מקסיקו מכפילה את המכס על רכבים מסין ל-50%

הממשלה במקסיקו מקדמת הצעת חוק להעלאת המכס על רכבים מתוצרת סין ומדינות אסיה נוספות מ-20% ל-50%. המהלך צפוי להיכנס לתוקף תוך 30 יום ממועד אישורו, ולפגוע גם ביבוא פלדה, אופנועים, טקסטיל וצעצועים


14:09 ,14.09.2025 מאת: מערכת פורט2פורט

נשיאת מקסיקו, קלודיה שיינבאום, הגישה לקונגרס הצעת חוק שמטרתה להעלות באופן דרמטי את שיעור המכס על רכבים שמיובאים מסין וממדינות אסיה נוספות. במסגרת ההצעה, המכס על רכבים יעלה מ-20% ל-50% עבור יבוא ממדינות שאינן נהנות מהסכמי סחר חופשי עם מקסיקו – צעד שצפוי להשפיע על יבוא בהיקף של כ-52 מיליארד דולר.

 

שר הכלכלה, מרסלו אברארד, הסביר כי הצעדים נועדו להגן על תעשיית הרכב המקומית, שמרכיבה כמעט רבע מהייצור התעשייתי במדינה. ״תעשיית הרכב מהווה 23% מהייצור התעשייתי הלאומי, ועלינו להגן עליה. אחת הדרכים היא להעלות את שיעור המכס על רכבים קלים״, אמר אברארד. בממשלה מעריכים כי הצעדים ישמרו על כ-325 אלף משרות בתעשייה ובמפעלים ברחבי מקסיקו.

 

התוכנית כוללת גם העלאת מכסים על פלדה, אופנועים, טקסטיל וצעצועים, ברמות שנעות בין 10% ל-50%. מרבית יבוא הרכב למקסיקו מגיע מסין, אך הרשימה כוללת גם את הודו, אינדונזיה, רוסיה, דרום קוריאה, תאילנד וטורקיה. רכבים מארה״ב וקנדה ימשיכו להיות פטורים ממכס במסגרת הסכם USMCA, בעוד שיבוא מיפן ומאירופה פטור מתוקף הסכמי סחר נוספים.

 

סין, שמספקת כמעט חמישית מהרכבים הנמכרים במקסיקו והפכה לאחד מנתיבי הסחר הצומחים ביותר בתחום המכולות עם המדינה, הזהירה מנקיטת צעדי תגובה. משרד הסחר בבייג׳ינג קרא למקסיקו ״לשקול היטב לפני ביצוע המהלך״, והוסיף כי ״סין ומקסיקו הן שותפות סחר חשובות זו לזו״. משרד החוץ הסיני הדגיש: ״ננקוט צעדים לשמירה על זכויותינו והאינטרסים שלנו, בהתאם לצורך״.

 

לארס ג׳נסן, מנכ״ל Vespucci Maritime, ציין כי במידה ותתפתח מלחמת סחר בין מקסיקו לסין, הלחץ על הביקוש בקווי הסחר הפסיפיים יגבר עוד יותר.

 

הצעת החוק מהווה חלק מבדיקה רחבה של מעל 1,400 מוצרי יבוא ממדינות שאינן שותפות סחר, במסגרת גיבוש התקציב לשנת 2026, כך לדברי שר האוצר אדגר אמדור סמורה. ההצעה צפויה לעבור להצבעה פורמלית בתחילת השנה הבאה.