שמעניקות מדינות עשירות לחקלאים, פתיחת שווקים לייצוא של מוצרי תעשייה מארה"ב ואירופה, והפחתת מחסומי סחר למוצרים חקלאיים.
 
שיחות ארגון הסחר העולמי בג'נבה קרסו אמש, 9 ימים לאחר שהחלו – כך נמסר ממינהל סחר חוץ במשרד התמ"ת. 7 המדינות הגדולות לא הצליחו לגשר על הפערים בנושאי הפחתת הסיבסוד שמעניקות מדינות עשירות לחקלאים, פתיחת שווקים לייצוא של מוצרי תעשייה מארה"ב ואירופה, והפחתת מחסומי סחר למוצרים חקלאיים.
 
למרות שהושגו הסכמות על מספר נושאים, כגון שיעור הפחתת הסבסוד החקלאי בארה"ב ואירופה, השיחות התפרקו על רקע חוסר הסכמה על אופי "מנגנון הבטחון" החקלאי שינהיגו המדינות המתפתחות. הכישלון הנוכחי מצטרף לכישלונות דומים בשנתיים האחרונות.
 
כנס השרים הנוכחי שיזם מנכ"ל ארגון הסחר העולמי פאסקל לאמי, הווה ניסיון משמעותי אחרון לקדם את "סבב דוחה", טרם הבחירות הצפויות בארה"ב. ההערכה כעת היא שיקשה מאד לסיים את המו"מ עד תום 2008, כפי שהתבטא לאמי עצמו.
 
בועז הירש, משנה למנכ"ל ומנהל מינהל סחר חוץ במשרד התמ"ת שייצג את ישראל בשיחות, מסר כי ישראל מצרה על ההתפתחויות. "יש לנו אינטרס לסיום מוצלח ומהיר לסבב הסחר, שהחל בשנת 2001 בדוחה. מערכת הסחר הבינ"ל וכללי הסחר שהיא מייצגת חשובים עבור קידום הסחר הבינ"ל, וחדירה לשווקים חדשים".
 
הירש הוסיף כי עמדת ישראל במו"מ המתנהל על סחר במוצרים תעשייתיים וסחר בשירותים מכוונת ליצירת הזדמנויות ליצוא הישראלי. הירש ציין כי בשני הנושאים הללו לישראל עמדה הממוקמת "באמצע" בין מדינות שביקשו להשיג פתיחות שוק דרסטיות ע"י הסרת מכסים ואמצעים אחרים, לבין אלה שביקשו להמשיך ולשמור על ההגנות.
 
"עם זאת, לישראל עמדה זהירה ושמרנית בכל הנוגע להסרת מכסי היבוא עבור התוצרת החקלאית, זאת עקב אופיו הייחודי והרגיש של הסקטור החקלאי בישראל. בכך, לישראל אינטרס דומה לזה של מדינות כגון שוויץ, יפן ודרום קוריאה".
 
לטענת הירש, בנושא זכויות הקניין הרוחני, שעמד אף הוא על הפרק, ישראל נקטה בעמדה "נוקשה", בדומה לארה"ב. "ישראל העדיפה לא לדון בשינויים להסכם הקיים בנושא זכויות קניין הרוחני, כפי שדרשו הודו וברזיל, בתמיכת האיחוד האירופי".
 
עפ"י אחת ההערכות, ייתכן והכישלון הנוכחי יגרום לדחייה ארוכה, אף של מספר שנים באפשרות לסיכום הסכם סחר גלובלי חדש.
 
השיחות שהחלו בג'נבה ב 22 ביולי, התקיימו במסגרת "סבב דוחה", שהושק בבירה הקטארית בדצמבר 2001. סבוב הסחר זכה לכותרת "development round”  ומטרתו המוצהרת הנה הפחתת העוני  ע"י שילובן של מדינות מתפתחות במערכת הסחר הגלובלית. בכך, תוצאות הסבב אמורות להיות מוטות באופן ברור לטובת האינטרסים המסחריים של המדינות המתפתחות, באמצעות אימוץ כללי סחר א-סימטריים.
 
עם זאת, טרם כינוס השרים, הצהירו פיטר מנדלסון, נציב הסחר של האיחוד האירופי ועמיתתו האמריקאית סיזאן שוואב, כי יידרשו הטבות סחר משמעותיות עבור הייצוא התעשייתי שלהם  מצד "כלכלות מתעוררות" כגון הודו, סין וברזיל.

 

 

(מקור וידאו: http://www.wto.org)