יבוא עובדים מסין בלי הסכם

נשיא איגוד לשכות המסחר עו"ד אוריאל לין קורא לשר האוצר לשנות גישה ולהתיר יבוא עובדים מסין לענף הבנייה מבלי לחתום על הסכם בילטרלי כפי שמתבקש


14:40 ,05.07.2015 מאת: מערכת פורט2פורט

על רקע ידיעות על קריסת הבורסות בסין שלח נשיא איגוד לשכות המסחר עו"ד אוריאל לין מכתב לשר האוצר משה כחלון, ובו הציע לבטל את ההסכם הבילטרלי עם סין לייבוא עובדים לענף הבנייה.

 

כתב לין: "כידוע, ענף הבנייה בישראל מצוי במצוקה מתמשכת, של היעדר כמות מספקת של עובדים מיומנים בעבודות הרטובות. במשך עשרות שנים לא מצליחה ממשלת ישראל לתמרץ את אזרחי המדינה לעסוק בענף הבניין. אסור שנרשה לעצמנו לשקוע שוב באשליות כי ניתן לשנות זאת בתקופה הקרובה. הצורך בביצוע מהיר של הקמת מבני מגורים חדשים והאצת הליכי הבנייה הוא דחוף מדי.

 

"על פי החלטת ממשלה מס' 4024 מיום 10 ביולי 2011 הבאת עובדים זרים יכולה להיעשות על פי הסכם בילטרלי עם מדינה זרה. לאחר שנים שבהם התקיים דיון ממושך של משרדי הממשלה השונים, כולל משרד החוץ אל מול ממשלת סין, לשם חתימה על הסכם בילטרלי, מסתמן כי לא ניתן להגיע להסכמות בין הצדדים ותמיד צצות  בעיות חדשות המונעות את חתימת ההסכם.

 

"הצעתי היא לשנות את הגישה ולהשיג את התכליות אותן רצינו להשיג בהסכם הבילטרלי, מבלי שייחתם הסכם בילטרלי.

 

"ישנן שתי מטרות מרכזיות בהבאת עובדי בניין זרים: מניעת ניצול העובדים בארצות המוצא; הבטחת מלוא זכויות העובדים הזרים ובטיחותם בישראל. הסעיף השני בוצע. תאגידי כוח אדם זר לבניין פועלים מתוקף צו של משרד הכלכלה ומצויים בפיקוח. בנוסף, ישנם חוקים רבים והסכם עבודה קיבוצי של העובדים הזרים בענף הבניין עם הסתדרות העובדים הלאומית.

 

"לאור האמור, אני מציע לחדול מלנהל משא ומתן עם סין לחתימת הסכם בילטרלי. סין צריכה רק להבטיח שלא יהיה ניצול של עובדיה ושייקבע סכום קבוע, הוגן ומוסכם לגבייה מעובד בניין סיני.

 

"אציין, כי ישנה כבר הסכמה עקרונית של ממשלת סין לכך. שכן, בטיוטת ההסכם הבילטרלי הוסכם מצידם לגבות סכום מסוים באופן קבוע, על מנת למנוע גביית סכום עתק שישעבד את העובד הסיני.

 

"אודה לך מאוד אם תאמץ את הצעתי על מנת שנוציא במהרה מהבוץ את עגלת הבאתם של עובדי הבניין הסינים".