ארגון התאגידים פרסם בתחילת השבוע מאמר שעוסק ברפורמת המכס בארה״ב ודן בשאלה כיצד משפיעים תעריפי המכס החדשים בארה״ב על פרמיית ביטוח מטענים. כידוע לכל, שיעור המכסים על סחורות המיובאות לארה״ב עולים באחוזים ניכרים ועומדים על כ-15%. כפי שפורסם בתקופה האחרונה, שיעור המכסים על סחורות המיובאות לארה״ב עולים באחוזים ניכרים. בנוסף להשפעה על תשלומי המכס, מומלץ ליצואנים לארה״ב לשקול כיצד השינויים בשיעור המכסים הללו משפיעים על ביטוח המטענים.
הביטוח הימי אמור לכסות את המטען בכפוף לתנאי הפוליסה מפני נזקים ממקור חיצוני במהלך ההובלה בין המדינות (אלא אם הוא נכתב במפורש לכיסוי מקומי בלבד).
הביטוח הימי כולל כיסוי למשלוחים / מטענים בינלאומיים. וכאשר שעורי מכס גבוהים נכנסים לתוקף על סחורות המיובאות לארצות הברית, עליכם לשקול כיצד סכום התוספת שאתם משלמים עבור מכסים, מסים ואגרות יכול להשפיע על פוליסת ביטוח המטען הקיימת שלכם או על כל פוליסה עתידית שתופק באמצעות המבטחים של חברתכם.
יש לקחת בחשבון את שיעור המכסים בעת חישוב שווי המטען
עם כל תעריף המכס שנקבע על ידי הרשויות בארה״ב, עליכם לחשוב מחדש על הערכת שווי הסחורות שלכם לצורך ביטוח המטען. והאם הכיסוי מספק גם מבחינת הערך המתאים, וזאת מנת להימנע מ״תת ביטוח״.
במונחים של ביטוח מטען, ״הערכת שווי״ היא אומדן של שווי המטען, שקובע את גובה הכיסוי הנדרש.
הערכת השווי המסורתית מחושבת בשיעור של CIF/ CIP + 10%. , כאשר ה-'C' מייצג 'Cost') עלות) וכולל את הסכום שהמבוטח משלם עבור הסחורה. ה-'F' מייצג 'Freight') הובלה) שהוא הסכום שהמבוטח משלם לחברת ההובלה כדי להביא את הסחורה.
חישוב מוסכם זה משמש את חברת הביטוח כדי לקבוע את הסכום המקסימלי שפוליסת ביטוח המטען תשלם במקרה של תביעה. התוספת של 10% מיועדת באופן מסורתי לכסות עלויות נלוות כגון: מכס ששולם, בדיקות מכס, אגרות נמל, עמלות סוכן, אחסנה.
הוצאות תביעה כלליות (עלויות הובלה יבשתית קצרה, עמלות העברה וכו׳). עם זאת, עלייה בשיעור המכס של 10% או 25%, תוספת ה-10% האופיינית שנלקחת בחשבון בפוליסה שלכם עלולה שלא להספיק כדי לכסות אתכם בכל מקרה של נזק ו/או אובדן.
חשוב לשאול את עצמכם ״מה יקרה אם אאבד את המשלוח הגדול ביותר שלי השנה באופן מוחלט או אם יוכרז TOTAL LOSS?״ ולוודא שאתם מכוסים לאירוע כה גדול בצורה נכונה ונבונה.
הבנת המושג ׳מכס ששולם׳
סכום המכס ששילם היצואן על המשלוח יכול להיכלל בתביעה רק אם המכס ששולם למכס ולרשות הגנת הגבולות בארה״ב נחשב ל׳מכס ששולם בפועל׳. מכס נחשב ל״שולם בפועל״ כאשר נוצרה החובה החוקית לשלמו. לכן, לא רק שהמכסים שולמו, אלא שהסחורה גם הוכנסה לצריכה במדינה. מאידך, אם האובדן שלכם מתרחש לפני שהמכס נחשב ל׳שולם בפועל׳, אזי סכום המכס ששולם לא ייכלל בסכום התביעה של פוליסת ביטוח המטען שלכם.
דוגמה להשפעת מכסים על ביטוח מטען
הטבלה למטה מדגימה דוגמה פשוטה לחישוב שספק ביטוח המטען שלכם יבצע כדי לקבוע את הסכום המקסימלי שתוכל הפוליסה לשלם במקרה של תביעה. דוגמה זו מניחה ששווי ה-CIF כולל הוא 100,000$, שלמבוטח יש השתתפות עצמית של 1,000$, וכי אין סעיפי הרחבה רלוונטיים או פיצויים מהמוביל שיש לקחת בחשבון.
ערך CIP/CIF כולל |
$100,000.00 |
---|---|
תוספת |
+$10,000.00 |
סך הכל % CIP/CIF + 10 |
110,000.00$ |
השתתפות עצמית - ראו הערה מטה |
($1,000.00) |
הפוליסה משלמת למבוטח |
109,000.00$ |
נוכח החישוב לעיל, ניתן להיווכח שהסכום המקסימלי שפוליסת ביטוח מטען זו יכולה לשלם הוא 109,000$. כעת בואו נראה מה קורה אם יש תביעה ולמבוטח יש מכס ששולם בפועל בסך 25,000$ כתוצאה משיעור מכס מוגבר שחל עליו.
עלות והובלה כוללת |
100,000.00$ |
---|---|
מכס ששולם בפועל |
25,000.00$ |
סכום אובדן כולל |
$125,000.00 |
סכום שניתן לקבל מהפוליסה |
109,000.00$ |
תת-ביטוח |
($16,000.00) |
כפי שניתן לראות, ישנו סכום של 16,000$ שהמבוטח לא הצליח לקבל חזרה בשל העובדה שהמכס ששולם בפועל בתביעה היה גבוה מהתוספת של 10% שנעשתה בעת עריכת הפוליסה. זוהי דרך ישירה שבה מכסים משפיעים על ביטוח מטען ויכולים לפגוע במבוטח כאשר מתרחשת תביעה.
וודאו שאתם לוקחים בחשבון את ״גבול הכיסוי לנזק ו/ או אובדן״
״גבול הכיסוי לאובדן״ הוא הסכום המקסימלי שפוליסת ביטוח מטען תשלם על תביעה אחת. לכן, אם לחברה שלכם יש גבול כיסוי לאובדן של 500,000$, גבול זה צריך להיות גבוה מספיק כדי לכסות תביעה במקרה שהמשלוח הגדול ביותר שלכם השנה נזוק ו/או אבד לחלוטין, ומוחל עליו ערך של CIF + 10%./ CIP
אם כעת מוטל מכס על הסחורות המיובאות שלכם ואתם משלמים תוספת של 25% מכס, גבול הכיסוי שלכם הקיים כיום לנזק /לאובדן אינו מספיק בכדי לכסות נזק/אובדן של המשלוח.
אם המוצר של החברה שלכם כפוף לשיעור מכס חדש, מומלץ לפנות אל מבטחי המטען על מנת לבחון לרענן את תנאי פוליסת ביטוח המטען של חברתכם על מנת להבטיח שהנכם מכוסים בצורה נכונה במקרה של נזק /אובדן.
כמובן שה-Deductible יכול להשתנות בהתאם לתיאור המטען ולאופן ההובלה שלו, למשל מבוקרי טמפרטורה, תרופות, פלאפונים, רכבים, תחמושת, נשק ועוד. מכולות Flat מכולות פתוחות גג/צד, איזוטנקים, ועוד.
לסיכום, יצואנים שכיום מבטחים את מטעניהם לפי בסיס הערכה: ערך מטען בתוספת דמי הובלה+ 10%, מומלץ לשקול לשנות את בסיס ההערכה ל: ערך מטען בתוספת דמי הובלה + 25% או לפי אחוז המס הנגבה בפועל בארה״ב.
הפרמיה שתגבה במצב מסוג זה בגין הפער בין בסיס ההערכה הקיים לחדש, נחשבת מינורית, ובכל מקרה תגן עליכם מפני מצב של ״תת ביטוח״.
מומלץ למבוטחים לפנות אל המבטחים שלהם או להגדיל בהתאמה לאחוז המכס בארה״ב או לשנות לבסיס בפוליסה השנתית שבה הם מדווחים למבטחים, שידווחו לפי בסיס ההערכה CIP/ CIF + customs & Duty + 10% ידווחו על המיסים ששולמו וכך יכסו את עצמם.
לגבי הפוליסות שבאמצעות המשלחים/ סוכני מכס - הפורמט יצטרך להיות CIF + האחוזים שהלקוח ביקש, והפרדה בין יצוא ליבוא (משום שהמכס ביבוא מארה״ב לא יהיה הדדי וצפוי להיות פטור בכל מקרה).